پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۳۵۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۰
جعبه سیاه خاشقچی موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری پنج شنبه 26 مهرماه بود که با حضورحسین امیر عبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل برگزار شد.امیر عبدالهیان بیان کرد: اتفاق مهمی که افتاده این است که عربستان سعودی به عنوان غیر دموکرات‌ترین متحده آمریکا و عامل بی ثباتی در منطقه معرفی می‌شود که این مسئله دقیقا در آستانه ۱۳ آبان با سیاست ترامپ مدعی است که با اعمال تحریم‌ها ایران را در انزوا فرو می‌برد تضاد دارد لذا بخشی از دستپاچگی ترامپ کاخ سفید و لابی صهیونیست‌ها برای آن است تا محمد بن سلمان را از اتهام نجات دهند.

شعار سال: امیر عبداللهیان در ابتدای برنامه اظهار کرد:به نظر می‌رسد که چند عامل در توجه رسانه‌های منطقه و جهانی به موضوع قتل خاشقچی تا ثیر داشت.

وی افزود: یکی از این عوامل را باید در درون جامعه سعودی جستجو کرد به عبارتی دیگر در نتیجه اقدامات بن سلمان و ملک سلمان که منجر به دستگیری طیف وسیعی از افراد با نفوذ در خاندان آل سعود شد در یکی دو سال گذشته رقبای بن سلمان ساکت ننشستند و اقداماتی را در سطح اروپا و آمریکا به منظور محدود سازی اقدامات محمد بن سلمان انجام دادند.

امیر عبدالهیان تصریح کرد: این اتفاق افتاد و بن سلمان مجبور شد از پرونده فلسطین خارج شود چرا که ناشیانه پیش رفت و از به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی سخن گفت و در بحث شرکت نفتی آرامکو که همه حیات عربستان به نفت بستگی دارد ایده‌هایی را مطرح کرد.

دستیار ویژه رییس مجلس بیان کرد:بخشی از این امر به لابی و و پول‌های کلانی برمی‌گردد که مخالفان گسترده بن سلمان و آل سلمان در بین خاندان آل سعود دارند.

وی ادامه داد:خاشقچی فردی است که تا حدود سال ۲۰۱۴ میلادی از مشاوران رسمی حکومت عربستان سعودی بوده و بعد از آن نیز مواضع چندان جدی نداشته و سوابقی در جانبداری از این حکومت داشته است.

امیر عبدالهیان بیان کرد: در ابتدای روی کار آمدن محمد بن سلمان برخی از سیاست‌های وی مورد حمایت خاشقچی قرار می‌گرفت، اما در ماه‌های اخیر در چند موضوع خاشقچی از حکومت عربستان کارت قرمز گرفت.

دستیار ویژه رییس مجلس گفت: موضوع اولی که باعث شد خاشقچی کارت قرمز بگیرد این بود که نسبت به روی کار آمدن ترامپ و سیاست‌های وی اعتراض کرد، همچنین در باره سیاست‌های جنگ طلبانه عربستان در یمن معترض بود و در حالی که محمد بن سلمان و ملک سلمان توجه ویژه‌ای به رابطه با رژیم صهیونیستی داشتند در آخرین توئیت خود قبل از مرگ از فلسطین حمایت کرد که این امر باسیاست‌های عربستان همخوانی نداشت.

امیر عبدالهیان ادامه داد: اتفاقی که افتاده خیلی مشکوک است و به لحاظ نوع کار و خشونت در سطح رسانه‌ها انعکاس یافته است و نوع اقدام و جایگاهی که خاشقچی در رسانه‌های عربی و جهان داشت چهره معروفی از او به جای مانده است.

وی ادامه داد: آمریکا در دوره ترامپ منافع خود را می‌بیند و اتفاقی که رخ داده این است که ترامپ همانند سایر مواضع خود مسائل پشت پرده را علنی می‌کند با فرستادن وزیر امور خارجه خود به ریاض می‌خواهد تسلطش بر منابع نفتی عربستان سعودی را حفظ و به نوعی آبروی آل سلمان را بخرد و اوضاع را مدیریت کند تا بتواند به اهداف اصلی خود برسد.

دستیار ویژه رییس مجلس گفت: فراموش نکنید که در آستانه ۱۳ آبان قرار داریم و بیش از یکسال است که آمریکایی‌ها و لابی صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند که بگویند جمهوری اسلامی ایران عامل بی ثباتی در منطقه است.

وی ادامه داد:عربستان سعودی و بسیاری از کشور‌ها هزینه زیادی را پرداخت کرده‌اند تا جمهوری اسلامی ایران به عنوان تهدید اول منطقه معرفی شود و در واقع آن‌ها می‌خواهند که وجه مثبتی به اقدامات اسرائیل بدهند.

امیر عبدالهیان بیان کرد: اتفاق مهمی که افتاده این است که عربستان سعودی به عنوان غیر دموکرات‌ترین متحده آمریکا و عامل بی ثباتی در منطقه معرفی می‌شود که این مسئله دقیقا در آستانه ۱۳ آبان با سیاست ترامپ مدعی است که با اعمال تحریم‌ها ایران را در انزوا فرو می‌برد تضاد دارد لذا بخشی از دستپاچگی ترامپ کاخ سفید و لابی صهیونیست‌ها برای آن است تا محمد بن سلمان را از اتهام نجات دهند.

وی افزود کاملاً روشن است که عربستان در بازی آمریکا و صهیونیست‌ها گرفتار شده و حمله عربستان به یمن که یک جنگ تروریستی است طراحی اسرائیل و آمریکا صورت گرفت.

امیر عبدالهیان بیان کرد: در هفته سوم اینکه آقای عادل الجبیر در عربستان وزیر امور خارجه شدند در جده با وی دیدار کردم و او می‌گفت که بحرین بخشی از عربستان سعودی است و در یمن خواهید دید که حوثی‌ها را در شمال این کشور نابود خواهیم کرد.

وی ادامه داد:طیفی در عربستان قدرت را در دست گرفته اند که تفکرشان اشاعه ترور و تروریسم است چه در حوزه حمله به یمن و چه سرکوب مردم بحرین که حداقل مطالبات خود را دنبال می‌کردند.

دستیار ویژه رییس مجلس گفت:فردی به نام شیخ نمر اعدام شد در حالیکه جرم او سخنرانی و رفتن پشت تریبون علیه سیاست‌های نادرست عربستان سعودی بود که در اینجا نیز رفتار‌های دو گانه امریکا را به خوبی می‌بینیم.

وی ادامه داد: در حوزه آیت الله شیخ نمر هیچ محکومیتی از سوی آمریکا متوجه این نقض حقوق بشر نشد و در مساله خاشقچی شاهد این هستیم که اتفاق متفاوتی می‌افتد، اما آمریکا از جریان به دنبال اخاذی بیشتر از عربستان است و ترامپ بار‌ها اعلام کرده که برخی کشور‌های منطقه مانند عربستان سعودی و امارات آنقدر پول دارند که نمی‌دانند با آن چه کنند و باید این پول‌ها را به ما بدهند تا امنیت آن‌ها را در منطقه تامین کنیم.

امیر عبدالهیان اشاره کرد: آمریکا سران کشور‌های عربی را تحقیر می‌کند و در آخرین رفتار تحقیر برانگیزش بن سلمان واکنش بسیار ضعیفی نشان داد چرا که نمی‌تواند خارج از قاعده آمریکا بازی کند.

وی ادامه داد: بن سلمان امریکا را تهدید کرد و گفت که یادم نمی‌آید اسلحه از آمریکا خریده باشیم، اما پول آن را نداده باشیم و آمریکایی‌ها در این داستان می‌خواهند به بن سلمان گوش مالی جدی بدهند و اخاذی جدیدی از او بکنند و تا جایی که معامله چند میلیاردی آن‌ها انجام شود از ابزار فشار در مساله خاشقچی استفاده خواهند کرد.

وی ادامه داد:آمریکایی‌ها در دو دهه گدشته نشان دادند که منافع خود را با به هم ریختن منطقه پیش می‌برند و عربستان سعودی در وضعیت کنونی نمی‌تواند زیاد دوام بیاورد و این حمله‌ای بود که زمانی یکی از متفکران مصر به من گفتند و اظهار کرد که عربستان به گونه‌ای عمل می‌کند که آمریکا و اسراییل این کشور را به سمت تنش و درگیری سوق می‌دهند.

دستیار ویژه رییس مجلس اظهار کرد: آمریکا در دو سال گذشته از مهره‌ای مانند محمد بن سلمان حمایت کرد و به او فرصت داد تا منطقه را به هم بریزد و این بهم ریختگی تا جایی ادامه پیدا می‌کند که ببینند منافعشان از جانب عربستان تامین می‌شود در غیر این صورت فرد دیگری باید بیاید خراب کاری‌های او را اصلاح کند و اوضاع را به نفع امریکا سامان دهد.

وی ادامه داد:مجموعه عواملی برای حذف بن سلمان توسط آمریکا فراهم شده است اگر آمریکایی‌ها بتوانند بن سلمان ضعیف شده را حفظ کنند و از او اخاذی کنند مطلوب‌ترین حالت شکل خواهد گرفت، اما اگر حس کنند بن سلمان دیگر کارکردی ندارد دنبال سلمانی با رویکرد و ادبیاتی جدید برای تامین منافع آمریکا خواهند رفت، اما عربستان سعودی در حال پوست اندازی است و آمرییکایی‌ها درکی از وضعیت اجتماعی این کشور ندارند.

امیرعبداللهیان با اشاره به نقش ترکیه در پرونده خاشقچی گفت: در یک سال گذشته رفتار آمریکایی‌ها و به تبع آن رفتار سعودی‌ها با ترکیه رفتار مهربانانه نبوده است لذا آن‌ها از هر فرصتی استفاده کردند تا حاکمیت را در ترکیه تضعیف کنند این در حالی است که اردوغان این انگیزه را دارد تا تصویر روشنی از اتفاقات صورت افتاده ارائه کند.

وی با اشاره به اینکه ترکیه به دنبال این نیست که با دریافت وجه و مبلغی به عنوان حق السکوت از کنار پرونده به آرامی عبور کند، اظهار کرد: آمریکایی‌ها از اعمال فشار بر حکومت ترکیه دست بر نخواهند داشت، ترکیه در سطح بالا راجع به این موضوع اظهار نظر نکرده است.

دستیار ویژه رئیس مجلس با اشاره به اینکه ترکیه در مسیر سرپوش گذاشتن بر این حادثه قدم برنداشته است بلکه به دنبال روشنگری و تحقیقات راجع به موضوع است، گفت: عربستان به رغم فشار کشور‌های مختلف در حادثه منا حاضر نشدند کمیته حقیقت‌یاب تشکیل دهند و حتی یک ثانیه از فیلم ضبط شده در مسیر منا را پخش کنند، مجموعه فشار‌های رسانه‌ها و افکار عمومی بالا است و نقش رسانه‌ها از نقش دیپلمات‌ها و سیاستمداران در این رابطه بیشتر است.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: اگر قرار باشد آخر این موضوع محمد بن سلمان محکوم و عربستان به عنوان نظام حامی تروریست معرفی شود این مسئله در تعارض با سیاست آمریکا در محکوم کردن ایران به عنوان عامل بی ثباتی است لذا باید دید ترکیه در برابر فشار‌ها چقدر مقاومت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها نارضایتی خود را از نقش جدید ترکیه در قبال تحولات سوریه نشان داده اند، گفت: آن‌ها نارضایتی خود را از نشست آستانه و توافق دولت‌های ایران، سوریه و ترکیه در کمک به حل سیاسی پرونده بحران سوریه اعلام کردند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه دوستان تروریست آمریکایی‌ها در ادلب گرفتار هستند گفت: آمریکا از فرصت استفاده می‌کند تا به نحوی به ترکیه نزدیک شود و از فرصت استفاده کند تا ترکیه را به سمت خود بکشاند، سوریه به نقطه حساس و کلیدی خود رسیده است و آن خارج شدن انبوهی از تروریست‌ها است که مرحله‌به‌مرحله عقب‌نشینی می‌کنند، ادلب برای آمریکا نقطه امیدی است تا سرنگونی نظام سیاسی سوریه را بتوانند دنبال کنند.

دستیار ویژه رئیس مجلس با اشاره به رفتار‌های غیر سازنده آمریکا و عربستان سعودی عنوان کرد: منافع کشور‌ها در نهایت بر روی تصمیم آن‌ها تاثیر گذار است، قضاوت این مسئله زودهنگام است که بخواهیم بگوییم در این حادثه ترکیه به سرعت در کنار آمریکا و صهیونیست‌ها قرار می‌گیرد، عربستان سعودی در سال‌های اخیر اقداماتی انجام داده که در نهایت در پرونده‌های پیچیده همچون یمن، عراق، سوریه، لبنان و لیبی حضور داشته است، منافع آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها با پول عربستان تامین می‌شود.

وی با اشاره به حادثه تروریستی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت گفت: شخص بندر بن سلطان عملیات را هدایت کرده است برخی از عوامل در بیروت دستگیر و شناسایی شدند.

دستیار ویژه رئیس مجلس با اشاره به اینکه اگر محمد بن سلمان می‌توانست پادشاه عربستان شود نمی‌توانست در منطقه آشفته زندگی کند ادامه داد: بنده به عنوان معاون وزیر امور خارجه سفری به عربستان داشتم در این ارتباط ساعت‌ها در تهران در سطوح مختلف در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بحث داشتیم که اگر قرار باشد رئیس جمهور سفر به عربستان داشته باشند چگونه پرونده‌ها را می‌توان به سرانجام برسانیم لذا به این نتیجه رسیدیم که سه کمیته متخصص ذیربط برای دو کشور تشکیل شود و به گفتگو بنشیند و راجع به موضوعات جدید گفتگو کنند، اما وقتی بنده با مسئولین عربستانی صحبت کردم گفتند آن‌ها نمی‌توانند کمیته تشکیل دهند، شرایط امروز محمد بن سلمان بسیار دشوار شده است این در حالی است که یک سال پیش از وضعیت بهتری برخوردار بود لذا رفتن یا ماندن محمد بن سلمان به عنوان پادشاه می‌تواند بر شرایط و وضعیت منطقه اثر خود را داشته باشد و ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران با درک درست از شرایط عربستان سعی کردیم در‌ها را بر روی این کشور نبندیم که اگر روزی صاحبان عقل در عربستان بخواهند بر مبنای عقلانیت و حس همجواری عمل کنند جمهوری اسلامی ایران راه‌ها را نبسته باشد.

وی با اشاره به اینکه صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها در طراحی حساب شده عربستان را درگیر جنگ ۴ ساله کرده اند ادامه داد: رفتار عربستان باعث می‌شود مردم یمن مقابله به مثل انجام دهد، یمنی‌ها و ارتش یمن از دوران علی عبدالله به قدری موشک دارند که می‌تواند صادر کند.

امیر عبداللهیان با اشاره به اینکه چند پرونده باز در منطقه داریم که آمریکا و صهیونیست‌ها به دنبال فرصت هستند تا در این پرونده‌ها ورود داشته باشند افزود: باز شدن هر یک از پرونده‌ها می‌تواند توجه افکار عمومی را از پرونده خاشقچی منحرف کند.

امیر عبدالهیان خاطر نشان کرد:آمریکایی‌ها مدت‌هاست که در منطقه به دنبال این هستند که در سوریه جنگ محدودی را شروع کنند و یک حمله نظامی کنترل و تعریف شده را شکل دهند صهیونیست‌ها نیز به عنوان بازیگر منطقه‌ای که همیشه در این گونه تحولات سعی میکنند اتهاماتی را به برخی کشور‌ها وارد کنند ممکن است وارد این مساله شوند.

وی افزود: برخی از صهیونیست‌ها رابطه خوبی با عربستان سعودی ایجاد کردند و از شروع یک جنگ محدود علیه مقاومت و غزه صحبت می‌کنند، اما به دلیل پیامد‌های غیر قابل کنترل ان وحشت زیادی از بروز این اتفاق دارند.

دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی افزود: احتمالا آمریکا و صهیونیست‌ها سعی خواهند کرد تا در یک سطح گسترده رسانه‌ای موضوع خاشقچی را از روی میز بردارند و اوضاع را به نحوی مدیریت کنند تا اتهامی متوجه عربستان نباشد.

وی گفت: احتمال دیگر این است که محمد بن سلمان به عنوان عامل این ماجرا کنار گذاشته می‌شود و فرد دیگری از خانواده ملک سلمان در عرصه سیاسی عربستان ظاهر خواهد شد.

در ادامه برنامه اسکات بنت افسر سابق جنگ روانی در ارتش آمریکا در گفتگوی زنده تلفنی گفت: قتل خاشقچی را میتوان از دو زاویه بررسی کرد؛ یک زاویه این است که عربستان سعودی تحت هدایت محمد بن سلمان این کارر را انجام داده، این مساله یکی از احمقانه‌ترین رفتار‌های سیاسی بود که میتوانست بروز پیدا کند.

بنت تصریح کرد:نگاه دوم این است که مولفه‌ها و عنانصر صهیونیستی برای عربستان سعودی این کار را انجام داده اند، در هر صورت نقش محمد بن سلمان کاملا مشهود است و اگر خود او به صورت مستقیم این خبرنگار واشنگتن پست را ترور کرده باشد در نهایت رژیم سیاسی او به قهقرا می‌رود.

وی ادامه داد:این جنایت واکنش‌های گسترده بین المللی را به دنبال داشت، دونالد ترامپ نمیتواند شعار‌های کشورش در زمینه حقوق بشر را فدای این پرونده کند، اما اگر ترامپ این کار را انجام دهد خصومت‌ها علیه او بیشتر میشود و ارتباط نفتی امریکا و عربستان و فروش تسلیحات آمریکا به این کشور تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

بنت گفت:اگر آمریکا پرونده خاشقچی را برای منافع شخصی خود پیگیری کند زیر پای بن سلمان خالی میشود، اما باید ماهیت رژیم سعودی که آلوده به نوعی جنون وهابی است مدنظر قرار دهیم که این امر در ماهیت ذاتی سعودی ریشه دارد.

وی تصریح کرد: ممکن است رژیم صهیونیستی در کنار عربستان قرار بگیرد و این سوال به وجود بیاید که دلیل این همکاری چیست؟، همچنین ممکن است دست‌هایی در پشت پرده تلاش کنند جنگی تبلیغاتی علیه بن سلمان به راه بیفتد و این سناریو نیز مطرح است همچنین‌ممکن است انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا نیز در این امر سهیم باشد.

امیر عبدالهیان افزود:محمد بن سلمان از لحظه‌ای که در راس قدرت قرار گرفت نشان داد که ابایی از قرار گرفتن در پشت جوخه‌های ترور در اقصی نقاط منطقه ندارد.

وی افزود: نزدیکی و رفاقت بین محمد بن زائد در اوظبی و محمد بن سلمان در عربستان سعودی وجود دارد و بنده از یک مقام ارشد اماراتی شنیدم که امارات مدعی است که از نظر دموکراسی بر عربستان ارجحیت دارد و من زمانی که به آن مقام ارشد انتقاد کردم که چرا وارد جنگ با یمن شدید او کفت که عربستان یک نظام فرتوت سیاسی دارد و ما یک نظام به روز هستیم و در آینده منطقه خواهید دید که امارات برآمده خواهد شد، اما در عین حال همه از دوستی محمد بن سلمان و محمد بن زائد سخن می‌گویند، در حالی که شکاف‌های بسیاری میان عربستان و امارات وجود دارد، هیچگاه اماراتی‌ها در چنین پرونده‌هایی که تا این حد تولید التهاب کرده ورود پیدا نکرده و موضع گیری نمی‌کنند چرا تنها پرونده‌ای که عربستان و امارات اشتراک دارند یمن است که در طی ۴ سال اتفاق مهمی در آن رخ نداده، اما تفکر اماراتی‌ها این بود که با اسب عربستان می‌توانند به باب المندب برسند و از میوه جنگ عربستان در یمن استفاده کنند.

دستیار ویژه رییس مجس بیان کرد:فکر می‌کنم اماراتی‌ها در سطحی از عقلانیت هستند که خود را خرج سیاست‌های نادرست عربستان سعودی نکنند ضمن این که سکوت امارات در چنین مساله‌ای خود گویای موضوعات بسیاری است.

وی ادامه داد: ترامپ از عربستان به عنوان متحد خود یاد می‌کند در حالی که این کشور علنا دموکراسی را نقض می‌کند.

در ادامه پیر دورتیگیه استاد فلسفه سیاسی گفت: بن سلمان اختلاف بسیاری با سایر کشور‌های خلیج فارس دارد و سیاست‌های متفاوتی را در پیش گرفته و شاهدیم که سیاست او بر پایه استبداد شخصی است و همانطور که دیدیم آمریکایی‌ها بدون نقش نبودند البته انتقاد‌هایی از جانب آن‌ها بوده، اما نمی‌تواند چندان جدی باشد.

وی افزود:باید بگویم که ما از نظر راهبردی می‌بینیم که در خاورمیانه بن سلمان سیاستی را بر علیه کشور‌ها در پیش گرفته که می‌تواند بر گرفته از سیاست‌های آمریکا باشد.

این استاد فلسفه سیاسی بیان کرد: سیاست محمد بن سلمان به دور از چشم آمریکایی‌ها نبوده و نیست و انتقاد‌هایی که به بن سلمان می‌شود چندان جدی نیست و غربی‌ها در برابر سیاست‌های او سکوت اختیار کردند.

دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:یکی از اندیشمندان جهان عرب اخیرا به بنده گفت که تنها دوست بن سلمان در منطقه رژیم صهیونیستی است و حتی بحرینی که عربستان آن را قطعه ای از خاک خود می‌داند دل خوشی از رفتار عربستان با کشورهای منطقه ندارد و امیدواریم که عربستان به رفتارهای صحیح و سازنده باز گردد.

امیر عبدالهیان در پایان برنامه گفتگوی ویژه خبری خاطر نشان کرد: می‌خواهم از کسانی یاد کنم که در سالهای اخیر در منطقه پر آشوب امنیت را برای مردم به ارمغان آوردند و فردا سالگرد شهادت سرلشگر شهید همدانی است و بنده یاد و خاطره او و همه شهیدان مدافع حرم را گرامی می‌دارم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان تاریخ انتشار 26مهر 97، کدمطلب: 6703209، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
0
0
ا.ف75
هر چی که هست این بازی داره به نفع ایران رقم میخوره نتیجش
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین