پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۴۳۸۶
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹
خاشقجی روزنامه نگار و منتقد آل سعود در سال ۲۰۱۷ به آمریکا رفت و از سپتامبر ۲۰۱۷ به همکاری با روزنامه واشنگتن پست پرداخت. او از منتقدین سرسخت محمد بن سلمان ولیعهد قدرتمند سعودی بود و در مقالاتش از مسیر جدید سیاست خارجی عربستان سعودی در دوران محمد بن سلمان انتقاد می‌کرد. او ضمن دفاع از برخی اصلاحات محمد بن سلمان مثل آزاد کردن رانندگی برای زنان، سرکوب رسانه‌ها و منتقدین و بازداشت فعالان زن را محکوم می‌کرد. خاشقجی با داشتن دو میلیون دنبال‌کننده در توئیتر یکی از مشهورترین کارشناسان جهان عرب محسوب می‌شد.
شعارسال : خاشقجی دوم اکتبر درست از لحظه‌ای که برای انجام کارهای ازدواج خود با یک زن ترکیه‌ای، وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد، ناپدید شد و به‌گفته نامزدش که منتظر او بوده، دیگر از ساختمان بیرون نیامد.




مقام‌های ترکیه بر این باروند که آقای خاشقجی بعد از ورود به کنسولگری به قتل رسیده اما عربستان می‌گوید او همان روزی که وارد ساختمان شده، پس ازمدتی از آن خارج شده است.
مقامات سعودی از جمله «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی تأکید دارند که خاشقچی اندکی پس از ورودش به کنسولگری، آنجا را ترک کرده است. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه منتقد سیاست‌های آل سعود از ساختمان کنسولگری خارج نشده است، گفت: اگر کنسولگری عربستان معتقد است آقای خاشقچی خارج شده، باید این ادعا را با فیلم و مدرک اثبات کند

در پی فشار افکار عمومی؛ رژیم سعودی به کشته شدن «خاشقچی» اذعان کرد
مقامات سعودی پس از حدود سه هفته با فشار ناشی جوامع  بین الملل اعتراف کردند که این نویسنده و روزنامه‌نگار 59ساله کشته شده است
سعودی‌ها مدعی شده‌اند او بر اثر مشاجره و درگیری در این ساختمان جان خود را از دست داده است هرچند عربستان هجده روز بعد از حادثه به کشته شدن خاشقچی در کنسولگری اعتراف کرده و گفته که هجده نفر را در این خصوص بازداشت و حداقل چهار مقام اطلاعاتی و امنیتی را برکنار کرده است، اما بسیاری از شخصیت‌ها و مقامات غربی توضیح عربستان را قانع کننده ندانسته‌اند



توئیت نامزد خاشقچی
خدیجه چنگیز» نامزد «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در صفحه توئیتر خود نوشت: «قلبم محزون و چشمانم اشکبار است! معشوق من جمال! ما همه در فراق تو غمگینیم».
چنگیز در ادامه توئیت خود نوشت: «خداوند تو را قرین رحمت کند و جایگاهت را بهشت وهمنشین حمزه سیداالشهدا گرداند».


رئیس دفتر محمد بن سلمان دستور انتقال سر خاشقجی به ریاض را صادر کرد
به نقل از منابع مطلع در دستگاه اطلاعاتی ترکیه فاش کرد سعود القحطانی، رئیس دفتر محمد بن سلمان، از طریق نرم‌افزار اسکایپ (Skype) با اعضای تیم ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، در کنسولگری این کشور در استانبول در ارتباط بوده و شخصا دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است.
رویترز به نقل از این منابع افزود: قحطانی همچنین از طریق اسکایپ از اعضای تیم ترور خواسته بود سر خاشقجی را به ریاض بیاورند



تیم 15 نفره، اعضای اطلاعاتی و امنیتی سعودی هستند که ساعاتی قبل از ورود جمال خاشقچی به کنسولگری سعودی در استانبول وارد شده و دو ساعت بعد خارج شده و همان روز با دو هواپیمای اختصاصی به دبی و قاهره و از آنجا به عربستان رفته‌اند. تیم عربستانی که عامل قتل جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول هستند از عملیات قتل و مثله کردن جسد وی تصویر برداری کرده‌اند


تعداد بازدید : 12



جسد خاشقچی کجاست؟
روایتهای متعددی در مورد ناپدید شدن جسد خاشقچی وجود دارد؛ از جمله آنکه، گفته می شود جسد خاشقجی در منزل سر کنسول عربستان یا داخل ساختمان کنسولگری پنهان شده است.
گزارشهای رسانه ها حکایت از ان دارد که پلیس در مناطقی غیر از ساختمان کنسولگری عربستان، یعنی در جنگلهای بلگراد در اطراف استانبول، منطقه بندک و شهر یلوا در جست و جوی جسد خاشقجی است. از این جهت سه منطقه مذکور برای جست و جو انتخاب شده اند، که 16 خودرو وابسته به کنسولگری عربستان در روز ناپدید شدن خاشقجی به این مناطق رفت و آمد داشته اند.
روایت دوم مبتنی بر آن است که جسد خاشقچی بوسیله یک هواپیمای اجاره ای به عربستان رسیده است، البته این احتمال از سوی تحلیلگران بعید دانسته شده است، به این اعتبار که مراکز اطلاعاتی ترکیه به این هواپیما دسترسی یافته و هیچ آثاری از خاشقجی را درون آن نیافته اند.
روایت سوم که برخی گزارشهای رسانه ها اشاره به آن دارد، مبتنی بر آن است که جوخه اعدام سعودی، جسد خاشقچی را در یک ماده شیمیایی ذوب کرده اند. این روایتی است که قرائن متعددی آن را تضعیف می کند، از جمله آنکه منابع امنیتی در گفتگو با الجزیره از بسته بندی جسد قطعه قطعه شده خاشقجی خبر داده اند

ورود سه صندوق سیاه رنگ به داخل کنسولگری عربستان
شامگاه یکشنبه سه صندوق بزرگ و سیاه رنگ چرخدار به طور مشکوک به داخل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول برده شد هنوز محتویات این صندوقها مشخص نیست.



کشف خودروی سفارت عربستان
رسانه های ترکیه در حالی از کشف خودرو متعلق به کنسولگری عربستان در یک پارکینگ خبر دادند که واکنش های بین المللی به قتل «جمال خاشقجی» همچنان ادامه دارد. رسانه های ترکیه روز دوشنبه اعلام کردند پلیس ترکیه یک خودروی کنسولگری سعودی با شماره پلاک دیپلماتیک را در یک پارکینگ خصوصی در منطقه «سلطان غازی»‌ استانبول پیدا کرده است.
شبکه خبری «ای هابر» ترکیه در این باره گزارش داد که در روز حادثه «جمال خاشقجی» حدود ساعت یک بعد از ظهر به کنسولگری وارد شد و تنها دو ساعت پس از ورود او شش نفر از کنسولگری خارج و با شش خودرو مختلف از منطقه دور شدند.
پلیس ترکیه در جریان بررسی پرونده قتل این روزنامه نگار سعودی، بوسیله ۸ هزار دوربین، ۲۶ خودرو متعلق به سفارت عربستان را تحت تعقیب قرار داد که یکی از خودروهای مورد تعقیب،‌ یک دستگاه «مرسدس بنز» با پلاک سبز سفارت عربستان است که کشف شد


جزئیات بدل خاشقچی+ فیلم
یه نقل از شبکه «سی‌ان‌ان»، این شبکه تصاویر دوربین‌های مدار بسته از «مصطفی المدنی» یکی از اعضای تیم 15 نفره ترور اعزامی ریاض به استانبول ترکیه را منتشر کرده است، کسی که بعد از قتل خاشقچی به منظور گمراه کردن افراد درباره خروج او از کنسولگری، لباس‌های این روزنامه‌نگار را پوشیده و با گریم خود را شبیه به خاشقچی کرده بود



تعداد بازدید : 10



کشف جسد خاشقچی در چاه
یک سایت انگلیسی به نقل از منابع ترکیه‌ای نوشته است، محافظ ولی‌عهد عربستان سعودی بخشی از جسد خبرنگار مخالف حکومت را به عربستان سعودی انتقال داده است.
العالم - عربستان سعودی
سایت «میدل ایست آی» به نقل از مقام‌های ترکیه‌ای نوشته، یکی از محافظان «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی، بخش‌هایی از جسد «جمال خاشقچی» خبرنگار عربستانی مخالف حکومت را به داخل این کشور انتقال داده است.
منابعی به میدل ایست آی گفته‌اند، «ماهر عبدالعزیز مطرب» یکی از افسران امنیتی سعودی که اغلب با ولی‌عهد سفر می‌کند، بخش‌هایی از جسد خاشقچی را داخل کیف بزرگی جا داده و به عربستان سعودی انتقال منتقل کرده است.  
میدل ایست آی ادامه داد، کیف‌های مطرب در زمان خروج از سالن «وی.آی.پی» فرودگاه «آتاتورک» در شهر «استانبول» بازرسی نشده‌اند. دلیل این مسئله این بوده است که قبل از هشدار دادن، هواپیمای مطرب ترکیه را ترک کرد ولی هواپیمای دوم به مقصد عربستان، از بالا تا پایین مورد بازرسی قرار گرفت ولی چیزی پیدا نشده بود.
مقام‌های سعودی که نامشان فاش نشده، به رسانه‌ها گفته‌اند که جسد خاشقچی داخل فرشی پیچیده شد و به یک همدست محلی داده شد تا نابود شود
پیش از این نیز برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که جسد روزنامه‌نگار منتقد سعودی پس از قطعه قطعه شدن در اسید حل شده است
رهبر حزب وطن ترکیه در مصاحبه ای که دیشب از تلویزیون این حزب پخش شد با اشاره به سخنرانی امروز اردوغان اعلام کرد که نیروهای امنیتی ترکیه در حین بازرسی کنسولگری ترکیه بخش هایی از جسد خاشقجی را در چاهی واقع در حیاط کنسولگری یافته اند و احتمالا اردوغان در افشاگری هایش به این نکته اشاره خواهد کرد

حضور اردوغان در مجلس ترکیه برای افشای «حقیقت عریان»
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز سه‌شنبه، اول آبان‌ماه، طبق وعده‌ای که داده بود برای افشای به گفته خود «حقیقت لخت و عریان» درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی، در مجلس ترکیه حاضر شد.
ساعاتی پیش از سخنرانی آقای اردوغان، وزیر خارجه ترکیه خبر داد که آنکارا هنوز با هیچ کشوری نتایج تحقیقات خود از قتل این روزنامه‌نگار در شهر استانبول را به اشتراک نگذاشته است.



این نکته‌ای است که اهمیت سخنرانی رجب طیب اردوغان را دوچندان می‌کند و توجهات معطوف به این خواهد بود تا از میان کلمات او به اطلاعاتی دست یابند که در این بیست روزه در رسانه‌های ترکی بازتاب نداشته است.
سخنرانی «افشاگرانه» آقای اردوغان یک روز پس از آن ایراد می‌شود که رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که از «روایت سعودی» از ماجرای این قتل راضی نیست.


تعداد بازدید : 11

اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی شعار سال



اخبار مرتبط
برچسب ها: محمد بن سلمان ، فشار رسانه ها برال سعود ، جزئیات قتل خاشقچی ، ناپدیدشدن خاشقچی ، نامزد جمال خاشقچی ، خدیجه چنگیز ، توئیت نامزد خاشقچی ، تایید قتل خاشقچی ، ولیعهد عربستان سعودی ، پیام تسلیت پادشاه عربستان ، تیم ترور خاشقچی ، پلیس ترکیه ، تفنیش کنسولگری عربستان ، کنسولگری عربستان در استانبول ، فرار کنسول عربستان ، جسد خاشقچی کجاست ، ابهامات پرونده خاشقچی ، روزنامه نگار و منتقد آل سعود ، نخست وزیر ترکیه ، حقیقت عریان ، رجب طیب اردوغان ، مثله کردن جسد خاشقچی ، فایل صوتی کشته شدن خاشقچی ، بدل خاشقچی ، خروج بدل خاشقچی ، ورود خاشقچی به کنسولگری ، حمایت ترامپ از ولیعد عربستان ، قرارداد تسلیحات نظامی ، افشای پرونده خاشقچی ، نشست ریاض ، تحریم نشست ریاض ، افشاگری اردوغان ، سخنرانی اردوغان ، ورود پلیس ترکیه به کنسولگری ، بدن قطعه قطعه شده ، جنایت سعودی ، تیم محافظ ولیعد سعودی ، دیپلمات های عربستان سعودی ، خروج دیپلماتهای عربستان ، حمایت ترامپ از ولیعهدسعودی ، فیلم بدل خاشقچی ، فیلم تیم ترور عربستان ، نقض حقوق بین المللی ، مرکل و قتل خاشقچی ، تحریم فروش اسلحه به اعراب ، تیم تحقیق ترکیه ، بازرسی کنسولگری عربستان ، فیلم کشته شدن خاشقچی ، رئیس بانک جهانی ، عدنان خاشقچی
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین