پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۸۹۰۵
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۸
معاون اول رئيس‌جمهور در سفر خود به استان خوزستان پروژه‌هايي را افتتاح كرد كه آب پايدار مردم خوزستان را تضمين خواهد كرد. اين پروژه‌ها ضمن پايدارسازي آب كشاورزي به بهبود وضعيت اشتغال، رونق اقتصادي، رفع محروميت‌ها و همچنين توسعه زيرساخت‌هاي استان خوزستان كمك خواهد كرد.

شعار سال: با موافقت مقام معظم رهبري از محل صندوق توسعه ملي تسهيلاتي براي احيا و توسعه اراضي کشاورزي استان خوزستان به ميزان صد ميليون دلار مصوب شد که در قالب برنامه عملياتي مشترک وزارت نيرو و جهاد کشاورزي (مؤسسه جهاد نصر) براي اولويت اصلی در سطح 312 هزار هکتار اجرائي شد. به اين ترتيب، بخش‌هاي زيادي از شبکه‌هاي آبياري و زهکشي استان در حوضه‌هاي آبريز کارون، کرخه، مارون و زهره و جراحي تحت پوشش شرکت‌هاي بهره‌برداري قرار گرفت. با همكاري وزارت نيرو و جهاد كشاورزي براي تأمين آب اين پروژه، برنامه‌هاي كوتاه‌مدت و برنامه‌ريزي منطقي اجراي شبکه‌هاي مدرن انجام شد و شبکه اصلي از سوی وزارت نيرو و شبکه‌هاي آبياري و زهکشي فرعي به‌وسيله وزارت جهاد کشاورزي اجرا خواهد شد.

تغيير شيوه آبياري سنتي به مدرن با سدهاي سلولي

با احداث سدهاي سلولي روي رودخانه بهمنشير با انتقال بخشي از آب رودخانه كارون از طریق کانال مارد، با حفظ شرايط زيست محيطي، اين پروژه به مخزن تأمين آب شيرين خام پايدار براي مصارف کشاورزي و صنعت تبديل مي‌شود. با احداث و بهره‌برداري از اين سدها، گام بلندي در تأمين آب و تبديل سيستم آبياري سنتي جزر و مدي به سيستم آبياري و زهکشي پيشرفته برداشته مي‌شود. جلوگيري از ورود آب شور خليج فارس به رودخانه‌هاي کارون و بهمنشير، تأمين آب خام پايدار براي صنعت و 32 هزار هكتار از اراضي کشاورزي آبادان و خرمشهر، احداث شبكه آبياري مدرن به‌جاي سيستم سنتي جزر و مدي، بالارفتن راندمان توليد و بهبود وضعيت اقتصادي منطقه و جلوگيري از مهاجرت كشاورزان و نيز ايجاد انگيزه به‌منظور حضور فعال مردم ساكن در اين منطقه، توسعه صنعت گردشگري و جاذبه‌هاي توريستي، ايجاد اشتغال مولد و توسعه صيادي و بهبود اقتصاد شيلاتي از اهداف اصلي و جانبي اين طرح است.

سد مخزني بالارود و سد تنظيمي آريوبرزن از طرح‌هاي اجرائي سال جاري هستند و در سال آتي به بهره‌برداري مي‌رسند.

طرح خط دوم آب‌رساني غدير

خط دوم آب‌رساني از غدير که از نظر سرعت و زمان‌بندي يکي از طرح‌هاي حياتي براي استان خوزستان، به‌خصوص ساکنان آبادان و خرمشهر است، افتتاح خواهد شد.وزارت نيرو به‌منظور آب‌رساني به 14روستاي تحت پوشش تصفيه‌خانه حفار شرقي با جمعيت 14 هزار نفر (جمعيت در افق 1415) به ميزان 48/57 ليتر در ثانيه و افزايش حجم آب ارسالي و افزايش کيفيت آب، اجراي خط انتقال آب از تصفيه‌خانه خرمشهر تا تصفيه‌خانه روستايي حفار شرقي با اعتباري بالغ بر 80 ميليارد ريال در تاريخ اول تير 97 آغاز كرد.با توجه به اثرات خشک‌سالي و همچنين مشکلاتي نظير کاهش حجم مخازن سدها و در نتيجه کاهش خروجي آنها، کاهش کيفيت آب در پايين‌دست کارون، تأمين‌نشدن حقابه لازم براي جلوگيري از پيشروي آب دريا و نبود امکان مديريت تأمين آب شرب از ساير منابع (رودخانه کارون و بهمنشير) باتوجه به افزايش بسيار زياد EC آب و همچنين مشکلات شکستگي در نقاط آسيب‌پذير خطوط انتقال قيصريه که باعث ناپايداري کمي و کيفي در تأمين آب شرب و ايجاد نارضايتي اجتماعي شد، عمليات اجرائي پروژه خط انتقال آب شرب از ام‌الدبس تا سه‌راه حسينيه در اول خرداد 96 به‌منظور افزايش ظرفيت آب‌رساني به شهرهاي آبادان، خرمشهر، دارخوين، شادگان و روستاهاي مسير آغاز شد.عمليات اجرائي‌شدن اين خط انتقال به طول 86 هزار متر و عبور از بيش از 90 مانع طبيعي و غيرطبيعي مثل اتوبان، جاده آسفالته، نهرها، زهکش‌ها، رودخانه‌ها و... و شرايط نامناسب زمين محل اجراي طرح و وجود معارضان متعدد با اعتباري بالغ بر 555 ميليارد تومان اجرا شد.همچنين باتوجه به کمبود آب و کيفيت پايين آب در منطقه تحت پوشش تصفيه‌خانه کشتکار آبادان (روستاهاي حدفاصل آبادان تا اروندکنار) مقرر شد خط انتقال آب به طول پنج هزار و 800 متر از خط غدير انشعابي از تصفيه‌خانه جامع آبادان تا تصفيه‌خانه شهيد کشتکار آبادان اجرا شود. عمليات اجرائي لوله‌گذاري در چهارم تير 97 آغاز شد و با وجود موانع بسيار، 17 شهريور سال جاري به بهره‌برداري رسيد. با اجراي اين پروژه 78 روستا با جمعيت 55 هزار نفر از نعمت آب شرب باکيفيت بهره‌مند شدند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ 22 آبان 97، کد مطلب: 3290


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین