پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۴۲۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴
دونالد ترامپ با مدرک کارشناسی اقتصاد از مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا بیش از آنکه سابقه سیاسی داشته باشد، به مدت ۴۵ سال سابقه تجاری و ساخت‌وساز و نوسازی املاک دارد و با نگاه تجاری به منصب ریاست جمهوری آمریکا، توانست بعد از قرارداد نیم میلیارد دلاری تسلیحاتی و بعد از نمایش تحقیر خاندان سعودی بار دیگر در معامله‌ای پرسود، بن‌سلمان را که بر اساس تمام شواهد و قرائن، آمر قتل خاشقجی است، به حاشیه ببرد.سؤال این است که سود ترامپ از سناریوی قتل خاشقجی، همین ۱۰۰ میلیون دلار است یا عربستان وعده‌های دیگر هم به آمریکا داده است؟

شعارسال: بامداد شنبه رسانه‌های رسمی عربستان به نقل از دادستان کل این کشور، قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار معارض سعودی در کنسولگری عربستان را تأیید و آن را به سرویس امنیتی و عوامل خودسر سعودی نسبت دادند. همان‌طور که پیش‌تر روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز فاش کرده بود، عربستان قصد دارد برای نجات محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی از بحران قتل خاشقجی، احمد عسیری را به‌عنوان مقصر قتل خاشقجی معرفی کند و بیانیه رسمی دادستان کل عربستان گویای این سناریو بود.

دونالد ترامپ با مدرک کارشناسی اقتصاد از مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا بیش از آنکه سابقه سیاسی داشته باشد، به مدت ۴۵ سال سابقه تجاری و ساخت‌وساز و نوسازی املاک دارد و با نگاه تجاری به منصب ریاست جمهوری آمریکا، توانست بعد از قرارداد نیم میلیارد دلاری تسلیحاتی و بعد از نمایش تحقیر خاندان سعودی بار دیگر در معامله‌ای پرسود، بن‌سلمان را که بر اساس تمام شواهد و قرائن، آمر قتل خاشقجی است، به حاشیه ببرد.

پیش‌تر، ترامپ پس از کلید زدن سناریوهای ایران‌هراسی، قرارداد تسلیحاتی حدود نیم میلیارد دلاری با عربستان امضاء کرد و بعد به بهانه اعلام خروج آمریکا از سوریه گفت که در صورتی در سوریه به عملیات ادامه می‌دهد که عربستان هزینه این کار را بپردازد. پس‌ازاین اظهارنظر بود که ترامپ، ۴ میلیارد دلار دیگر از سعودی‌ها طلب کرد.

پس از ماجرای قتل جمال خاشقجی، آمریکا در سناریویی فشارهای بین‌المللی به عربستان و بن سلمان را تشدید کرد، به‌طوری‌که ترامپ گفته بود که اگر عربستان در پس ماجرای مفقود شدن جمال خاشقجی باشد، تنبیهی سخت در انتظار ریاض خواهد بود و یا سناتور لیندسی گراهام، مستقیماً مسئولیت مرگ خاشقجی را متوجه عربستان و شخص بن سلمان کرد. قبل‌تر هم دونالد ترامپ در جمع طرفدارانش در ایالت می‌سی‌سی‌پی خطاب به شاه سعودی گفته بود: «بدون ما ۲ هفته هم دوام نمی‌آورید

آمریکا روز سه‌شنبه هفته پیش، کمتر از دو هفته پس از قتل خاشقجی که می‌رفت بن سلمان و آل سعود برای همیشه محو شوند، با اعزام پمپئو به ریاض و آنکارا و با معامله بر سر بقاء بن سلمان، به سودی هنگفت رسید. هم‌زمان با ورود مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به ریاض، مقامات سعودی مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار به دولت آمریکا پرداخت کردند. روزنامه نیویورک‌تایمز دراین‌باره نوشت: «عربستان سعودی به دولت ترامپ وعده داده بود برای تلاش‌های آمریکا در خصوص برقراری ثبات در مناطقی از سوریه که از چنگ گروه داعش آزاد شده، ۱۰۰ میلیون دلار پرداخت کند و حالا در شرایط قتل جمال خاشقجی و رسوایی بن‌سلمان و آل‌سعود، عربستان این مبلغ را به‌ حساب دولت آمریکا واریز کرده است

نتیجه این معامله آن بود که عربستان در بیانیه‌ای قتل خاشقجی را به گردن عوامل خودسر که بدون اطلاع ولیعهد جوان دست به این اقدام زده‌اند، بیندازد؛ حتی بن سلمان، طی نمایشی دست به اصلاحات تیم اطلاعاتی عربستان بزند و نه‌تنها خود را از قتل روزنامه‌نگار سعودی مبرا کند بلکه منجی سیستم اطلاعاتی عربستان هم معرفی شود.

پس از بیانیه بامداد شنبه دادستان کل عربستان، ترامپ با تغییر مواضع خود نسبت به قتل خاشقجی، عربستان را متحدی فوق‌العاده توصیف کرد و بیانیه ریاض را معتبر دانست. حال سؤال این است که سود ترامپ از این سناریو و معامله، همین ۱۰۰ میلیون دلار است یا عربستان وعده‌های دیگر هم به آمریکا داده است؟ و به قول مجله «ویک»، حق‌السکوت ترامپ چیست؟


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار28 مهر 97، کدمطلب: 319427،www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
0
0
ا.ف75
خیلی خوب ترامپ از این سوتی عربستان استفاده کرد
کاش مسئولین دولتی ما این جوری از منافع ملی ما حمایت میکردن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین