پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۷۶۵۴
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸
جای خالی حمایت از نخبگان و مخترعان برگزیده جهانی همچنان احساس می‌شود، اما شاید همین احساس برای یک فکر کافی باشد، «مهاجرت»!پس از خبر مدال‌آوری دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و امیرکبیر در المپیاد جهانی ریاضی ازبکستان، این بار تیم دانشگاه علم‌و‌صنعت توانست در جشنواره بین‌المللی نوآوری انرژی Bixpo۲۰۱۸ دو مدال طلا و نقره را کسب کند.

شعار سال: نقش پررنگ و مهم علم و فناوری و تأثیر آن بر اقتصاد کشور، آن‌قدر اهمیت پیدا کرده که اقتصاد مقاومتی بر محور دانش بنیان می‌چرخد. این روزها در میان اخبار تحریم‌‌های آمریکا و عواقب آن، خبرهایی به گوش می رسد که تداعی کننده امید است. امید به اینکه آینده کشور توسط علم‌جویانی ساخته می‌شود که توانستند نام ایران را در جهان طنین‌انداز کنند.

پس از خبر مدال‌آوری دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و امیرکبیر در المپیاد جهانی ریاضی ازبکستان، این بار تیم دانشگاه علم‌و‌صنعت توانست در جشنواره بین‌المللی نوآوری انرژی Bixpo۲۰۱۸ دو مدال طلا و نقره را کسب کند.

برای آشنایی بیشتر با این رقابت و تیم برگزیده ایران با آرش طاهری، یکی از اعضای تیم به گفتگو نشستیم.

طاهری درباره تاریخچه این مسابقه توضیح داد: جشنواره انرژی‌های نو و تولید انرژی هر ساله و در بازه زمانی آبان‌ماه به‌همت شرکت کپکو برگزار می‌شود. این جشنواره توسط وزارت تجارت و صنعت کشور کره جنوبی و با مشارکت فدراسیون جهانی مخترعان، به‌منظور معرفی هر چه‌بهتر و حمایت از دستاوردهای نوآورانه پژوهشی مخترعان در حوزه انرژی‌های نو، انرژی‌های پاک دوست‌دار محیط‌زیست، برق و الکترونیک، برپا می‌شود.

وی ادامه داد: این رویداد طی چهار سال گذشته برگزار شده و تمام هزینه‌های برگزاری این مسابقه برعهده شرکت است. تمام شرکت‌های بزرگ در این رویداد شرکت می‌کنند و در بخش اختراعات، مخترعان بین‌المللی حضور دارند.

در خشش تیم ایرانی در بین ۴۰ تیم دنیا

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علم‌وصنعت ادامه داد: این مسابقه تحت‌نظر فدراسیون جهانی مخترعان است و امسال در بخش اختراعات بین‌المللی، ۵۴ طرح از ۴۰ کشور در آن شرکت کردند. این کشورها از کانادا، آمریکا، ایتالیا و روسیه گرفته تا مراکش، امارات و چین را شامل می‌شدند. تیم‌های زیادی از کشور ما نیز شرکت کرده بودند اما تیم ما بیشترین تعداد اختراعات را در مرحله نهایی داشت و از ۵۴ اختراع، ۶ اختراع متعلق به تیم ما بود.

طاهری تأکید کرد: تیم ما توانست چهار مدال شامل دو طلا و دو نقره را از این رویداد کسب کند. البته این جشنواره ماهیت و اعتبارش در بخش تولید انرژی است و تیم نیز روی این موضوع تمرکز کرد.

وی به تشریح طرح‌های برگزیده پرداخت و گفت: چهار طرح تیم که توانستند مدال کسب کنند، طرح‌های ساخت دودکش خورشیدی با سلول خورشیدی شفاف و بهینه‌سازی سیستم خنک‌سازی فویل مغناطیسی توانستند مدال طلا را بگیرند و دو طرح دیگر شامل خنک‌سازی ترانسفورمر به‌وسیله زمین‌سرمایشی و تصفیه‌خانه سیار با قابلیت ضدعفونی و میکروب‌زدایی هستند که مدال نقره جشنواره را دریافت کردند.

طاهری ادامه داد: برای طرح تصفیه‌خانه در حدود دو سال تلاش کردیم تا توانستیم آن را به تولید برسانیم و این طرح در جشنواره فناوری‌های نوین صنعت آب و برق ایران، رتبه اول را کسب کرد.

حمایت از افتخارآفرینان علمی در حد یک حرف!

وی اضافه کرد: متأسفانه از ما با وجود آن‌که توانسته‌ایم برای کشور افتخارآفرینی کنیم، پشتیبانی خاصی نمی‌شود و با اینکه در جشنواره‌ها با هزینه خودمان شرکت می‌کنیم و باوجود موفیقت و مقام‌آوری هیچ حمایتی از ما صورت نمی‌گیرد. البته مسئولان و دانشگاه علم وصنعت اعلام کردند که از ما حمایت می‌کنند اما این مساله هنوز در حد یک حرف باقی مانده است.

این دانشجوی کارشناسی ارشد تأکید کرد: تیم ما شامل محمد کیانی از شرکت دانش‌بنیان پارک علم‌ و فناوری خوزستان و عبدالله سعیدی اصل از شرکت حفاری و دکتر ابوالفضل واحدی عضو هیأت‌ علمی دانشکده مهندسی برق است که چهار نفره توانستیم هشت طرح را برای این مسابقه ارائه دهیم.

طاهری تصریح کرد: از مرداد ماه برای این رقابت‌ها آماده شدیم و از هشت طرحی که ثبت کردیم، ۶ طرح به مرحله نهایی رسید. انتظار این را داشتیم که یکی از طرح‌های ما در فینال مسابقات حضور داشته باشد اما برگزیده‌شدن ۶ طرح برای مرحله نیمه‌نهایی اتفاق خوبی بود.

طرح های برتر در انتظار سرمایه‌گذار

وی درباره اینکه این اختراعات در چه مرحله‌ای هستند، گفت: تنها اختراع تصفیه آب تولید اولیه شده و با سرمایه‌گذار رایزنی شده تا به تولید انبوه برسد اما متأسفانه طرح‌های دیگر هیچ حمایتی نمی‌شوند. حتی برای همین سفر به کره‌جنوبی و شرکت در مسابقه نیز هر کدام از افراد تیم هزینه‌ای بالغ بر ۳۰ میلیون تومان برای اقامت و هتل پرداخت کردند.

امیدواریم اخبار خوش از افتخارات دانشجویان و نخبگان ایرانی روزبه‌روز بیشتر شود اما جای خالی حمایت از این قشر همچنان احساس می‌شود. شاید همین احساس برای یک فکر کافی باشد: مهاجرت!

خروج نخبگان به خاطر بی‌مهری مسئولان و در کنار آن وعده‌های پررنگ و لعاب کشورهای خارجی می‌تواند زمینه‌ای را فراهم کند که اقتصاد کشور را متزلزل کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی آنا، تاریخ انتشار 17 آبان 97، کدمطلب: 323745، www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین