پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۲۵۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹
سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در بیانیه پایانی نشست آستانه درباره سوریه بر تعهد قوی خود را به حاکمیت، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه تأکید کردند.

شعارسال:یازدهمین نشست بین‌المللی صلح سوریه، در آستانه با حضور نمایندگان سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد.

در پایان این نشست جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه به‌عنوان ضامنین درفرمت آستانه در پایان نشست‌های خود بیانیه مشترکی منتشر کردند که متن کامل آن به‌شرح زیر است:

1-تعهد قوی خود را به حاکمیت، استقلال،اتحادوتمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و به اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد مورد تأکید مجدد قرار دادند.

2-تأکید کردند که این اصول می‌بایست به‌طور جهان‌شمول مورد احترام قرار بگیرند و از انجام هرگونه اقدامی که ممکن است به نقض آنها بینجامد و دستاوردهای چارچوب آستانه را تضعیف کند اجتناب شود.

3.-تمامی تلاش‌ها برای ایجادواقعیت‌های جدید میدانی در سوریه به‌بهانه مبارزه با تروریسم را رد کرده، وعزمخود برای مقابله با دستور کارهای جدایی‌طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و نیز امنیت ملی کشورهای همسایه را ابراز نمودند.

4-وضعیت میدانی کنونی در سوریه را مورد بررسی قرار دادند، تحولات اخیرمتعاقب نشست درسوچی مورخ 30 و 31جولای2018 را ارزیابی و بر عزم خود برای تقویت هماهنگی سه‌جانبه در چارچوبتوافقاتشانتأکید کردند.

-5وضعیت درناحیه کاهش تنش ادلب را به‌طور مفصل مورد بررسی قرار دادند و برعزمخود برای اجرای کامل "یادداشت تفاهم برقراری ثبات وضعیت درناحیه کاهش تنش ادلب مورخ 17 سپتامبر 2018 تأکید کردند. در این راستا، آنها نگرانی خود درباره نقض مستمر رژیم آتش‌بس را ابراز نموده و اعلام کردند که به‌عنوانضامنینرژیم آتش‌بس،تلاش‌های خود برای اطمینان از رعایت آن رااز جمله از طریق افزایش فعالیت مرکز مشترک هماهنگی ایران ــ روسیه ــ ترکیه تقویت خواهند کرد. آنها بر اهمیت آتش‌بس پایدار،ضمن تأکید بر ضرورت ادامه مبارزه مؤثر علیه تروریسم اصرار کردند.آنها همچنین تأکید کردند که تحت هیچ شرایطی ایجاد ناحیه کاهش تنش فوق‌الذکرنباید حاکمیت، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه را تضعیف کند.

-6بر عزم خود مبنی بر ادامه همکاری به‌منظورنابودیِ نهاییِ داعش،جبهةالنصره و دیگر افراد،گروه‌ها،تشکل‌هاو موجودیت‌‌های وابسته به القاعده ی داعش که از سوی شورای امنیت سازمان ملل شناسایی‌شده‌اند، تأکید مجدد کردند.آنها از تمامی گروه‌هایمخالفینمسلح در سوریهدرخواست نمودند تاخود را به‌طور کامل و فوری از گروه‌های تروریستی فوق‌الذکرجدا کنند.

-7قویاً هرگونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه را محکوم نموده و تقاضا کردند هرگونه گزارش در این خصوص می‌بایست فوراً و به‌صورت حرفه‌ای در انطباق کامل با "کنوانسیون منع توسعه، تولید، انباشت وبه‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی وانهدام آنها" و توسط سازمان منع سلاح‌های شیمیایی(OPCW)به‌عنوان سازمان اصلی صلاحیت‌دار بین المللی برای اثبات به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی مورد تحقیق قرار بگیرد.

8-براعتقادراسخ خود مبنی بر اینکه هیچ راه‌حل نظامی برای منازعه سوریه وجود ندارد و نیز اینکه این منازعه می‌بایست تنها از طریق فرایند سیاسی سوری ــ سوری با تسهیل سازمان ملل در راستای قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل حل شود،تأکید کردند.

-9بر عزم خود برای تقویت تلاش‌های مشترک به‌منظورآغاز هرچه سریعتر کمیته قانون اساسی در ژنو که از حمایت طرفین سوری در انطباق با تصمیمات کنگره گفتگوی ملی سوری درسوچی برخوردار باشد،تأکید کردندو تصمیم گرفتند رایزنی‌های خود در تمام سطوح را به‌منظور نهایی نمودن ایجاد آن در سریع‌ترین زمان ممکن تقویت نمایند.

10-از اجرای موفقیت‌آمیز "پروژه آزمایشی" در چارچوب گروه کاری آزادی بازداشتشدگان/ربودهشدگانو تحویل اجساد و نیز شناساییمفقوداناستقبال کردند.آزادی بازداشتشدگاندر تاریخ 24 نوامبر 2018گامی به جلو در اجرای اقداماتاعتمادسازبین طرفین سوری به‌منظور کمک به پایداری فرایند سیاسی و عادی‌سازی وضعیت میدانی است، در این راستا، آنها تعهد خود به افزایش تلاش‌های گروه کاری را مورد تأکید مجدد قرار دادند.

11بر نیاز به ادامه تمام تلاش‌ها برای کمک به تمام سوری‌ها به‌منظور اعاده زندگی عادی و آرام و کاهش رنج آنها تأکید کردند، در این رابطه، آنها از جامعه بین‌الملل به‌ویژه سازمان ملل متحد و آژانس‌های انسان‌دوستانه آن درخواست کردند کمک خود به سوریه را از طریق تأمین مساعدت‌های انسان‌دوستانه بیشتر، احیای امکانات زیرساختی انسان‌دوستانه از جمله تأسیسات آب و برق، مدارس و بیمارستان‌ها افزایش دهند.

-12نیاز بهایجاد شرایط برایبازگشت ایمن و داوطلبانهآوارگانواشخاص بی‌خانمان‌شده داخلیبه مناطق اصلی زندگی‌شاندر سوریهرا برجسته نمودند. آنها همچنین بر آمادگی خود برای ادامه تعامل با تمامی طرفین ذی‌ربط شاملدفترکمیساریایعالی سازمان ملل در امور پناهندگانو دیگر آژانس‌های بین المللی تخصصی، به‌ویژه در حوزه کمک به آماده‌سازی و برگزاری "کنفرانس بینالمللیدر موردآوارگانواشخاص بی‌خانمان‌شده داخلیسوری" تأکید کردند.

-13از آقای استفاندی‌میستورانماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سوریه به‌خاطرتلاش‌های شجهت یافتن راه‌حل صلح‌آمیز برای بحران سوریه و تعامل و همکاری سازنده با فرمت آستانه در طول مأموری تشت قدیر کردند.

-14از رییس جمهور قزاقستان جناب آقای نورسلطان نظربایفو مقامات آن کشوربرای میزبانی یازدهمین نشست بین المللی سوریه در آستانه از صمیم قلب قدردانی کردند.

15تصمیم گرفتند نشست بعدی بین المللی سوریه در آستانه را دراوایل فوریه2019 برگزار کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار8آذر97، کدخبر: 1887152، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
0
0
م.م77
واقعا الان که برمیگردیم چند سال پیش رو نگاه میکنیم حیرت زده میشیم از این که سوریه هنوز هم پابرجاست
و این یعنی قدرت ایران
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین