پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۱۴۷۵
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۵
قوه قضاييه و نيروي انتظامي در بخش‌نامه‌هاي جداگانه به مجموعه‌هاي تحت مديريت‌شان رعايت شئون وکلاي دادگستري را مورد تاكيد قرار داده‌اند.

شعارسال: بر اساس اعلام روابط عمومي كانون وكلاي دادگستري مركز، رييس وقت قوه قضاييه و نيروي انتظامي به ترتيب در سال‌هاي 78 و 75 طي بخش‌نامه‌هاي جداگانه‌اي به مجموعه‌هاي تحت تصدي خود ابلاغ كرده بودند كه در برخورد با وکلاي دادگستري شئون آنان لحاظ شود. متن كامل دو بخشنامه فوق الذكر به اين شرح است:

بخشنامه شماره 1/78/8691 مورخ 7 آذر 78 رييس قوه قضائيه

«نظر به اينکه حفظ احترام وکلاي دادگستري که در جهت ايجاد زمينه براي احقاق حق واجراي عدالت فعاليت مي‌كنند لازم است، لذا بدينوسيله توجه عموم قضات به اين موضوع جلب مي‌گردد که نسبت به رعايت شئون وکلاي دادگستري اهتمام ورزيده به طوري که در هنگام مراجعه به مراجع قضايي و انجام وظايف قانوني خود از احتراماتي که متناسب با شغل آنان مي‌باشد برخوردار گردند. بديهي است چنانچه وکيلي از حدود متعارف وکالت خارج شود بايد مراتب را با ذکر مورد مستدلا به مرجع ذي ربط انعکاس دهند».

بخشنامه 402/01/17/885 ح – 29 شهريور 75 نيروي انتظامي

«1- حسب مفاد نامه شماره 4499 ب 1375/6/20 کانون وکلاي دادگستري در بعضي از يگان‌هاي انتظامي با وکلاي دادگستري که براي انجام وظايف قانوني خود مراجعه مي‌كنند رفتار نا مناسب و غير قانوني اعمال شده است.

2- از آنجايي که حضور وکيل در نزد مراجع قضايي مستند به تبصره ماده 112 قانون آئين دادرسي کيفري در مراحل تحقيقات مقدماتي تجويز شده و برابر تبصره 3 ماده واحده مصوب مجمع تشخيص مصلحت نظام وکيل در موضع دفاع از احترام و تامينات شاغلين شغل قضا برخوردار است لذا به طريق اولي همين حقوق در نزد مراجع انتظامي نيز متصور است.

علي هذا دستور فرمائيد طي بخشنامه اي به کليه يگانهاي تابعه ابلاغ كنند که در برخورد با وکلاي دادگستري شئون آنان لحاظ شده و در حدود ضوابط و مقررات با آنان همکاري لازم را معمول دارند.

ق.آ.د.ک 1290 به موجب ق.آ.د.ک 1378 لغو و ماده 128 قانون اخيرالذکر مندرج در اين مجموعه با مضمون مشابه جانشين ماده 128 سابق شده است».

روز گذشته سيدمحمد جندقي كرماني‌پور رئيس كانون وكلاي دادگستري مركز در نامه‌اي خطاب به سيدعليرضا آوايي رئيس كل دادگستري استان تهران از تضييقات به‌وجود آمده براي ورود وكلا به مجتمع‌هاي قضايي انتقاد و خواستار توقف اين قبيل برخوردها شده بود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 19تیر1390 ، کدخبر: 9004-11944: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین