پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۰۸۳۵
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
بخش بزرگ کشاورزی، 18 درصد از میزان اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است ولی به نظر می‌رسد با اصلاح برخی از سیاست‌ها در کشور می‌توان سهم این بخش را افزایش داد.

شعارسال: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در حال حاضر جامعه و کشور ما با آن دست‌به‌گریبان است، بحران بیکاری است که به دلیل ابعاد اجتماعی و امنیتی گسترده آن، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به همین دلیل طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، سال ۱۳۹۶ به نام سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال مزین شده است.

طبق برنامه ششم توسعه مسئولین کشور باید تا سال ۱۴۰۰ سالیانه حدود ۱ و نیم میلیون شغل در کشور ایجاد کنند تا میزان بیکاری در کشور به ۲٫۶ میلیون نفر برسد. بدین‌جهت بخش کشاورزی با سهم ۸ درصدی در تولید ناخالص داخلی، همواره از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است اما این بخش نتوانسته است اندکی از غم بیکاری در کشور بکاهد.

این یادداشت سعی دارد بامطالعه‌ای تطبیقی میزان اشتغال‌زایی و تولیدات در ۲ زیر بخش صنعت کشاورزی کشور را با دو کشور چین و روسیه مقایسه کرده و سپس به دلایل عدم موفقیت این بخش در تحقق اشتغال‌زایی در کشور بپردازد.

حمایت روسیه از تولید غلات در این کشور

تولیدات غلات این کشور تا پایان سال جاری میلادی به ۱۴۰ میلیون تن می‌رسد و بر اساس اعلام ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، این کشور با پست سر گذاشتن ایالات‌متحده آمریکا اخیراً به بزرگ‌ترین صادرکننده غلات در جهان تبدیل‌شده است[۲] اما دلیل این امپراتوری روسیه در بخش غلات چیست؟ دولت این کشور با اختصاص یارانه دولتی به بخش حمل‌ونقل ریلی محصولات کشاورزی، تسهیلات ویژه به کشاورزان برای صادرات غلات خود، توجه ویژه به کشت دیم ، اصلاح بذور گندم و جو و حبوبات خود و خرید تضمینی محصولات کشاورزان و ارتباط آن با صنعت کشور از طریق کارخانه‌های فرآوری و صنایع تبدیلی توانسته است به این مهم برسد.

سرمایه‌گذاری عظیم چین در تولید ماهی تیلاپیا

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده ماهی تیلاپیا و همچنین بزرگ‌ترین صادرکننده این ماهی محسوب می‌شود؛ بر اساس آخرین آمار فائو (سازمان جهانی غذا) این کشور حدود ۱ میلیون و ۴۷۳ هزار تن ماهی تیلاپیا را تولید کرده است[۳] که این میزان در یاس با اندونزی، دو برابر بیشتر است. که اندونزی دومین کشور تولیدکننده این ماهی در جهان است . این کشور تنها به تولید این ماهی برای صادرات و امنیت غذایی خود تکیه نکرده است و توانسته از صنایع تبدیلی آن نیز سود سرشاری به دست آورد به‌طوری‌که از پوست و پولک آن ماده پروتئینی کلاژن به دست می‌آید و آن را به‌صورت نوشیدنی به اروپا صادر می‌کند. و همچنین با توسعه صنایع تبدیلی این ماهی علاوه بر صادرات فیله آن درآمد هنگفتی را کسب کرده و اشتغال‌زایی عظیمی از طریق پرورش و تولید این ماهی ایجاد کرده است.

و اما حمایت از کشاورزی در ایران چگونه است؟

غلات:

ایران سیزدهمین تولیدکننده غلات در جهان است ولی با توسعه سیاست‌های حمایتی در بخش کشاورزی می‌تواند جایگاه بهتری در رده‌بندی جهانی داشته باشد.سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ایران(تات) بزرگ‌ترین سازمان تحقیقی کشور است که هرساله بودجه عظیمی به آن اختصاص می‌یابد ولی باوجوداین هنوز نتوانسته به اصلاح بذور دیم بپردازد و صرفاً در سال‌های اخیر به اصلاح بذور آبی پرداخته است. این در حالی است که ایران به خاطر عدم مدیریت بهینه منابع آبی کشوری است که باید از کشت آبی به سمت کشت دیم برود.

همچنین دولت به‌منظور افزایش تولید و خودکفایی در گندم باید نرخ خرید تضمینی را همواره به میزان افزایش هزینه‌های تولید افزایش دهد و قبل از کشت آن را به کشاورزان اعلام کند این در حالی است که مسئولین هر بار با تعلل اقدام به خرید تضمینی گندم از کشاورزان کرده و معمولاً طبق زمان‌بندی نرخ خرید تضمینی را اعلام نمی‌کنند.

سازمان محیط‌زیست باید مجوز تولید ماهی تیلاپیا در کشور را صادر کند

روزانه بیش از ۹۰۰ میلیون تومان از ارز کشور صرف واردات فیله ماهی تیلاپیا از کشور چین می‌شود، این در حالی است که بسیاری از مناطق کشور به دلیل داشتن آب‌های شور و لب‌شور و با رعایت الزامات زیست‌محیطی ازجمله تولید در قفس و.. شرایط پرورش آن رادارند ولی به مخالفت‌های غیرعلمی و نادرست سازمان حفاظت از محیط‌زیست تنها مجوز پرورش و تولید این ماهی برای ۴ استان کشور صادرشده که آن‌ها هم به‌طورجدی هنوز فعال نشده‌اند.

درمجموع، تولید ماهی تیلاپیا(به دلیل پرورش در آب‌های شور و لب‌شور) و توجه به کشت دیم در بخش کشاورزی(در مناطق که برای توسعه اراضی کشت دیم مفید هستند) سبب می‌شود اشتغال‌زایی گسترده‌ای خصوصاً در مناطق روستایی و مرکزی و کویری کشور ایجاد کند همچنین با اجرای این دو طرح علاوه بر تأمین امنیت غذایی و صادرات، می‌توان امید داشت که از مهاجرت خیل عظیمی از روستائیان به شهر جلوگیری می‌شود و همچنین از حجم عظیم بیکاری در استان‌های محروم کاسته می‌شود درنتیجه می‌توان بخش قابل‌توجهی از میزان تولید اشتغال که دولت طبق برنامه ششم توسعه موظف به ایجاد آن است را ایجاد کرد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنزان نیوز، تاریخ انتشار: 12مهر1397 ، کدخبر: 773: www.anzan-news.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین