پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۱۵۵۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸
تکلیف شرعی قیمت کالای خریداری‌شده با دلار ۴ هزارتومانی بعد از افزایش قیمت دلار یکی از سؤالات فروشندگان است؛ نظر مراجع تقلید را در این گزارش می‌خوانید.
شعار سال: تکلیف شرعی قیمت کالای خریداری‌شده با دلار ۴ هزارتومانی بعد از افزایش قیمت دلار یکی از سؤالات فروشندگان است؛ نظر مراجع تقلید را در این گزارش می‌خوانید.

در تماس تلفنی با دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی مراجع تقلید درباره تکلیف شرعی فروشندگانی که کالای موجود در انبارهایشان را با نرخ دلار ۴ هزار تومان خریداری کرده و بعد از افزایش قیمت دلار به ۱۲ هزار تومان یا بیشتر باید به چه قیمتی محصول خود را قیمت‌گذاری و بفروش برسانند؛ پرسیدیم.

در تماس با دفتر پاسخگویی به مسائل شرعی مقام معظم رهبری پاسخگوی دفتر ایشان  در مورد این سؤال توضیح داد: نباید نرخ فروش کالا غیرمتعارف باشد؛ باید مراقب باشیم تا به مردم ستم روا نشود، این در حالی است که شما به‌عنوان فروشنده یک کالا باید ارزش کالای در اختیارت را حفظ کنی تا بتوانید بعد از فروش محصول آن کالا را جایگزین کنید.

دفتر آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم شیرازی در پاسخ به این سؤال، توضیح داد: اگر جای خود را با خریدار عوض کنید آیا کالای ۵ هزار تومانی را راضی هستی که ۱۵ هزار تومان خریداری کنید. این در حالی است که شما در واقع نمی‌دانید وضعیت فعلی و این میزان افزایش قیمت‌ها را. برکت ارزش باخداست؛ بهتر است به قیمت متعارف بازار جنس را بفروشم و اگر جنس را گران‌تر خریداری کردم قطعاً گران‌تر می‌فروشم. عیبی ندارد در برخی موارد حجم سرمایه و کالای فروشندگان کم می‌شود و جبران آن را در درازای زمان انجام دهیم تا هجمه‌ها و فشارهایی که دشمنان برای به‌زانو درآوردن مردم و اقتصاد ما انجام می‌دهند به سرانجام نرسد. ما باید بتوانیم مردم را خوشحال کنیم و دل مردم نیز راضی باشد و برکت را از خدا بدانیم؛ باید با مردم مدارا کرد و برکت و عزت را خدا می‌دهد؛ بنابراین این امر از بلاها جلوگیری می‌کند، ملاحظه کردن مردم صدقه است.

دفتر مرحوم آیت‌الله‌العظمی محمد فاضل لنکرانی در پاسخ به سوال ما اعلام کرد: فروش جنس به قیمت عرف بازار اشکالی ندارد؛ ولی فقرا و مستمندان را در نظر داشته باشید.

دفتر آیت‌الله‌العظمی حسین وحید خراسانی نیز اعلام کرد: به قیمت روز و عرف بازار می‌توان کالای خود را بفروش برسانید.

آیت‌الله‌العظمی سبحانی نیز در این باره  فروش کالا به نرخ روز اشکال شرعی ندارد؛ توصیه اقتصاد اسلامی این است که قیمت کالای موجود در انبار را با همان قیمت خریداری‌ شده و با درصد سود متعارف بفروشیم؛ اگر به رویه قدیمی‌های بازار نگاهی کنیم می‌بینیم یک کالا را با دو نوع قیمت عرضه می‌کردند و علت آن‌هم این بود که همان کالا قیمت قبل داشته و بعد از گران شدن قیمت جدیدش هم این بوده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی، تاریخ انتشار: 18 مهر 1397، کدخبر: 316784 ، www.ana.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۸
0
0
اینکه به قیمت روز بفروشیم با اینکه با فکر به توان خرید یا نیازمندان بفروشیم یکم متناقضه.
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
0
0
ا.ف75
این کار به نظرم از نظر اخلاقی مشکل داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین