پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۰۶۸۸
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸
اگرچه روابط بین الملل پیچیدگی های خاص خود را دارد و درک درست از آن مستلزم دارا بودن نگاهی تیز بین و انجام مطالعات و بررسی های گسترده است اما بعضی از مسائل آن بقدری روشن و واضح هستند که درک درست آنها کار چندان سختی نیست . مثلا احساس نگرانی آمریکا از رشد فزاینده اقتصادی چین و رقابت آشکار و پنهان آنها با هم موضوع پنهانی نیست یا وقت کشی اسرائیل در مذاکرات با فلسطینی ها آنچنان واضح است که هیچگونه ابهامی در مورد آن وجود ندارد .

شعار سال : اگرچه روابط بین الملل پیچیدگی های خاص خود را دارد و درک درست از آن مستلزم دارا بودن نگاهی تیز بین و انجام مطالعات و بررسی های گسترده است اما بعضی از مسائل آن بقدری روشن و واضح هستند که درک درست آنها کار چندان سختی نیست . مثلا احساس نگرانی آمریکا از رشد فزاینده اقتصادی چین و رقابت آشکار و پنهان آنها با هم موضوع پنهانی نیست یا وقت کشی اسرائیل در مذاکرات با فلسطینی ها آنچنان واضح است که هیچگونه ابهامی در مورد آن وجود ندارد .
 
**روابط خصمانه آمریکا و اسراییل با ایران اگرچه تا حدودی پیچیده است اما بعضی وجوه آن بسیار روشن است . یکی از این وجوه ، كسب منافع بی پایان این دو کشور از اختلاف و استمرار آن با ایران است .امريكا با جا انداختن ایران به عنوان لولو خورخوره اعراب منطقه و با قرار دادن آنها زیر چتر حمایت سياسی -نظامی خود عملا بر همه مقدرات اقتصادی ، سیاسی و نظامی آنها مسلط شده است . وقتی ترامپ بدون هیچ پرده پوشی علناً اعلام می‌کند " عربستان قادر نیست حتی دو هفته از خود دفاع کند ، پس باید سر کیسه را شل کند " بهتر از این نمیتوان کاسبی آمریکا از اعراب را با دشمن جلوه دادن ایران بیان کرد .
 
** در حال حاضر عربستان به تنهایی ۲۰‎٪ کل سلاح های تولیدی آمریکا را خریداری می‌کند . بدون استثناء آمريكا در تمام اين كشورها انواع پایگاه های هوایی ، دریایی و زمینی را دارد . اسرائيل با زيركي استراتژی موفق جایگزین کردن ایران بعنوان دشمن درجه یک اعراب سنی منطقه بجای خود را به انجام رسانده ، موفقیت این استراتژی چنان است که دیگر از زبان هیچ مقام دولتی و حتی بخش عمده نخبگان اعراب از اسرائیل بعنوان خطر و دشمن نامی برده نميشود ، اما نام ایران بعنوان خطر بالقوه و بالفعل نقطه کانونی مواضع آنهاست . دولت‌های عربی هیچگاه در عمر ۷۰ ساله این رژیم اشغالگر اینچنن به آن نزدیک نبوده اند .
 
**اسراییل همچنین با پنهان شدن پشت شعار محو این کشور توسط ایران با مظلوم نمائی تمرکز دنیا را از جنایات روزمره خود علیه مردم فلسطین را منحرف کرده است . اگر مرور کوتاهی به سخنرانی ها و مصاحبه های نتانیاهو بیندازیم تقریبا بجز بخش کوتاهی که به تعریف و تمجید از دستاوردهای علمی این کشور اختصاص دارد مابقی تمرکز سخنان او بر خطر دهشتناک ایران برای اسراییل و جهان است . تمرکز افراطی نتانیاهو بر خطر ایران چنان است که اگر موضوع خطر ایران را از سخنان او بگیرند حرف چندانی برای گفتن ندارد . او حتی وقتی رسیدگی به پرونده فساد مالی اش جدی می‌شود با هراس آورتر کردن ایران اولویت مهم‌تری نشان می‌دهد .
 
**آمریکا اساساً کشوری دشمن محور است كه اموراتش بدون وجود دشمنی خطرناک نمی گذرد ، بر خلاف گذشته که در دوران جنگ سرد با رقیب و دشمن خود شوروی سابق در رقابت نظامی بود اکنون رقابت او با رقیب اصلی اش چین رقابتی اقتصادی است . به دليل تفاوت ماهوی رقابت نظامي با رقابت اقتصادي آمريكا نمي تواند چين را به عنوان كشوري معرفي كند كه قصد دارد جهان را با بمب ها و موشكهايش نابود كند ، پس نیازمند دشمنی است که جان مردم را به خطر می اندازد ، این دشمن فعلاً ايران است .
 
** اسرائيل هم كشوري است كه بنيان آن بر مقابله با يهودي ستيزی شکل گرفته ، اما چون اين بنيان بر اشغالگري گذاشته شده فقط با استمرار نمایش يهودي ستيزي بقای آن تضمین می‌شود ، پس همانطور که آمریکا برای بقاء نیازمند دشمن است اسراییل هم برای بقاء به یهودی ستیزی نیاز حیاتی دارد . به همین دلیل با قدرت رسانه ای و پشتیبانی تام و تمام آمریکا و البته ناشیگری ما در درک ناقص روابط بین الملل مخالفت با اشغالگری را یهودی ستیزی جلوه داده است .
ايران هراسی تجارتی پرسود و بی هزینه برای تجار حرفه ای مثل آمریکا و اسراییل است ، اما سهم ما از آن بدون هیچ انتفاعی تحریم ، تضیع ، محدویت و از دست دادن فرصت هایی است که برگشت آنها غیر ممکن است .
 
نویسنده: غلامرضا مصدق
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از کانال توسعه و اقتصاد
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین