پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۶۱۹۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶
مدیرکل دفتر صادرات گمرک با بیان اینکه تصمیمات خلق‌الساعه صادرات را با چالش مواجه می‌کند، گفت:‌ بازار صادراتی منتظر مشکلات شما نمی‌ماند و رقبا به سرعت جایگزین می‌شوند.

شعارسال:مدیرکل دفتر صادرات گمرک با بیان اینکه تصمیمات خلق‌الساعه صادرات را با چالش مواجه می‌کند، گفت:‌ بازار صادراتی منتظر مشکلات شما نمی‌ماند و رقبا به سرعت جایگزین می‌شوند.

علی‌اکبر شامانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به وضعیت صادرات و سیاست‌گذاری‌های این بخش، اظهار داشت: گمرک مسئول اجرای مقرارت و مصوباتی است که از طرف دستگاه‌های سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر وضع می‌شود.

مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران در پاسخ به این سؤال که شنیده شده افغانستان تعرفه واردات کالا از ایران را افزایش داده است، بیان داشت: هنوز چنین موضوعی به ما ابلاغ نشده و خبری از آن نداریم، فقط در بحث گمرک ماهی‌رود (استان خراسان جنوبی) صادرات یکسری از کالاها ممنوع شد و از آن مطلع هستیم، پیگیری این مباحث از طریق سفارتخانه‌ها و دفتر امور بین‌الملل گمرک انجام می‌شود.

وی افزود: صادرات کالا از دیگر مرزهای با افغانستان در حال انجام است و به غیر از سوخت رایزنی‌ها به منظور تردد کالاهای صادراتی و ترانزیتی پیگیری می‌شود. مرز ماهی‌رود اکنون برای دیگر رویه‌ها و کالاها باز است.

شامانی در مورد آخرین وضعیت صادرات گوجه‌فرنگی تصریح کرد: طبق آخرین بخشنامه اعلامی از سوی وزیر صنعت صادرات گوجه‌فرنگی به استثنای گلخانه‌ای آن ممنوع است.

وی در مورد دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده و تعدد بخشنامه‌های صادراتی یادآور شد: وقتی صادرات با هر تصمیمی موقت و یا خلق‌الساعه روبه‌رو می‌شود و در مدت کوتاه تصمیمات متنوعی مشاهده می‌کنید فرایند صادرات با مشکل روبه‌رو شده چون بازار صادراتی و کشورهای هدف در دنیای امروز تجارت منتظر شما و مشکلات داخلی ما نمی‌مانند و رقبا به سرعت جایگزین می‌شوند.

مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران افزود: مثلاً اگر صادرات به عراق به جهت صدور بخشنامه‌ها و مقررات لحظه‌ای با اختلال همراه شود، ترکیه به سرعت جایگزین شده و عملاً بازار صادراتی از بین می‌رود.

شامانی در مورد راهکارها و تثبیت شرایط و مقررات صادراتی در نوسانات ارزی عنوان کرد: بزرگترین راهکار این است که در شرایط متعادل و مناسب به فکر زمان التهاب باشیم و برای آن راهکار تهیه کرده و تمرین کنیم، در غیر این صورت نمی‌توان برای متعادل کردن بازار داخلی، چالش‌ها را نادیده گرفت و فقط به فکر صادرات بود و یا بالعکس.

وی تأکید کرد: باید برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های لازم برای شرایط تحریمی و نوسانات داشته باشیم، این مباحث وظیفه یک دستگاه یا یک نفر نیست و مجموعه‌ای از نهادها و سازمان‌ها دخیل هستند.

مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران با بیان اینکه در شرایط کنونی درگیر اجرای مناسب بخشنامه‌ها و مصوبات هستیم، تصریح کرد: باید فرایند را به گونه‌ای مدیریت کنیم، تا گمرکات اجرایی با کمترین حاشیه فعالیت خود را اجرایی کنند و امور صادرات مختل نشود، زیرا در گمرکات مرزی که روزانه هزار کامیون تردد دارد، شرایط خیلی سخت است که بتوان به برخی کالاها اجازه تردد داد و برخی دیگر را متوقف کرد، بنابراین نیازمند مدیریت منسجم و هماهنگی‌های لحظه‌ای هستیم.

شامانی یادآور شد: در شرایط ویژه کنونی باید آسیب‌های صادراتی و با تنظیم بازار داخلی با کمترین خطا و آسیب مدیریت شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار17مهر 97، کد خبر: 13970717000219،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۰
0
0
ا.ف75
چرا اینقدر از روی هواتصمیمی میگیرن
چرا مسئولین نباید متخصصین کشور باشن و هر بی سوادی مسئول نشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین