پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۲۹۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
درحالی‌که حضور در نشست‌های مشهور به صبحانه کاری در اتاق بازرگانی ایران پس از رخدادهای روز نشست با محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کمی دشوار به نظر می‌رسید اما محمد حجتی وزیر جهاد کشاورزی به اتاق آمد . محمود حجتی گونه‌ای حرف زد و حرف‌هایی زد که حاضران در این نشست اتاق هرگز به این فکر نیفتادند بااومجادله کنند .
شعارسال: امروز در نشست صبحانه کاری اعضای اتاق‌های بازرگانی ایران و شهرستان‌ها و روسای تشکل‌ها مشکلات و تنگناهایی را به اطلاع وزیر رساندند که حجتی جز یک مورد آن‌هم درباره عدم تخصیص ارز برای واردات واکسن برای مرغداری‌ها ، بقیه را با تبصره‌هایی قبول کرد. حجتی همه آنچه اعضا در این نشست به‌عنوان مشکل مطرح کردند دسته‌بندی کرد و درباره سه موضوع اساسی به آن‌ها جواب داد. وی در هر بخشی که جواب می‌داد بر این مسئله تاکیدکردکه بنگاه‌های اقتصاد ایران و بخش کشاورزی به‌اندازه‌ای بزرگ‌شده‌اند که با این امکانات فعلی نمی‌توان آن‌ها را به‌سرعت و به‌طور ریشه‌ای حل کرد. وزیرجهادکشاورزی به‌طور مثال به آسیب‌های تحمیل‌شده براثر رخدادهای طبیعی به محصولات زراعی و باغی اشاره کرد و خبر داد : درحالی‌که 12 هزار میلیارد تومان از این ناحیه آسیب‌دیده‌ایم فقط هزارمیلیاردتومان برای جبران می‌توان پرداخت کرد. شاید هم قصور از من است که دراین‌باره اطلاع‌رسانی کافی انجام نداده‌ام.

دلار 4200 تومانی باقی نمی‌ماند

یکی از مشکلاتی که بخش خصوصی با وزیر جهاد کشاورزی در میان گذاشتند این بود که دولت اجازه داده است درحالی‌که برخی کالاهادرداخل تولید می‌شوند همان کالاها با دلار 4200 تومان وارد شود. این اعتراضی بود که یکی از مدیران ارشد شورای زیتون و یکی از اعضای ارشد تولیدکنندگان نهاده‌ها و تجهیزات موردنیاز زراعت به وزیر اطلاع دادند.حجتی گفت این‌یک ابلاغ دولتی است که برخی کالاها برای جلوگیری از رشد تورم با دلار 4200 تومانی وارد شود اما من احتمال می‌دهم این دلار 4200 تومانی عمر زیادی ندارد. باید فکر دیگری کرد و شاید به سمت اقتصادی برویم که مبنای محابه برای دلار همان دلاری باشد که قیمت آن در شبکه نیما رقم می‌خورد. شرایط کشور برای ادامه فعالیت‌های اقتصادی با دلار 4200 تومان مساعدنیست و فعالان اقتصادکشاورزی باید برای روزهای بدون این دلار آماده باشند.

بانک مرکزی ارزندارد

یکی دیگر از گلایه‌های فعالان بخش کشاورزی این بود که فشار دولت برای برگشت دلار صادراتی و پیمان‌سپاری ارزی کارها را دشوار کرده است. وزیر جهاد کشاورزی دراین‌باره توضیح داد" واقعیت این است که بانک مرکزی ارزی برای اختصاص به فعالیت‌های گوناگون ندارد و امیدوار است که از محل صادرات ارزی به کشور بیاید و این ارز در اختیار متقاضیان قرار بگیرد و اگر سخت‌گیری هست به این دلیل است . الآن کشور دریکی از حساس‌ترین دوران ازنظر اقتصادی قرار دارد و همه باید دست‌به‌دست بدهیم و از این روزهای دشوار عبور کنیم. مردم ، دولت و فعالان اقتصادی الآن در یک کشتی نشسته‌اند و سرنوشت مشترکی دارند و اگر اتفاقی بیفتد برای همه می‌افتد.

آب و کشاورزی

یکی دیگر از بحث‌های دیروز درباره موضوع آب کشاورزی بود که وزیر جهاد دراین‌باره تصریح کرد : من از نزدیک با کشاورزان ایرانی آشنا هستم و خیلی خوب می‌دانم که آن‌ها بیش از هرکس دیگری قدر و ارزش آن را می‌شناسند و به این موضوع علاق و تعصب‌دارند که آب هرز نرود. این سیاست‌های نادرست بوده است که سرمایه‌گذاری در بخش آب برای مهارابها و تأسیس سدها بوده است و درباره انتقال آب و به‌ویژه در مزرعه سرمایه‌گذاری نشده است. وزارت جهاد کشاورزی با علم به این موضوع در این سالهای اخیر سرمایه‌گذاری مطلوبی برای رفع این نقص انجام داده است و اکنون 5 سال آتی که هرسال رشدی برابر با 6درصد در بهره‌وری آب در مزرعه رشد را تجربه کرده‌ایم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 24 مهر 1397 ، کدخبر: 394799 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۵
0
0
بوی نفسای اخر کشیدن میاد تو این وضعیت اقتصادی


س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین