پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۱۹۵
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۳:۴۸
رئیس پژوهشکده سبزی و صیفی گفت: در حال حاضر 90 درصد از کشت گلخانه‌ها به خیار اختصاص دارد در حالی که از 36 محصول متناسب با سبزی و صیفی، تنها بر روی 16 محصول کار تحقیقاتی انجام می‌شود.

شعارسال: محسن خدادادی در هفدهمین جلسه توسعه کشت گلخانه‌ای اظهار کرد: با توجه به گستردگی کار، سازمان تحقیقات سبزی و صیفی و وزیر جهاد کشاورزی به این نتیجه رسیده‌اند که تحقیقات باغبانی را مستقل کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر هفت مرکز تحقیقات چای، سبزی و صیفی، میوه‌های سردسیری و ... داریم.

رئیس پژوهشکده سبزی و صیفی با بیان اینکه گلخانه‌های کشور دارای چالش تک‌محصولی و دو محصولی هستند، بیان کرد: در حال حاضر 90 درصد کشت گلخانه‌ها به کشت خیار اختصاص دارد این در حالی است که از 36 محصول سبزی و سیفی، با توجه به شرایط کشور و محدودیت‌ها، تنها بر روی 16 محصول کار تحقیقاتی انجام می‌شود.

خدادادی در ادامه مطالب خود تصریح کرد: این موضوع در کشور جدید، پیچیده و فنی است که اگر با ساز و کار مناسب برنامه‌ریزی شود به طور حتم سودآوری به دنبال خواهد داشت.

وی تأکید کرد: باید تحقیق کنیم که چه محصولی را می‌توان با توجه به شرایط هر روستا کشت کرد، ضمن اینکه توجه به میزان مصرف و تقاضای بازار نیز دارای اهمیتی دوچندان است.

رئیس پژوهشکده سبزی و صیفی کشور ادامه داد: در دنیا به صورت گسترده در خصوص توسعه کشت گلخانه‌ای بحث و برنامه‌ریزی می‌شود و با توجه به آب و هوای هر منطقه گلخانه‌ها احداث می‌شود.

وی به کشت فلفل در دنیا اشاره کرد و افزود: فلفل با فضای گلخانه سازگاری دارد و خوب رشد می‌کند ضمن اینکه در بازه زمانی 100 روزه برداشت می‌شود.

خدادادی به تنوع محصولات کشت گلخانه‌ای اشاره کرد و گفت: در کشت گلخانه‌ای طبیعت و نیاز دمایی حائز اهمیت است؛ متناسب با منطقه باید محصول انتخاب شود.

رئیس پژوهشکده سبزی و صیفی با اشاره به اینکه بازار در تولید محصول نیز دارای اهمیت است، بیان کرد: باید در بازار داخل و اطراف کشور مطالعه انجام شود تا اگر افزایش تولید داشتیم، بازاریابی هم کنیم.

خدادادی تصریح کرد: در بازه زمانی 10 ساله باید 40 هزار هکتار توسعه گلخانه داشته باشیم.

وی افزایش راندمان آب، افزایش عملکرد در واحد سطح، اشتغال‌زایی و ... را از مزیت‌های کشت گلخانه‌ای دانست و افزود: می‌توان محصولات باغی مثل انگور، هلو، شلیل و حتی گوجه سبز را در گلخانه تولید کرد.

رئیس پژوهشکده سبزی و صیفی همچنین به کشت طبقه‌ای اشاره کرد و گفت: در کشت طبقه‌ای تا 10 برابر می‌توان از فضا استفاده کرد و تولید را افزایش داد.

خدادادی در پایان متذکر شد: نباید به لوکس کردن گلخانه‌ها تکیه شود بلکه سادگی واحدهای گلخانه‌ای نیز کافی است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 25اردیبهشت1395، کدخبر: 13950225000122: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین