پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۶۴۲۲
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۲
هر چه از دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بیشتر می گذرد زوایای بیشتری از رابطه آکنده از ارباب مآبی و قلدرانه، باج گیری و تحقیرآمیز وی در قبال کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان آشکار می شود.«جفری لفور» معتقد است که طبق وصیت ابن سعود، عربستان همچنان تحت نفوذ و حفاظت امریکا قرار خواهد داشت.

شعارسال: «جفری لفور» معتقد است که طبق وصیت ابن سعود، عربستان همچنان تحت نفوذ و حفاظت امریکا قرار خواهد داشت.

 هر چه از دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بیشتر می گذرد زوایای بیشتری از رابطه آکنده از ارباب مآبی و قلدرانه، باج گیری و تحقیرآمیز وی در قبال کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان آشکار می شود.

سخنان ترامپ گواه این مدعاست؛ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در میان تشویق هواداران خود در تجمعی در ایالت می سی سی پی گفت: «ما از عربستان سعودی حفاظت می‌کنیم. شما می‌گویید آن‌ها ثروتمند هستند. من هم عاشق ملک سلمان هستم. اما من گفتم ای شاه، ما داریم از شما حفاظت می‌کنیم. شما ممکن است بدون ما دو هفته هم برقرار نباشید. شما باید برای ارتش خودتان پول بدهید

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در گفتگو با وبگاه شبکه خبری آمریکایی بلومبرگ در واکنش به سخنان تحقیرکننده اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت: «عربستان پیش از ایالات متحده وجود داشت. ما از سال ۱۷۴۴ میلادی وجود داریم و فکر کنم که این یعنی بیش از ۳۰ سال قبل از به وجود آمدن آمریکا».

وی همچنین گفت: «خُب، می‌دانید، باید قبول کرد که دوستان چیزهای خوب و بد درباره ما می‌گویند. شما نمی‌توانید دوستانی داشته باشید که ۱۰۰ درصد چیزهای خوبی درباره شما می‌گویند. این ماجرا حتی درون خانواده‌ها هم صادق است. همیشه سوءتفاهم‌هایی وجود دارد و ما این (سخنان ترامپ) را هم در همین دسته طبقه‌بندی می‌کنیم».

اما به راستی چرا محمدبن سلمان واکنش بسیار ضعیفی در برابر سخنان دونالد ترامپ نشان داد و کوچکترین انتقادی به وی نکرد؟

در این راستا گفتگویی با پروفسور «جفری لفور»،‌ استاد علوم سیاسی دانشگاه کنتیکت امریکا انجام داده است که در ادامه می آید.

*ترامپ در جدیدترین موضع خود بار دیگر عربستان را تحقیر کرد و گفت اگر امریکا نباشد عربستان ظرف چند روز از بین می رود و ثبات و امنیت خود را مدیون امریکاست. ترامپ در واقع در راستای فروش امنیت به این کشور چنین سخنی را رانده است. چرا در این مقطع زمانی این سخن مجددا تکرار شده است؟

اظهارات رئیس جمهور ترامپ در این زمان به نظر می رسد بیشتر متوجه عربستان سعودی به طور کلی باشد تا شخص محمد بن سلمان. سخنان ترامپ بیانگر این واقعیت است که حتی خانواده سلطنتی سعودی نیز این واقعیت را به رسمیت می شناسند که عربستان سعودی برای امنیت خود وابسته به ایالات متحده امریکا است.

بنا بر گزارش ها ابن سعود، بنیانگذار پادشاهی عربستان سعودی، در بستر مرگ به پسران خود دو قانون را گوشزد کرد: ۱) با یکدیگر به طور آشکارا نزاع نکنید - متحد باقی بمانید ۲) همیشه متحد و نزدیک آمریکا باشید.

اظهارات ترامپ در این زمان و با توجه به قتل جمال خاشقجی در کنسولگری سعودی در استانبول به نظر می رسد غیرعادی باشد و و ممکن است بیانگر بی میلی آشکار وی جهت استفاده از اهرم نفوذ ایالات متحده برای تنبیه دولت عربستان باشد.

*محمد بن سلمان در واکنش به این سخنان گفت که کار کردن با ترامپ لذت بخش است. چرا وی چنین موضع ضعیفی گرفت و حتی کوچکترین انتقادی نیز به ترامپ نکرد؟

من فکر می کنم محمد بن سلمان به این نتیجه رسیده است که اظهارات رئیس جمهور ترامپ اهمیت چندانی ندارد و ترامپ باید توسط اقداماتش قضاوت شود. بنابراین ولیعهد سعودی لزومی جهت واکنش به اظهارات پوچ ترامپ ندید. چرا وی «جنگ کلمات» را با دونالد ترامپ ایجاد یا تشدید کند؟

در حال حاضر و با توجه به قتل جنجال برانگیز جمال خاشقجی، ترامپ عربستان سعودی را جهت همکاری اطلاعاتی خود با واشنگتن، تمایل به خرید ۱۱۰ میلیارد دلار اسلحه از ایالات متحده امریکا، همکاری با دامادش جراد کوشنر - پیشنهاد دهنده طرح صلح اسرائیل و فلسطین - و رهبری جبهه ضد ایرانی در خاورمیانه تحسین می کند.

*عربستان سالیان متمادی است که به لحاظ امنیتی اتکا به امریکا دارد و همین مسأله باعث شده تا سیاست خارجی سعودی تحت نفوذ امریکا باشد. این وضعیت برون سپاری امنیت از سوی سعودی ها در بلندمدت چه آثار خطرناکی می تواند بر امنیت آنها داشته باشد؟

به نظر من «دومین قانون» ابن سعود به این معنی است که ریاض خواهان آن است که تحت نفوذ / حفاظت آمریکا در آینده قرار گیرد.

اکنون سوال این است با توجه به اینکه رؤسای جمهور آمریکا - از جمله باراک اوباما و دونالد ترامپ - در مقابل تلاش های کنگره جهت مورد چالش قرار دادن روابط ایالات متحده امریکا و عربستان سعودی مقاومت کرده اند، در پی قتل خاشقجی و مشارکت ایالات متحده با عربستان سعودی درجنگ فاجعه آمیز یمن، آیا کنگره نسبت به قوه مجریه در مورد روابط ایالات متحده-عربستان سرسخت تر خواهد شد؟

اما همانطور که ترامپ ادعا کرد، اگر سعودی ها فقط از روسیه یا چین سلاح بخرند که این امر موجب از دست دادن مشاغل در ایالات متحده می شود، پس چه کسی واقعا بر آنها در روابط بین امریکا و عربستان سعودی نفوذ دارد؟

*باراک اوباما رییس جمهوری پیشین امریکا زمانی خطاب به کشورهایی نظیر عربستان گفت که تهدید امنیتی شما، داخل کشورهای شماست و نه تهدید خارجی. در واقع اشاره اوباما به مقوله امنیت انسانی(human security) بود که توسعه سیاسی، آزادی های فردی و ... در زمره این امنیت به شمار می روند. این در حالی است که برای این کشورها امنیت نظام حاکم سیاسی(state security) در اولویت است. برای امریکا اولویت کدام نوع از امنیت در این کشورهاست؟

بدون شک بقای رژیم اولویت اول برای خانواده سلطنتی سعودی است. هزینه های نظامی عربستان سعودی و متحدان خلیج فارس آن به مراتب بیش از ایران است. به این ترتیب، اوباما نکته مهمی را مطرح کرد که تهدید واقعی برای عربستان سعودی از درون آن است نه بیرون. دونالد ترامپ، ظاهرا این دیدگاه را به اشتراک نمی گذارد.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر،تاریخ انتشار : 11آبان 97، کدمطلب: 4447004،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین