پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۴۲۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
بحران آب و تولید ریزگرد در خوزستان ناشی از ۲عامل درون‌مرزی و برون‌مرزی است.

شعار سال: همشهری نوشت:مهندس منصور قطبي‌سرابي، كارشناس پيشكسوت مهندسي آب با بيان اين مطلب گفت: يكي از عوامل اصلي بحران موجود در خوزستان در حوزه آب و خاك، ناشي از تخريب ساختمان خاك و پوشش گياهي است كه به‌دليل 6دهه مديريت نادرست آب در اين حوزه اتفاق افتاده و باعث زهدار شدن حدود 2ميليون هكتار از منابع خاك 26دشت رودخانه‌اي و دشت‌هاي آزاد اين استان شده است. وي با اعلام اينكه در بيش از 60سال گذشته 21سد بدون ملاحظات زيست‌محيطي روي 5رود خانه مهم استان خوزستان احداث شده است، تصريح كرد: آنچه امروز ما در خوزســــــــتان شاهديم ناشي از عدم‌تعادل‌بخشي منابع آب‌هاي زيرزميني در دشت‌هاي رودخانه خوزستان است كه به‌دليل توسعه سد‌سازي‌ و شبكه‌هاي آبياري و زهكشي بدون ملاحظات زيست‌محيطي رخ داده است.

خشك شدن منابع آب هورالعظيم و هورهويزه و شكل‌گيري كانون‌هاي بزرگ ريزگرد ناشي از احداث سدها و انتقال آب‌هاي عظيم و بدون ملاحظات زيست‌محيطي در اين استان است. قطبي سرابي افزود: تبخير و اتلاف سالانه حدود 12ميليارد مترمكعب آب از منابع آب‌هاي سطحي و زيرزميني در اراضي زهدار استان خوزستان نيز از پيامدهاي تصميمات غلط وزارت نيرو، وزارت جهادكشاورزي و مهندسان مشاور مربوطه در اين استان، محسوب مي‌شود. وي با اشاره به اينكه ميزان توليد ريزگردهاي داخلي استان خوزستان نسبت به ريزگردهاي عربي، حدود 40 الي 60درصد تخمين زده مي‌شود، تصريح كرد: گرچه سهم ريزگردهاي برون‌مرزي در كشور قابل توجه است اما اين بهانه نبايد موجب تبرئه و غفلت بيشتر مديريت منابع آب كشور شود.

*عوامل اصلي برون‌مرزي

قطبي سرابي درباره علل برون‌مرزي وضعيت بحراني ريزگردها هم گفت: همانطوري كه در كشور ما مديريت منابع آب راه ناصواب را طي 60 سال گذشته طي كرده است كشورهاي تركيه و عراق هم شيوه‌هاي غلط مديريت منابع آبي را در پيش گرفته‌اند و با احداث سد به‌روي دجله و فرات و انتقال آب بدون ملاحظات زيست‌محيطي، باعث خشك شدن هورهاي اطراف رودخانه‌هاي دجله و فرات شده‌اند. وي بخشي از ريزگردها را ريزگردهاي ثابت و قابل جلوگيري (به‌طور نسبي) برخاسته از صحاري عربستان و كشورهاي ديگر عنوان مي‌كند كه منشا آنها تپه‌هاي شني و ماسه بادي است.

ضوابط، معيارهاي فني و شرح خدمات ناكارآمد سازمان برنامه و بودجه در 60 سال گذشته، اجراي اشتباه و غيراصولي طرح‌هاي زهكشي زيرزميني افقي در دشت‌هاي رودخانه‌اي استان خوزستان به‌جاي روش زهكشي زيرزميني عمودي تخليه از چاه‌هاو غفلت سازمان‌ها و مؤسسات تحقيقات آب و آب و خاك كشور در زمينه اجراي روش زهكشي زيرزميني كلاسيك در دشت‌هاي رودخانه‌اي در خوزستان، از ديگر مواردي است كه به‌گفته اين كارشناس به وضعيت بحراني موجود در خوزستان دامن زده است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری سلامت نیوز، تاریخ انتشار: 7 خرداد 1396، کد مطلب: 214254:www. salamatnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
0
0
تولید ریز گرد فاجعه ملی است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین