پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۴۹۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۵
یک جوان نخبه بابلی که هم اکنون دانشجوی دوره دکترای برق دانشگاه کالیفرنیای سن دیه گوی آمریکا است ، ضعف نظام آموزشی ، نبود زیرساخت های لازم و جاذبه های مادی را مهم ترین عوامل مهاجرت نخبگان از کشور دانست .

شعارسال: سینا ملکیان که رتبه دوم کنکور سراسری سال 91 را داشت و دانش آموخته کارشناسی برق دانشگاه صنعتی شریف است ، یکشنبه شب در نشستی با عنوان ' بررسی روند مهاجرت نخبگان ایران ' گفت : نظام آموزشی ایران در فرار نخبگان اثر گذار است و باید روشش را اصلاح کند.

وی با اعلام این که نظام آموزشی ایران در یک سیستم نخبگان را شناسایی و آماده مهاجرت می کند ، افزود : نظام آموزشی ما از دوران ابتدایی به گونه ای طراحی شده است که نخبگان را شناسایی و با هزینه های فراوان آنان را تا دانشگاه پرورش می دهد اما قادر به جذب این نیروهای نخبه نیست .

او ادامه داد : سیستم آموزشی ایران در حال حاضر به گونه ای عمل می کند که جوانان نخبه را مانند یک میوه رسیده آماده مهاجرت می کند و متاسفانه اراده ای جدی برای اصلاح این روش و حفظ نخبگان وجود ندارد.

ملکیان گفت : در هیچ جای دنیا مدارس خاص وجود ندارد که تیزهوشان و نخبگان را جدا و با صرف هزینه های زیاد آموزشی از بیت المال آنان را آماده کند ولی قادر نباشد به کارشان گرفته و حفظشان کند.

این دانشجوی نخبه مازندرانی افزود : بنده به عنوان رتبه دوم کنکور سراسری سال 91 به همراه 230 دانش آموز نخبه دیگر در رشته برق دانشگاه شریف پذیرفته شدیم ، ولی نیمی از این افراد به کشورهای مختلف به خصوص آمریکا مهاجرت کردند.

وی ادامه داد : اگر ما بتوانیم حتی در مرحله پایانی که دانشجویان ما قصد مهاجرت دارند ، آنان را در کشور نگه داریم یک گام مثبت برداشته ایم ، ولی متاسفانه در حال حاضر این اراده وجود ندارد.

** نبود زیرساخت برای جذب نخبگان

ملکیان نبود زیرساخت برای جذب نخبگان را هم دیگر علت مهاجرت آنان برشمرد و توضیح داد : مهاجرت نخبگان از ایران دلایل زیادی دارد که مد گرایی ، جاذبه های خوب مادی و اشتغال و امکانات آموزشی کشورهای پذیرش کننده نخبگان مهاجر و از سویی دیگر عدم امکانات داخلی و اراده قوی در حفظ نیروهای نخبه در ایران از جمله آنهاست .

وی افزود : به عنوان مثال اگر در هر ورودی 200 دانشجوی نخبه در رشته برق دانشگاه شریف تحصیل کنند ، ولی حتی یک کارخانه تولید موبایل و صنایع مرتبط در کشور وجود نداشته باشد تا این نخبگان را پس از فارغ التحصیلی جذب و مشغول کار کند ، راهی جز مهاجرت برایشان باقی نمی ماند.

این دانش آموخته نخبه دانشگاه شریف گفت : بنده که در آمریکا مشغول تحصیلم ، استادان و دانشجویان ایرانی زیادی را می بینم که اتفاقا بسیار وطن پرست و علاقه مند به کشور خودشان هستند ، اما نبود زیرساخت های صنعتی در کشور و عوامل جانبی دیگر سبب شده است تا مهاجرت کنند .

وی افزود : اگر می توانستیم به خوبی از حضور نخبگان بهره بگیریم ، تردیدی نداشته باشیم که این افراد امروز می توانستند نوسانات بازار ارز و طلا را به خوبی کنترل کنند و این افراد زمینه توسعه کشور را فراهم می کردند.

دانشجوی نخبه بابلی دانشگاه کالیفرنیای سن دیه گو گفت : اگر ما بخواهیم راهکار مناسبی برای جلوگیری از فرار نخبگان در کشور ارائه دهیم باید به لحاظ سیاسی و اداری برای این نخبگان در کشور مشکلی ایجاد نشود و از سوی دیگر سیستم آموزشی ما اصلاح شود و علوم انسانی که در تمام دنیا مدیران خوبی در کشورهای دیگر تربیت می کند ، جدی تر گرفته شود.

وی اضافه کرد : باید امکانات اقناع کننده ای برای نخبگان فراهم شود چرا که حمایت هایی که در حال حاضر بنیاد نخبگان ارائه می کند جذابیت چندانی ندارد و از همه مهم تر این که عزم و اراده جدی باید برای حفظ این نخبگان وجود داشته باشد.

نشست بررسی روند مهاجرت نخبگان ایران به میزبانی و دعوت حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در خانه اصلاحات بابل برگزار شد.

در پایان این نشست معلمان سینا ملکیان از وی تجلیل کردند .


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 8 مرداد 1397 ، کدخبر: 82985458،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
0
0
واقعا از نخبه ها حمایت نمیشه از همه لحاظ حق دارن فرار کنن م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین