پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۰۹۴۵
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
معاون سازمان محیط زیست کشور گفت:اگر این فعالیتها در طول 4 سال انجام نمی‌شد امروز شاهد دریاچه‌ای نبودیم که تراز آن 8 سانتی‌متر نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته باشدبلکه دریاچه ای را شاهد بودیم که طی 4 سال اخیر 1.2 متر از تراز خود را از دست داده بود
شعارسال:معاون سازمان محیط زیست کشور گفت:اگر این فعالیتها در طول 4 سال انجام نمی‌شد امروز شاهد دریاچه‌ای نبودیم که تراز آن 8 سانتی‌متر نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته باشدبلکه دریاچه ای را شاهد بودیم که طی 4 سال اخیر 1.2 متر از تراز خود را از دست داده بود.

مسعود تجریشی درپیامی تصویری به جشنواره ملی تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: دریاچه ارومیه بعد از 20 سال در طی سالهای 92 و 93 که به خشکی رسیده بود بایک سری اقداماتی که عمدتا به شکل فنی و مهندسی و با ماشین الات مکانیکی صورت گرفت، طی 4 سال اخیر در شرایط تثبیت قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه دولت اولویت اول خود را احیای دریاچه قرار داده است،اظهار کرد: دولت با تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه سعی کرد با همکاری وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های درگیر برنامه‌ای در قالب 3 فاز اجرا کند تادر این 3 فاز ابتدا دریاچه ارومیه تثبیت شود سپس تراز آن افزایش یافته و در نهایت به احیای کامل و تراز 1274.1 متر برسد.

تجریشی افزود: با یاری خدا و تلاش اکنون به شرایط تثبیت رسیدیم اما یک فعالیت به مراتب سخت‌تر، فشرده‌تر و پیچیدهتر وجود دارد و اینکه چگونه می‌توانیم تراز دریاچه را هر ساله 30 تا 35 سانتی‌متر افزایش دهیم؛چگونه می توانیم شرایطی فراهم کنیم تا هم مردم زراعت و کشاورزی کنند، هم صنعت وجود داشته باشد و نیز مردم به فعالیتهای روزانه خود را ادامه داده و نیزدریاچه ارومیه آب داشته باشد.

وی به چالش‌های دیگر احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: چگونه می‌توانیم نزاع بین مصرف و تامین نیاز زیست محیطی دریاچه را به یک تعامل و هم زیستی تبدیل کنیم که بتوانیم هم دریاچه را داشته و هم کسب و کار و فعالیت اقتصادی داشته باشیم که این می‌طلبد که در فاز جدید فعالیتها از ظرفیت های فکری به جای ماشین الات استفاده کنیم.

معاون سازمان محیط زیست کشور خاطرنشان کرد:برگزاری اینچنین نشست ها و ماراتن‌های دیجیتالی با هدف بیداری ظرفیت‌های خفته، ایجاد خلاقیت و نوآوری‌ها و راه‌اندازی فعالیتهایی است که می‌تواند منجر به تولید کسب و کار و تولید محتوی با بکارگیری شبکه‌ها شود و در نهایت منجر به تغییر رویکردها شود.از دیگر اهداف این نشست این است که چگونه بتوانیم کشاورزی داشته باشیم ولی در مصرف آب صرفه جویی کرده و میزان بهره وری از آب را افزایش دهیم و چگونه بتوانیم علاوه براینکه تولید و درآمد را افزایش دهیم میزان آب مازاد مصرف را به سمت دریاچه هدایت کنیم و با تغییر الگوها در صنعت‌های پر آب بر و در زندگی شهری با صرفه‌جویی به اهداف خود نایلشویم.

تجریشی اظهار کرد: چگونه ساکنان اطراف دریاچه ارومیه بهره برداران آب را آگاه کنیم که اگر دریاچه ارومیه خشک شود چه تبعات بهداشتی خواهد داشت و اینکه چگونه می توان چگونگی جلوگیری از خشک شدن دریاچه را از یک تهدید به یک فرصت کسب و کار و اقتصادی برای مردم منطقه تبدیل کرد؛ همه اینهااز دغدغه‌های احیای دریاچه ارومیه هستند که باید توجه جدی به این موارد داشت.

وی ادامه داد: تمامی سوالها و اهداف و چشم اندازها می‌طلبد که فعالیتهایی در منطقه داشته باشیم که بتواند کسب و کارهایی جدیدی را برای ما ترسیم کند که کمتر شنیدیم و یا بصورت عملیاتی ندیدیم همانند بوم گردی، طبیعت گردی، زنجیره ارزش و گردشگری به عنوان آنچه که به عنوان ظرفیت های نهفته در استان بوده و متاسفانه نتوانستیم استفاده ببریم.

معاون سازمان محیط زیست کشور افزود: برای تبدیل ظرفیت‌ها به فرصت، جشنواره ملی تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه و جشنواره‌های اینچنینی با شناسایی فرصتها و فعالیتها و با ایجاد خلاقیت و نوآوری و تولید محتوی می‌تواند بستر و فرصتی برای احیای دریاچه ارومیه ایجاد کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار30آبان97، کدخبر: 97083015520،www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین