پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۱۶۴۴۳۷
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۵
یکی از اساتید دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه آزاد مرکز گفت: متاسفانه رقابت شدیدی در توزیع پایان نامه‌های دوره لیسانس خصوصا دکتری وجود دارد. شورای پژوهش و مدیر گروه به افرادی که دوست دارند پایان نامه دکتری می‌دهند.

شعارسال: یکی از اساتید دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه آزاد مرکز گفت: متاسفانه رقابت شدیدی در توزیع پایان نامه‌های دوره لیسانس خصوصا دکتری وجود دارد. شورای پژوهش و مدیر گروه به افرادی که دوست دارند پایان نامه دکتری می‌دهند.

یکی از اساتید دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه آزاد تهران مرکز در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در خصوص مصائب پایان نامه نویسی که این روز‌ها اکثر دانشجویان تحصیلات تکمیلی را درگیر خود کرده است، گفت: ویروس پایان نامه نویسی از ۱۰ سال پیش در کشور شیوع پیدا کرد و یکی از علل مهم آن حجم عظیمی از فارغ التحصیلان بیکار در مقاطع ارشد و دکتری است که از بیکاری روی به پایان نامه نویسی آورده اند.

چرا دانشجویان روش تحقیق و کار با نرم افزار‌های آماری را بلد نیستند؟

وی ادامه داد: یکی از مشکلات اکثر دانشجویان در امر پایان نامه نویسی، ضعف آن‌ها در روش تحقیق رشته تحصیلی و عدم تسلط بر نرم افزار‌های آماری است؛ که آن‌ها را مجبور می‌کند انجام این امور را به بیرون بسپارند. در حالی که دانشگاه باید دوره‌های آموزشی را برای دانشجویان برگزار کند تا کار با این نرم افزار‌ها را یاد بگیرند. یا این امکانات را در اختیار دانشجویان قرار دهد و بگوید حالا که برای پایان نامه پول دریافت می‌کنم، اما نمره آن را در معدل تاثیری نمی‌دهم در عوض، این امکانات را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهم، که خب همچین چیزی در حال حاضر در دانشگاه آزاد وجود ندارد.

قانون‌ها و مشکلات پس از آنها

این استاد معتقد بود: ما در چند سال اخیر به جز این مشکل، با قوانین و تبصره‌های مختلفی در خصوص پایان نامه نویسی مواجه شدیم که همین امر موجب بروز مشکلاتی همچون پایان نامه‌های تقلبی شد. کیفی شدن نمره پایان نامه، به طور مثال از نمره ۱۶ تا ۲۰ یعنی «خوب»، یکی از عوامل کاسته شدن شور و اشتیاق دانشجویان شد. چرا که نمره ۲۰ پایان نامه دانشجوی الف با نمره ۱۶ دانشجوی ب هیچ تفاوتی نمی‌کند. یا قانونی که برای عدم تاثیر نمره پایان نامه بر معدل دانشجویان تصویب شد.

تحمیل استاد مشاور و راهنما به دانشجویان در بعضی دانشگاه‌ها

وی افزود: در حال حاضر متاسفانه رقابت شدیدی در توزیع پایان نامه‌های دوره لیسانس و الخصوص دکتری وجود دارد. بعضا دیده می‌شود شورای پژوهش و مدیر گروه به افرادی که دوست دارند پایان نامه دکتری می‌دهند. شاید در جواب این ادعا که گفته شود رانت بازی در کار پایان نامه‌های دانشجویان وجود دارد، مسئولین بگویند: اساتید این کار باید دارای فاکتور‌های خاصی باشند. اما آیا تا به حال شده این فاکتور‌ها در قالب یک قانون مدون برای همه دانشگاه‌ها ارسال شود. شرایط در حال حاضر یک شرایط دلبخواهی است. یعنی در بعضی دانشگاه‌ها انتخاب استاد مشاور و راهنما به عهده خود دانشجو است؛ اما در بعضی دانشگاه‌ها به دانشجو تحمیل می‌شود.

در حال حاضر متاسفانه رقابت شدیدی در توزیع پایان نامه‌های دوره لیسانس و الخصوص دکتری وجود دارد. بعضا دیده می‌شود شورای پژوهش و مدیر گروه به افرادی که دوست دارند پایان نامه دکتری می‌دهند.

این استاد با اشاره به توریع نامناسب پایان نامه‌ها در بین اساتید خاطرنشان کرد: پایان نامه نیاز به ساماندهی دارد. شاید این سوال برای خیلی‌ها پیش آمده باشد که چرا دانشجویی که در مقطع فوق لیسانس دو سال و دانشجوی دکتری که پنج سال درس می‌خواند، عدم توانایی و مهارت پایان نامه نویسی دیده می‌شود؟ باید گفت: آیا این مشکل از خود دانشجو است یا سیستم آموزشی دانشگاه؟

بلاتکلیفی عجیب، گریبان گیر پایان نامه‌ها شده

وی تصریح کرد: پایان نامه برای رشته‌های علوم انسانی خیلی هزینه‌ای در بر ندارد، حداقل در مقایسه با رشته‌های پزشکی، فنی مهندسی و بعضی رشته‌های هنر که هزینه‌های سرسام آوری برای دانشجو دارند. پایان نامه بعضی از این رشته‌ها سه تا چهار میلیون تومان برای استاد پول دارد. اگر هر استاد میانگین ۱۰ الی ۱۵ پایان نامه داشته باشد تقریبا سالی ۶۰ میلیون تومان فقط از قبل پایان نامه کسب درآمد می‌کند.

این استاد صراحتا عملکرد برخی اساتید را مورد نقد قرار داد و گفت: شاید شما هم با این واکنش از سوی دانشجویانی که پایان نامه خود را دفاع کرده اند مواجه شده باشید که اکثر آن‌ها از عملکرد استاد مشاور و راهنمای خود راضی نبوده اند. بسیاری از آن‌ها استاد مشاور یا راهنما را تنها در روز دفاع خود دیده اند و اصلا نقشی در روند و پروسه پایان نامه آن‌ها نداشته اند. به نظر می‌رسد یک بلاتکلیفی عجیب، گریبان گیر پایان نامه‌های ما شده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار 29مهر97، کدخبر: 716973، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین