پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۵۳۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۷
علی ربیعی گفت: فکر می‌کنم درک شرایط برای هر اقدام و حرکتی بسیار مهم است و محیط‌ شناسی و شناخت کار در تابلوهای بزرگی که برای وضع امروز و آینده جامعه متصور هستیم، برای ما چگونگی حرکت را مشخص می‌کند.

شعار سال: وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع کارگزاران اشتغال‌خرد صندوق امید، با بیان اینکه قصد دارم تابلویی از وضعیت جامعه را ترسیم کنم، گفت: برای دوره‌ای که در آن به سر می‌بریم تعبیری دارم که می‌گویم دوره سر باز کردن بحران‌های متعدد اجتماعی و اقتصادی 60 ساله جامعه ایران است. برخی از این بحران‌ها 20 ساله و برخی از اینها شاید 60 تا 80 ساله باشد.
وی با اشاره به تعبیر یکی از جامعه‌شناسان در جلسه با رئیس جمهوری گفت: ایشان اظهار کرد که چک‌های سررسیدشده 60 ساله را امروز باید این دولت بپردازد. من اینجا موضع تبیینی دارم و می‌خواهم شرایط را تبیین کنم. ربیعی در تبیین عوامل بحران‌زای 1+ 5 در شرایط ایران امروز گفت: فشار بر آب و خاک از دوران کشاورزی دیرین ما و همپا نشدن تکنولوژی‌های بهره‌وری از آب حاصل شده. در سیاستگذاری، فقدان پیش‌بینی برای آینده و در سمت دیگر مصرف سوداگرانه و بی‌محابا، امروز باعث شده این‌قدر به آب و خاک فشار وارد شود.
ربیعی ادامه داد: این امر سبب شده بخشی از مردم به فقر غلتیده و به طبقات پایین و دهک‌های پایین ‌پیوندند. افرادی که زمانی نسبتاً متمول بودند که منظورم ثروتمندان افسانه‌ای نیست، بلکه افرادی بودند که می‌توانستند راحت و خوب زندگی بکنند و باغ‌ها و کشاورزی و دام داشتند امروز به زندگی سخت و فقدان معیشت لازم رسیده‌اند و این نتیجه فشار بر آب و خاک است که متعلق به پارسال و شش سال اخیر نیست. یک فرآیندی بوده که طی شده که دریاچه ارومیه و زاینده‌رود خشک می‌شود. البته نامهربانی طبیعت هم مزید بر علت شده است.
این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به مسأله صندوق‌های بازنشستگی گفت: در تمام دنیا برنامه‌ریزی که برای صندوق‌های بازنشستگی می‌شود، براساس برنامه‌های صحیح بوده ولی ما براساس مطالعات 60 سال پیش برنامه‌ریزی برای صندوق‌ها صورت می‌دهیم. ما در طول 60 سال این برنامه‌ها را به‌روز نکردیم. شاید امید به زندگی در آن دوران شرایطی داشته که فرد بعد از بازنشستگی خود دوران کوتاهی باید تأمین معاش می‌شده و حقوق می‌گرفته است. باید در دوره‌های متفاوت متناسب‌سازی می‌شده که نشده است. در دولت گذشته هفده تصمیم هم در دولت و هم در مجلس گرفته شده که وضع صندوق‌ها را بحرانی کرده است. به تعبیر دکتر محمد فاضلی، جامعه‌شناس، دولت‌ها با فروش آینده، رضایت روزمره گرفتند و بواقع آینده‌فروشی کردند تا رضایت سیاسی ایجاد کنند. ماحصل اینکه سال ۸۴، یک میلیون و ۳۰۰هزار بازنشسته داشتیم و در سال ۹۲، بیش از سه میلیون نفر.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 5 آبان 97، شماره: 487492


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۶
0
0
ا.ف75
و بدیش اینه که همه سرگرم دست و پنجه نرم کردن با مسائل اقتصادی هستیم و اجتماع رو به طور کل فراموش کردیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین