پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۴۲۹۵
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴
قیمت نفت در هفته‌ای که گذشت تحت تاثیر عواملی چون تنش‌های ژئوپلیتیک بر سر ناپدید شدن یک خبرنگار برجسته سعودی، نگرانی بازار نسبت به افت صادرات ایران در آستانه بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه تهران در نوامبر و افزایش ذخایر نفت آمریکا نوسان داشت و در نهایت هفته کاهشی دیگری را ثبت کرد.عامل دیگری که از قیمت‌های نفت پشتیبانی کرد، انتشار آماری بود که نشان داد کره جنوبی برای نخستین بار در ۶ سال گذشته و در آستانه بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران در نوامبر، هیچ واردات نفتی از ایران در سپتامبر نداشته است. در ادامه قیمت نفت در واکنش به آمار موسسه امریکن پترولیوم که کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت آمریکا را نشان داد بیش از پیش تقویت شد اما انتشار آمار رسمی منتشره از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا که کاملا متفاوت با گزارش موسسه امریکن پترولیوم بود فشار زیادی را بر قیمت‌ها وارد کرد.

شعار سال: قیمت نفت روز دوشنبه به‌دنبال تنش‌های ژئوپلیتیک بر سر ناپدید شدن یک خبرنگار برجسته سعودی که نگرانی‌ها نسبت به عرضه را برانگیخت، افزایش یافت. دونالد ترامپ اعلام کرد اگر معلوم شود خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده است، عربستان سعودی با مجازات شدیدی روبه‌رو‌ خواهد شد. به‌دنبال تهدید ترامپ، عربستان سعودی با اشاره به نقش تاثیرگذار خود در اقتصاد جهانی، هشدار داد با اقدام بزرگ‌تری واکنش نشان خواهد داد.

عامل دیگری که از قیمت‌های نفت پشتیبانی کرد، انتشار آماری بود که نشان داد کره جنوبی برای نخستین بار در ۶ سال گذشته و در آستانه بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران در نوامبر، هیچ واردات نفتی از ایران در سپتامبر نداشته است. در ادامه قیمت نفت در واکنش به آمار موسسه امریکن پترولیوم که کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت آمریکا را نشان داد بیش از پیش تقویت شد اما انتشار آمار رسمی منتشره از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا که کاملا متفاوت با گزارش موسسه امریکن پترولیوم بود فشار زیادی را بر قیمت‌ها وارد کرد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد ذخایر نفت این کشور در هفته گذشته ۵/ ۶ میلیون بشکه افزایش یافته که چهارمین افزایش هفتگی متوالی و سه برابر میزان مورد پیش‌بینی تحلیلگران بود. ذخایر نفت آمریکا در حالی افزایش چشمگیر پیدا کرد که تولید نفت این کشور هفته گذشته به دلیل تعطیلی موقتی تاسیسات فراساحلی به دلیل وقوع توفان مایکل، ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد.

در روز پایانی هفته نیز مجددا قیمت‌ها تحت تاثیر افزایش تنش‌ها بر سر وضعیت خبرنگار سعودی افزایش یافت. قانون‌گذاران آمریکایی انگشت اتهام ناپدید شدن یکی از منتقدان جدی رژیم ریاض را به سمت آل‌سعود نشانه رفته‌اند و گفته‌اند ممکن است به این بهانه ریاض را هدف تحریم قرار دهند. با وجود این پس از اعلام دولت عربستان مبنی بر انجام تحقیقات و اظهارات جدید ترامپ شواهد حاکی است که کاخ سفید اقدام بیشتری در این زمینه علیه سعودی‌ها صورت نخواهد داد.

نگرانی‌ها نسبت به اثرات منفی جنگ تجاری فلزات را کاهشی کرد

فلزات اساسی در هفته‌ای که گذشت به‌رغم تداوم کاهش افت موجودی انبارها در بورس فلزات لندن، تحت تاثیر انتشار آمار ناامیدکننده از اقتصاد چین و افزایش نگرانی‌ها نسبت به چشم‌انداز اقتصادی این کشور تحت فشار قرار گرفته و هفته‌ای کاهشی را به ثبت رساندند. هفته گذشته در چین شاخص PPI یا شاخص بهای تولیدکننده در ماه سپتامبر منتشر شد که نشان از رشد ۶/ ۳ درصدی این شاخص بود که نسبت به رشد ۱/ ۴ درصدی ماه قبل کاهش دارد. از طرف دیگر اداره ملی آمار چین اعلام کرد رشد اقتصادی این کشور در سه ماه سوم سال ۲۰۱۸ میلادی نسبت به سه ماه دوم سال جاری با ۰۲/ ۰ درصد کاهش به ۵/ ۶ درصد رسیده است. با وجود این سخنگوی مطبوعاتی این اداره تصریح کرد اقتصاد چین در سال آینده حرکت باثبات خود را حفظ می‌کند و دولت اطمینان دارد که اقتصاد چین قادر است به هدف رشد ۵/ ۶ درصدی خود برسد. بازارهای جهانی همچنان نگران تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین و اثرات منفی آن بر اقتصاد دنیا هستند و در هفته‌ای که گذشت پس از اینکه اعلام شد آمریکا خود را برای خروج از توافق‌نامه پستی ۱۴۴ ساله با چین آماده می‌کند مجددا شاهد تحت فشار قرار گرفتن کامودیتی‌ها بودیم.

این معاهده به چین اجازه حمل کالاهای کوچک با تعرفه اندک به آمریکا را می‌دهد. علاوه بر این ترامپ مجددا اعلام کرد دور جدید تعرفه روی کالای چینی در راه است و فشارها تا زمانی که چین مجبور به مذاکره شود افزایش می‌یابد. ارزش دلار آمریکا در هفته‌ای که گذشت تحت تاثیر تداوم اشتغال‌زایی بالای اقتصاد این کشور تقویت شد اما سخنان رئیس‌جمهور این کشور مبنی بر اینکه فدرال رزرو بزرگ‌ترین‌ دشمنش است موجب شد رشد دلار محدود شود. کاهش موجودی انبارهای بورس کالای لندن همچنان ادامه دارد و در هفته‌ای که گذشت فلز روی با توجه به افت ۲۳/ ۱۰ درصدی موجودی انبارهایش تنها فلزی بود که هفته‌ای افزایشی را پشت سر گذاشت. موجودی انبارهای مس و سرب نیز به ترتیب ۶/ ۷ و یک درصد کاهش یافت اما موجودی انبارهای آلومینیوم در این بورس کالایی که با کاهش‌های چند هفته اخیر به زیر یک میلیون تن رسیده بود مجددا با جهشی ۱۳۳ هزار تنی و رشدی ۱۴ درصد به بالای یک میلیون تن رسید.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد تاریخ انتشار 30مهر 97، کدمطلب: 3455120، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین