پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۲۰۲۳
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰
سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و شرکت حامی سرمایه اقتصاد تفاهم نامه همکاری به منظور توانمندسازی تشکل های تعاونی و اشتغالزایی مولد و پایدار در روستاها و مناطق کمتر برخوردار امضا کردند.

شعارسال : سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و شرکت حامی سرمایه اقتصاد تفاهم نامه همکاری به منظور توانمندسازی تشکل های تعاونی و اشتغالزایی مولد و پایدار در روستاها و مناطق کمتر برخوردار امضا کردند.

این تفاهم نامه پنج ساله امروز سه شنبه به امضای دکتر حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و دکتر خضرا... حیدرزاده مدیرعامل مرکز اقتصاد مقاومتی بنیاد تعاون سپاه رسید.

در مراسم امضای این تفاهم نامه، شیرزاد گفت: شرکت حامی سرمایه اقتصاد به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی در راستای رهنمودهای رهبر معظم، برای انتقال تکنولوژی های نوین و دانش فنی به روستاها و مناطق محروم کشور و اراضی کشاورزی پایاب سدها پیشتاز شده تا با اجرای طرح های الگویی بتواند به توسعه کشاورزی و خدمت رسانی به اقشار محروم روستایی کمک کند.

وی همکاری شبکه های تعاونی کشاورزی و روستایی با شرکت حای سرمایه اقتصاد را فرصتی تاریخی دانست و اظهار داشت: همکاری با این شرکت به عنوان تامین کننده مالی، انتقال دهنده تکنولوژی های نوین و عاملی برای کاهش ریسک در فعالیت های کشاورزی در مناطق محروم روستایی می تواند شبکه های تعاونی کشاورزی و روستایی را به سمت حرکت های آینده ساز و پایدار در مناطق روستایی سوق دهد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: شبکه عظیم تعاونی کشاورزی و روستایی به دلیل برخورداری از زیر ساخت ها و زیربناهای فیزیکی و نیروی کار می تواند از ظرفیت های این شرکت بهره ببرد و در طرح هایی شرکت کند که با بالاترین حاشیه سود، قابلیت تجاری سازی داشته باشد و به کمک حاشیه سود به اشتغال پایدار در مناطق روستایی و محروم کمک کند.

وی با بیان این که شرکت حامی سرمایه اقتصاد مرزهای نوینی از دانش کشاورزی در زمینه های همچون بهنژادی، بهزراعی، کشاورزی دقیق و اینترنت اشیا را بر عهده دارد، تصریح کرد: این شرکت می تواند نقش آموزشی و ترویجی را از طریق اجرای طرح های الگویی ایفا کند و ریسک تولید را کاهش دهد.

شیرزاد گفت: هدف این شرکت سود دهی نیست بلکه اشتغالزایی است و از این رو، طرح ها به منظور تامین امنیت غذایی و در قالب مشارکت حمایتی اجرا می شوند.

وی ادامه داد: بخش خصوصی ما به علت کمبود سرمایه و ریسک بالا در فعالیت های کشاورزی نمی تواند انتقال تکنولوزی های نوین را در بسترهای کشاورزی انجام دهد و مشارکت حمایتی این شرکت در فضای پر مخاطره ای که توسط استکبار ایجاد شده یک فرصت طلایی محسوب می شود به ویژه که خودشان خریدار هستند و بازار تضمین کننده برای محصولات کشاورزی می باشند.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در عین حال ارتقای دانش، مهارت و تخصص کشاورزان را از دیگر مزیت های این مشارکت و اجرای و توسعه طرح های الگویی عنوان کرد.

وی با اشاره به ظرفیت شبکه های تعاونی کشاورزی و روستایی کشور اذعان داشت: ۳.۵ میلیون هکتار از بهترین اراضی کشور در سبد غلات شرکت های تعاونی کشاورزی و روستایی هستند که بزرگترین شبکه توزیع را هم در اختیار دارند.

شیرزاد افزود: این شبکه ها دارای بیش از ۳ هزار فروشگاه عرضه محصولات اساسی و کالاهای مصرفی، بیش از ۳۸۰۰ فروشگاه سوخت و ۲.۵ میلیون تن ظرفیت انبارداری محصولات و نهاده های کشاورزی هستند، ضمن آن که خریدهای تضمینی، توافقی و حمایتی را هم انجام می دهند.

وی تصریح کرد: شبکه های تعاون کشاورزی و روستایی در خرید تضمینی محصولات استراتژیک به عنوان مباشر و عامل، پیشتاز است و به تنهایی خریدهای توافقی و حمایتی فعال هستند.

شیرزاد گفت: این شبکه با بیش از ۶ هزار تعاونی روستایی و کشاورزی و ۴.۵ میلیون عضو نقش بزرگی در تولید ایفا می کند.

اجرای طرح های الگویی برای مدیریت جنگ اقتصادی

در ادامه این نشست،مدیرعامل مرکز اقتصاد مقاومتی بنیاد تعاون سپاه با بیان این کشور در جنگ اقتصادی قرار گرفته است، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی نخستین راهبرد رهبر معظم برای مقابله با جنگ اقتصادی است و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت های سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برای مدیریت جنگ اقتصادی و خدمت به مناطق روستایی و محروم کشور استفاده کنیم.

حیدرزاده افزود: سپاه در کنار دولت در بحث اقتصاد مقاومتی از جمله در زمینه کشاورزی وارد شده و قصد داریم در کنار مردم در حوزه اقتصادی و کشاورزی الگو سازی کنیم.

وی ادامه داد: قصد ما سودآوری نیست بلکه به دنبال آن هستیم که کالاهای استراتژیک کشاورزی را شناسایی و الگو سازی کنیم و از بخش خصوصی هم می خواهیم به ما کمک کنند.

حیدرزاده با بیان این که بخش کشاورزی و غذا تنگناهای زیادی دارد، گفت: به علت مشکلات منابع مالی، مسایل بروکراسی و ریسک پذیری بالا، بخش خصوصی کمتربه بخش کشاورزی ورود پیدا می کند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره اجرای طرح های کشاورزی با مشارکت سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تصریح کرد: طرح های ما در راستای کاهش وابستگی است از این رو با توجه به واردات سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز به کشور، به دنبال طرح الگو سازی برای تامین گوشت قرمز هستیم.

مدیرعامل مرکز اقتصاد مقاومتی بنیاد تعاون سپاه افزود: در این راستا قصد داریم از طریق دریافت مجوز از وزارت جهاد کشاورزی سالانه ۳۰ تا ۶۰ هزار راس گوساله برای پرورار بندی وارد کشور کنیم و به طور رایگان در اختیار روستاییان قرار دهیم، ضمن آن که نهاده های مورد نیاز دام ها را تامین می کنیم و برای بحث بیمه و دامپزشکی نیزدر کنار روستاییان خواهیم بود.

وی اضافه کرد: پس از پروار شدن گوساله ها در یک دوره پنج یا شش ماهه، دام را از روستاییان خریداری می کنیم که این کار منجر به اشتغالزایی و کاهش خروج ارز از کشور می شود.

حیدر زاده در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما درباره چگونگی تامین منابع مالی طرح ها گفت: سرمایه گذاری ما به صورت خوشه ای و در هر مرحله از طرح ها انجام می گیرد و در هر یک از طرح ها که مردم مشارکت کنند با استفاده از منابع ارزان قیمت بانک ها و همچنین مشارکت مردم و یا تلفیقی از این دو منبع سرمایه گذاری صورت می گیرد.

وی پیش بینی کرد با اجرای طرح های مشترک با سازمان مرکزی تعاون روستایی سالانه برای ۵۰ هزار اشتغال زایی شود.

وی افزود: شرکت حامی سرمایه اقتصاد، بازگشت سرمایه بانک ها را تضمین می کند، اما کشاورزان اقساط را پرداخت خواهند کرد و حدود ۹ ماه تا یکسال دروه تنفس برای پرداخت اقساط کشاورزان در نظر گرفته شده است.

حیدرزاده اذعان داشت: طرح های مربوط به حوزه دام، اصلاح دام بومی، شیلات، کشت دانه های روغنی، کشت گیاهان دارویی و مدیریت آب در مراتع و باغات از طرح های مورد علاقه ما برای مشارکت است.

وی ادامه داد: پروار بندی گوساله ها و اصلاح نژاد دام از اولویت طرح های ما در حوزه کشاورزی است و آماده ایم از فردا وارد فاز اجرایی آن شویم.

حیدر زاده پرورش آبزیان، تکثیر ماهیان خاویاری و پرورش تیلاپیا در مناطق کویری با مجوز سازمان محیط زیست را از دیگر زمینه های همکاری برای اجرای طرح های الگویی با مشارکت سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران عنوان کرد.


شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت وزارت جهاد کشاورزی ،تاریخ انتشار 6 آذر 97 ، maj.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین