پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۶۳۸۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: تا پایان مهر امسال برای 56 میلیارد و 500 میلیون یورو واردات در سامانه نیما ثبت سفارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2 برابر افزایش داشته است

شعارسال:رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: تا پایان مهر امسال برای 56 میلیارد و 500 میلیون یورو واردات در سامانه نیما ثبت سفارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2 برابر افزایش داشته است.

محمد لاهوتی امروز (شنبه) در نشست خبری، افزود: صادرات کشور با رشد 13 درصدی در 6 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال به 23 میلیارد دلار افزایش یافت.
وی با اشاره به کاهش سه میلیارد دلاری واردات در نیمه نخست امسال، اظهار داشت: در 6 ماه نخست پارسال میزان واردات به کشور حدود 25 میلیارد دلار بود در حالی که امسال به 22 میلیارد و 182 میلیون دلار رسید.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان کرد: تراز تجاری ایران در نیمه نخست امسال نسبت به سال گذشته 940 میلیون دلار مثبت بود .
لاهوتی با بیان این که کشورهای چین، عراق، امارات، افغانستان و هند به ترتیب بزرگترین بازار صادراتی ایران هستند، اضافه کرد: صادرات به کشورهای اروپایی تحت تاثیر تحریم ها به شدت کاهش یافت به طوری که صادرات به آلمان به 13 میلیون دلار رسید.
وی با بیان این که اختلاف قیمت دلار هشت هزار تومانی در سامانه نیما با نرخ 14 هزار تومانی در بازار آزاد، جذابیت ثبت سفارش در سامانه نیما را بیشتر کرده است گفت: این مساله، مشکلات بزرگی را برای صادرکنندگان به وجود آورده است زیرا دولت تاکید دارد که ارز صادراتی باید در سامانه نیما عرضه شود.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به سیاست ارزی دولت یادآورشد: دولت به دنبال تک نرخی کردن ارز بود، اما هم اکنون دلار در بازار ایران پنج قیمت رسمی، نیمایی، سنا، مسافرتی و بازار آزاد دارد که این مساله در آشفتگی بازار بسیار تاثیرگذار بوده است.
لاهوتی با بیان این که تاکنون ارز صادر کنندگان به اقتصاد کشور وارد می شده و اگر مشکلی در این زمینه بوده به تحریم های اقتصادی باز می گشت، اضافه کرد: انتظار داریم بانک مرکزی و دولت میزان ارز حاصل از صادرات کالا در پنج سال گذشته را اعلام کند تا مشخص شود هر سال چه میزان ارز صادراتی به کشور بازگشته است.
به گفته وی، نرخ ارز نسبت به سال گذشته سه تا 3.5 برابر شده اما رشد صادرات ما 13 درصد بوده که این موضوع نشان می دهد سیاست های ارزی و صادراتی دولت موفقیت نبوده و ما نتوانستیم از فرصت های ایجاد شده به خوبی استفاده کنیم.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: افزایش قیمت دلار از 3800 به 17 هزار تومان غیر قابل پیش بینی بود و این موضوع بر اقتصاد ملی ایران تاثیر منفی گذاشت و همه فعالیت های اقتصادی را تحت تاثیر قرار داد.
لاهوتی اضافه کرد: همچنین صدور دستورالعمل های مختلف توسط بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک نشان داد که هر کدام از این نهادها به دنبال کار خود هستند که این مساله در سردرگمی بازار بسیار موثر بوده است.
رئیس کنفدراسیون صادرات با اشاره به صادرات 23 میلیارد دلاری کشور در نیمه نخست سال جاری، گفت: در چهار سال گذشته همواره با افزایش صادرات مواجه بودیم و پیش بینی ما این است که تا پایان امسال میزان صادرات ایران به 46 تا 47 میلیارد دلار برسد.
وی یادآور شد: البته اگر شرایط مناسبی به وجود آید و برخی از موانع برطرف شود، برآورد ما این است که صادرات ایران در پایان سال 97 به حدود 50 میلیارد دلار افزایش یابد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار28مهر 97، کد خبر: 83071739، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
0
0
ا.ف75
دست وقتی که شعار سال رو رهبر حمایت از کالای ایرانی انتخاب میکنه
دولت برعکس اون داره عمل میکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین