پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۷۷۹۱
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲
خشکسالی بی‌سابقه هرمزگان در 50 سال اخیر و کاهش صددرصدی آب ورودی به 2 سد بزرگ این استان که تأمین‌کننده بخش بزرگی از آب شهر بندرعباس و روستاهای حاشیه آن است، موجب نگرانی مردم در خصوص کمبود احتمالی آب در بخش خانگی شده است. جغرافیای خاص استان 71 هزار کیلومتر مربعی هرمزگان شرایطی را فراهم کرده که فاصله مرز غربی تا شرقی این استان بیش از یک هزار کیلومتر باشد و طبیعی است که پراکنش باران در آن بسیار متفاوت است و در سال زراعی گذشته متأسفانه بارش در حوزه شرقی این استان که عمده سدهای استان نیز در آن واقع شده است بشدت کاهش یافته و این شرایط را برای هرمزگان رقم زده است.

شعار سال: بررسی‌ها نشان می‌دهد، میزان بارش در سال آبی 96-95 نسبت به زمان درازمدت 77 درصد و نسبت به سال زراعی قبل از آن 80 درصد کاهش داشته که این مسأله موجب صفر شدن روان آب‌های ورودی به سدها شده است.

صفر شدن ورودی آب به سدهای «استقلال» میناب و «شمیل» و «نیان»

«هوشنگ ملایی» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: آمار ثبت شده در خصوص حجم ورودی آب به سدهای استان طی 50 سال گذشته حاکی است ما در استان در خشک‌ترین سال حدود 20میلیون مترمکعب ورودی آب به سد «استقلال» میناب و حدود 10میلیون مترمکعب ورودی به سدهای «شمیل» و «نیان» (این دو سد نزدیک هم هستند و از یک رودخانه تغذیه می‌کنند) داشته‌ایم و هیچ‌کس تصور نمی‌کرد ورودی آب به سدهای استقلال میناب و شمیل و نیان به کاهش صددرصدی برسد و عملاً صفر شود. وی در خصوص وضعیت سد «چگین» نیز گفت: این سد نیز کاهش آورده داشته، اما به‌دلیل اینکه از سال‌های قبل ذخیره مناسب تری داشته و کمتر از آب این سد برای آب شرب استفاده می‌شود، با چالش مواجه نشده است.

سد استقلال میناب عمده تأمین‌کننده آب بندرعباس

در سال‌های اخیر معمولاً 80درصد آب شرب مورد نیاز شهر بندرعباس از سد استقلال میناب و 20 درصد از سوی سدهای شمیل و نیان تأمین می‌شد، البته سد استقلال همچنین آب مورد نیاز بخش کشاورزی میناب را تأمین می‌کرد و شاید به همین دلیل است که خبر کاهش صد درصدی ورودی آب به این سدها مردم بندرعباس را بیش از پیش نگران کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در پاسخ به این نگرانی مردم، گفت: از ماه‌های پایانی سال قبل که انتظار چنین شرایطی را داشتیم دست به کار شدیم و برای تأمین آب شرب مردم بندرعباس اقدام به حفر 25 چاه در اطراف این سدها کردیم که تاکنون 23 حلقه تجهیز شده و در حال حاضر مشکلی برای تأمین آب مردم نداریم، ضمن اینکه مردم همکاری خوبی در چنین شرایطی دارند و جای تشکر دارد. اگر مردم به همین منوال با ما همکاری کنند، سال آبی جاری را نیز با اطمینان پشت سر خواهیم گذاشت.

مولایی این را هم افزود که بسیاری از مردم نگرانند مبادا با استفاده از این 25 چاه جدید باز هم فشار روی منابع زیر زمینی بیشتر شود، اما باید بگویم که این چاه‌ها در مناطقی حفر شده که ذخایر زیر زمینی سدها بوده (سدها دارای مخازن زیرزمینی و رو زمینی هستند) و فشاری روی منابع زیر زمینی آب وارد نمی‌کند.

سفره‌های آب زیرزمینی هرمزگان سالانه 300 میلیون مترمکعب اضافه برداشت دارد

آمار نشان می‌دهد، سالانه 1.5میلیارد مترمکعب آب از سفره‌های زیر زمینی هرمزگان برداشت می‌شود که در واقع بیش از 300 میلیون متر مکعب اضافه برداشت را شامل می‌شود. این در حالی است که در این استان 25 هزار حلقه چاه وجود دارد که تنها 17 هزار حلقه آن مجاز است و مابقی به‌صورت غیرقانونی آب برداشت می‌کنند که فشار مضاعفی را بر این منابع وارد می‌کند.

تأمین آب کشاورزی اراضی میناب از چاه

مولایی با اشاره به اینکه اراضی کشاورزی شهر میناب از طریق سد استقلال سیراب می‌شود، اظهارداشت: برای تأمین آب مورد نیاز روستاهای اطراف بندرعباس و اراضی کشاورزی و صنعت از 550حلقه چاه استفاده می‌شود، ضمن اینکه بیشتر صنایع به استفاده از آب شیرین کن روی آورده‌اند. در حال حاضر ظرفیت آب شیرین کن‌های صنعت در این استان 25 میلیون متر مکعب و در بخش آب شرب شهری 16 میلیون مترمکعب است.

76 درصد اراضی آبی هرمزگان مجهز به آبیاری نوین است

هرمزگان دارای 156 هزار و 500هکتار اراضی کشاورزی آبی است که بخشی از این اراضی در اطراف شهر میناب قرار دارد.

«ایمان پژمایه» مدیرآب و خاک سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در گفت‌و‌گو با «ایران» در این خصوص تصریح کرد: اراضی اطراف میناب بیشتر باغی و بخشی زراعی است که امسال هیچ آبی از سد استقلال به دست آنها نرسیده است. به‌دنبال خشکسالی‌های پی در پی در استان، کشاورزان این منطقه به این شرایط عادت دارند و آب مورد نیاز خود را از چاه‌های کشاورزی تأمین می‌کنند و فعلاً نگرانی خاصی وجود ندارد.

مدیرآب و خاک سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته کشاورزان گام‌های خوبی برای تغییر در شیوه‌های آبیاری از سنتی به نوین برداشته‌اند، به‌گونه‌ای که هم‌اکنون 103 هزار هکتار از اراضی آبی استان به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز شده است. هرمزگان سالانه 2.7 میلیون تن تولید محصول کشاورزی دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایرانتاریخ انتشار 14 آبان 97، کدمطلب: 488561، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین