پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۴۱۱۸
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹
بمب جدید خبری از ماجرای جمال خاشقچی و قتل وی در کنسولگری عربستان در استانبول، امروز با انتشار جزئیات جدیدی از نحوه قتل وی توسط یکی از نشریات ترک منفجر شد. به ادعای این روزنامه، لحظاتی قبل از مرگ جمال خاشقچی، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با وی تماس تلفنی برقرار کرده است.
شعار سال: بمب جدید خبری از ماجرای جمال خاشقچی و قتل وی در کنسولگری عربستان در استانبول، امروز با انتشار جزئیات جدیدی از نحوه قتل وی توسط یکی از نشریات ترک منفجر شد. به ادعای این روزنامه، لحظاتی قبل از مرگ جمال خاشقچی، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با وی تماس تلفنی برقرار کرده است.

بمب جدید خبری از ماجرای جمال خاشقچی و قتل وی در کنسولگری عربستان در استانبول، امروز با انتشار جزئیات جدیدی از نحوه قتل وی توسط یکی از نشریات ترک منفجر شد. به ادعای این روزنامه، لحظاتی قبل از مرگ جمال خاشقچی، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با وی تماس تلفنی برقرار کرده است.

گزارشی که از سوی نشریه طرفدار دولت ترکیه «ینی شفق» (صبح نو) منتشر شده، بیان کرده که محمد بن سلمان، لحظاتی قبل از مرگ ستون نویس واشنگتن‌پست در داخل کنسولگری عربستان با وی تماس تلفنی برقرار کرده است. در حالی‌ که هنوز این گزارش از سوی مقامات ترکیه رسما تأیید نشده است؛ اما به نظر می‌رسد مقامات ترکیه در حال انتشار قطره‌چکانی جزئیات و اطلاعات تازه از قتل جمال خاشقجی در رسانه‌های طرفدار دولت این کشور هستند و پیش ‌از این تقریباً همه گزارش‌های مشابه، صحت و اعتبار داشته است.

این روزنامه بیان کرد: جمال خاشقچی توسط گروه امنیتی سعودی در داخل ساختمان کنسولگری عربستان دستگیر شده بوده است. پس از آن، شاهزاده محمد بن سلمان از طریق تلفن کنسولگری با وی تماس برقرار و تلاش می‌کند تا وی را متقاعد به بازگشت به ریاض کند. اما جمال خاشقجی از ترس اینکه بازگشت وی به ریاض منجر به دستگیری و قتل وی شود، پیشنهاد بن سلمان را رد می‌کند. بعد از این تماس تلفنی، گروه قتل این روزنامه‌نگار را به کام مرگ می‌کشانند.

این گزارش همچنین جزئیات مخوفی از نحوه به قتل رسیدن خاشقچی به دست داده و بیان کرده که مقامات ترکیه بر این باورند قاتلان خاشقچی وی را قبل از قتل محکم نگاه داشته و انگشتان دست وی را قطع کرده‌اند. سپس یک داروی مهلک و کشنده به وی تزریق کرده و وی را به اتاق دیگری برده‌اند که در آنجا بدن بی جان وی را روی میز کنفرانس قرار داده و مثله کرده‌اند.

کارآگاهانی که ماجرای قتل خاشقچی را پیگیری کرده‌اند، در جستجوی اعضای بدن وی متوجه دو دستگاه خودروی کنسولگری عربستان سعودی شده‌اند که به دو مقصد جداگانه در خارج از مرکز شهر هدایت شده بودند.

یکی از این خودروها به مقصد جنگل بلگارد که جنگلی بزرگ و انبوه در حومه شهر استانبول است، رفته، در حالی ‌که دیگری به سمت شهر یالوا در فاصله یک‌ساعته از استانبول هدایت شده است. اکنون هر دو این محل برای یافتن بقایای جسد خاشقچی در حال بازرسی است.

این گزارش‌ها در حالی است که سران سعودی هرگونه دخالت خاندان پادشاهی عربستان در این قتل را انکار کرده‌اند. پلیس ترکیه از 15 تن از جمله تعداد قابل‌توجهی از کارمندان شخصی محمد بن سلمان و یک متخصص کالبدشکافی سعودی که تحصیلات خود را در استرالیا انجام داده در این قتل نام برده‌اند.

درحالی‌که شک و تردید در ماجرای قتل خاشقچی در حال افزایش است، سران عربستان سعودی، روایت‌های متفاوت و بعضاً متناقضی از زمان ناپدید شدن وی به دست داده‌اند ازجمله اینکه برای روزهای نخست ادعا می‌کردند که وی کنسولگری عربستان را بی‌هیچ مزاحمتی ترک کرده است.

اما بعد از آن که یکی از روزنامه‌های ترکیه خبر داد، ساعت هوشمند اپل خاشقچی فایل صوتی مخوف از شکنجه، مسمومیت و قتل وی را ضبط کرده است، سران آل سعود نهایتاً اعتراف کردند وی کشته شده است. اما با این ‌حال توجیه و توضیح عربستان در خصوص مرگ وی ـ بعد از یک مشاجره لفظی و در پی یک زدوخورد ناخواسته با نیروهای داخل کنسولگری – به‌هیچ‌عنوان از سوی افکار عمومی پذیرفته نشده است.

اکنون گزارش ینی شفق با این ادعای سران سعودی کاملاً در تناقض است. سه روز بعد از ناپدید شدن این روزنامه‌نگار بن سلمان در مصاحبه با بلومبرگ گفته بود، خاشقچی اصلاً داخل کنسولگری نبوده و «ما آماده استقبال از بازرسی‌های دولت ترکیه در این خصوص هستیم».

در همین حال، چندین مقام ارشد دولتی در آمریکا معتقد هستند که بن سلمان مستقیم به مرگ خاشقچی مرتبط است و یک از آن‌ها حتی درخواست داده در صورت تأیید این ارتباط به شکل رسمی دنیای غرب واکنشی جمعی به آن نشان دهد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز وعده داده که در روز پنجشنبه جزئیات کامل از قتل خاشقچی و از جمله جزئیاتی از تیم 15 نفره مسئول قتل وی را در مجلس ترکیه افشا کند. وی گفته: چرا این 15 تن به اینجا آمدند؟ چرا 18 تن در این ماجرا دستگیر شده‌اند؟ این‌ها پرسش هایی است که باید با جزئیات دقیق تشریح شود.

سران کنگره آمریکا بیان کرده‌اند که دولت سعودی باید تبعات سنگینی برای این ماجرا پرداخت کند. در همین حال، دادستان کل استانبول 28 تن دیگر از اعضای کنسولگری عربستان را برای شهادت در یک جلسه دادرسی در روز دوشنبه فراخوانده است. پیش ‌از این کارمندان ترک کنسولگری گفته بودند، از آن‌ها خواسته شده تا در زمانی که خاشقچی ناپدید شده در محل کار حاضر نشوند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تابناک، تاریخ انتشار: 30 مهر 1397، کدخبر: 844932 ، www.tabnak.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین