پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۷۵۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳
واردات کنجاله و دانه سویا از آمریکا یک خطر جدی است و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی باید مبدا واردات سویا از آمریکا را سریعا تغییر دهند.

شعارسال:واردات کنجاله و دانه سویا از آمریکا یک خطر جدی است و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی باید مبدا واردات سویا از آمریکا را سریعا تغییر دهند.

چرا برای واردات سویا از آمریکا محدودیتی وجود ندارد؟ به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، باگذشت 40 سال از انقلاب اسلامی،آمریکا از انواع فشارها و تحریم های نفتی و اقتصادی علیه ایران استفاده می کند و به هیچ قاعده و قانون بین المللی پایبند نیست.

بررسی آمارهای وزارت کشاورزی آمریکا نشان می هد از زمانیکه چین از ماه جولای بر واردات سویا از آمریکا تعرفه وضع کرده، ایران به پنجمین واردکننده سویا از آمریکا تبدیل شده است که این امر زنگ خطری به شمار می رود.

با وجود شرایط جدید تحریم و مسائل سیاسی پیش رو از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی انتظار می رود که هر چه سریع تر مبدا واردات خوراک دام و طیور را تغییر دهند چرا که با آغاز دور جدید تحریم ها واردات سویا از آمریکا کمتر از یک ماه سونامی شدیدی در بحث تولید و قیمت گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ بوجود آورده و فعالان تولید و خانوارها را با چالش هایی روبرو می کند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت تامین نهاده ها از جمله سویا که دغدغه پیش روی فعالان تولید است، با خبر شویم:

واردات از آرژانتین و برزیل باید جایگزین واردات از آمریکا شود

مهدی مسعودی قائم مقام اتحادیه تعاونی های خوراک دام، طیور و آبزیان در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ،با اشاره به اینکه بیش از 90درصد سویای مورد نیاز از طریق واردات تامین می شود، اظهار کرد: کشت سویا به عنوان یکی از کالاهای استراتژیک تنها در سه کشور آرژانتین، برزیل و آمریکا تولید می شود و مابقی کشورها نیاز خود را از این سه تولیدکننده بزرگ تامین می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان جایگزینی واردات کنجاله سویا به غیر از آمریکا وجود دارد، افزود: با توجه به عرضه کنجاله سویا در بورس جهانی این امکان وجود دارد که کالا از یکی از کشورهای آرژانتین و برزیل تامین شود.

مسعودی با اشاره به تاثیر مسائل سیاسی در واردات کنجاله سویا از آمریکا بیان کرد: هم اکنون باید دید که واردکنندگان بزرگ، کنجاله و دانه سویا را از کدام کشورها تامین می کنند چرا که اگر بخش عمده ای از واردات از آمریکا انجام شود، مطمئنا با شرایط سیاسی فعلی دچار مشکل خواهیم شد.

ضرورت تغییر مبدا واردات سویا

عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با انتقاد از این مسئله که ایران پنجمین واردکننده سویا از آمریکاست، اظهار کرد: در چهار دهه اخیر، آمریکا از انواع فشار ها و تحریم های نفتی و اقتصادی علیه ایران استفاده کرده است و به هیچ قاعده و قانون بین المللی پایبند نیست.

وی افزود: با وجود آنکه تجربه نشان داده است که آمریکا در برخی موارد از تحریم های غذایی در قبال کشورهای مقابل استفاده می کند، از این رو عقل و منطق حکم می کند که به هیچ عنوان از آمریکا و کشورهایی که با آمریکا رابطه خوبی دارند، اقدام به واردات محصولات استراتژیک نکنیم.

پاپی زاده با اشاره به اینکه سویا یکی از عوامل مهم تشکیل دهنده غذای طیور به شمار می رود،گفت: براین اساس واردات کنجاله سویا به لحاظ امنیت غذایی اهمیت بالایی دارد که به همین خاطر واردات کنجاله و دانه سویا از آمریکا یک خطر جدی به شمار می رود چرا که این کشور خصمانه از هیچ فشاری علیه ایران دریغ نمی کند.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به سیاست خصمانه آمریکا علیه ایران انتظار می رود که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی ، مبدا واردات سویا از آمریکا را سریعا تغییر دهند چرا که با تحریم این کالای استراتژیک قیمت مرغ به طور سرسام آوری افزایش می یابد.

به گفته وی اگر آمریکا واردات سویا را به دنبال مسائل سیاسی تحریم کند،کمتر از یک ماه سونامی منفی شدیدی در کشور به وجود می آید به گونه ای با افزایش شدید قیمت مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز حوزه مصرف و سفره مردم دستخوش تغییر و تحولاتی قرار می گیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی در پایان تصریح کرد:با توجه به آنکه کشورهای آرژانتین و برزیل از تولیدکنندگان عمده سویا در دنیا به شمار می روند، از این رو مسئولان امر هر چه سریع تر باید مبدا واردات را تغییر دهند به طوریکه برای کاهش آسیب پذیری از چند کشور واردات را انجام دهند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار16آبان 97، کدخبر: 6719273، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۷
0
0
ا.ف75
یعنی واقعا ما نمیتونیم در داخل کشور سویا رو تولید کنیم و این همه به اشتغال در این زمینه کمک کنیم؟ باید حتما بریم از امریکا بیاریم؟ خنده داره!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین