پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۲۵۸۱
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد با بیان اینکه آب انتقالی یزد به اندازه نشتی سد زاینده رود نیست ، گفت: از 130 میلیون مترمکعب آب مصرفی در این استان تنها 54 میلیون مترمکعب آن از کوهرنگ تأمین می شود.

شعار سال: محسن صادقیان گفت: تعرض های انجام شده به خط لوله انتقال آب با افزایش مشکلات کشاورزان شرق اصفهان و مسائل مرتبط با کشاورزی حاشیه زاینده رود شروع شد.
وی افزود: برای شفاف سازی در خصوص آب انتقالی بیان چند نکته اهمیت دارد، اولا حوزه آبریز اصفهان و آورده سد زاینده رود در سال های دور، بالغ بر یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب و حداقل یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب بوده که بدلیل کاهش بارندگی و تغییر اقلیم این میزان در سال های اخیر کاهش یافته است.
معاون استانداری یزد تصریح کرد: این سد در سال قبل، بحرانی ترین دوره را داشته، به گونه ای که میزان آب ورودی به زاینده رود به کمتر از 400 میلیون مترمکعب رسید و این میزان آب کفاف کشاورزی و جاری شدن در رودخانه را نمی داد و تنها قابلیت استفاده در شرب را داشت.


**
مجوز انتقال آب یزد منوط به اجرای خط سوم نبوده است
صادقیان ادامه داد: موضوع دوم که در این رابطه خبرهای نادرستی است که در خصوص تخصیص آب استان وجود دارد که باید بطور صحیح برای مردم استان اصفهان و یزد گفته شود.
وی خاطرنشان کرد: مجوز انتقال آب یزد مربوط به سال 1368 بوده و طی صورتجلسه و نامه تخصیص وزارت نیرو ، تخصیص آب به استان نه تنها منوط به اجرای تونل سوم نبوده بلکه فقط در نامه تخصیص آب، بر تسریع در اجرای تونل سوم تاکید شده است.
وی با نفی استفاده از آب انتقالی در حوزه کشاورزی خاطرنشان کرد: آب شرب مصرفی مردم یزد در سال 125 تا 130 میلیون مترمکعب است و حدود 54 میلیون مترمکعب از آن از طریق خط انتقالی تأمین و مابقی از سفره های آب زیرزمینی استان برداشت می شود.
این مسئول با اشاره به بالا بودن میزان سختی و شوری آب سفره های زیرزمینی یزد تصریح کرد: برای افزایش کیفیت آب شرب و بهداشت مردم، آب انتقالی از کوهرنگ در مخازن ورودی شهر یزد با منابع آب زیرزمینی مخلوط شده و در اختیار مردم قرار می گیرد .


**
هیچ عقل سلیمی استفاده از آب انتقالی در غیرشرب را منطقی نمی داند
معاون استاندار یزد با تاکید بر خلاف واقع بودن برخی مطالب منتشر شده در فضای مجازی در خصوص مصارف آب انتقالی تأکید کرد: هیچ عقل سلیمی ، استفاده از حتی یک قطره از آب انتقالی را در بحث کشاورزی، منطقی نمی داند و این آب صرف شرب مردم استان می شود.
صادقیان درباره بحث استفاده از آب انتقالی در صنعت هم گفت: کمتر از پنج درصد آب انتقالی در صنایع استان استفاده می شود که عمده آنها نیز در صنایعی است که مواد معدنی آن به استان اصفهان منتقل می شود.


**
میزان آب انتقالی به یزد اندک است
وی درباره تعرضات مکرر به خط انتقال آب و بیست و ششمین تخریب این خط در شامگاه گذشته اظهار داشت: مسئولان و مردم استان اصفهان بخوبی می دانند که مقدار آبی که برای خط انتقالی یزد استفاده می شود به اندازه نشتی سد زاینده رود هم نیست.
وی افزود: سد زاینده به طور طبیعی سالانه بیش از مقدار آب انتقالی به یزد نشتی دارد؛ ضمن آنکه اگر خط انتقالی یزد قطع شود، آب حاصل از آن زاینده رود و کشاورزی منطقه شرق اصفهان را احیاء نمی کند زیرا مقدار این آب ، فوق العاده کم است.
رئیس کارگروه سازگاری با کم آبی یزد، تعرضات مکرر را نوعی اعمال فشار برای رسیدن به برخی خواسته ها عنوان کرد و گفت: کشاورزی استان هایی همچون یزد و کرمان نیز بخاطر خشکسالی دچار آسیب زیاد شده ولی با تغییر رویکردها، اتفاقات خوبی در بحث درآمد و شغل کشاورزان رخ داده که اصفهان می تواند از این تجربیات استفاده کند.
صادقیان در خصوص وابستگی شدید استان آب شرب انتقالی خاطرنشان کرد: بعد از هر بار قطعی آب ، به دلیل شوری بالای آب سفره های زیرزمینی، مجبور به توزیع آب معدنی و استفاده بیشتر از تانکر برای آبرسانی شرب و بهداشت مردم هستیم که این روش ها، راهکارهای موثری بلندمدت نیست.
وی افزود: شرایط در استان یزد بر اثر تعدد تخریب ها خوب نیست، مردم نگران شده و برخی تقاضای اقدامات تلافی جویانه دارند که این گونه اتفاقات خوشایند نیست و به روابط حسنه میان مردم دو استان صدمه می زند.
وی ادامه داد: در استان یزد شاهد خویشتنداری مردم هستیم و امیدواریم مشکلات موجود در استان اصفهان نیز رفع شود.
دوشنبه شب(دیشب) برای بیست و ششمین بار در منطقه سیان، نزدیک روستای اژیه در شرق استان اصفهان به خط لوله انتقال آب یزد حمله شد.
از اسفندماه سال 1396 تاکنون به‌طور میانگین هر 10 روز یک‌بار ، خط لوله آب انتقالی به یزد مورد حمله عده‌ای معترض با ادعای عدم دریافت حقابه از زاینده قرارگرفته است.
هم‌اکنون از شش هزار و 733 منبع آبی استان یک میلیارد و 78 میلیون مترمکعب برداشت می‌شود که 833 میلیون مترمکعب آن از چاه‌ها ، 163 میلیون مترمکعب از قنات و بقیه از چشمه‌ها تأمین می‌شود.
آب تجدیدشونده منابع زیرزمینی یزد 827 میلیون مترمکعب و کسری مخزن حدود 300 میلیون مترمکعب است، به همین دلیل سالانه 50 سانتیمتر از سطح منابع آب‌های زیرزمینی یزد کاسته می‌شود.
در سال‌های اخیر، به‌طور متوسط 70 درصد آب شرب یزد از خارج استان و بقیه از منابع داخلی تأمین شد که درمجموع حدود 57 میلیون مترمکعب حجم سالانه آب انتقالی به یزد است.
انتقال آب به یزد در سال 1368 در ابتدای شکل‌گیری دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مصوب و بعدها در مسیر کاملاً قانونی انجام شد.

* مدیران اصفهان با خط لوله یزد، باج گیری میکنند

رفتار مقامات اصفهانی نشان میدهد آنها تعمدا می کوشند با تحت فشار قرار دادن خط لوله آب شرب مردم یزد از مقامات ملی، امتیاز گیری کنند.
خط لوله آب شرب یزد برای مردم و نظام رگ حیاتی محسوب میشود.
اما مدیران اصفهانی که به دلیل ضعف عملکرد، نمیتوانند پاسخ مردم را بدهند با ایما و اشاره، خط یزد را عامل مشکلات میدانند.
کشاورزان هم با حمله خط لوله باعث فشار مدیران یزدی به سطوح ملی میشوند.
در نتیجه مدیران اصفهان برای آرام کردن کشاورزان، لیست تقاضاها را اعلام و چانه زنی میکنند و در نتیجه به نوعی با مدیریت اعتراضات علیه خط لوله یزد از این شاهرگ حیاتی، باج گیری میکنند.

* آب انتقالی به یزد از حقابه کشاورزان نیست

کشاورزان اصفهانی می گویند آب انتقالی به یزد از محل حقابه آنهاست. این ادعا ی دروغ بزرگ است که مافیای فولاد شروع کرده است.
 
آب انتقالی از حق آبه کشاورزان شرق اصفهان نمی باشد و براساس نامه شماره  ۱۲۷۶/۱۰۰  مورخ ۲۶ اسفند ماه  ۱۳۶۸ پس از بررسی و تأمین سایر نیازمندی ها و مصارف این تخصیص به یزد داده شده است. یعنی دولت ابتدا میزان حقابه کشاورزان را محاسبه و سپس آب برای یزد در نظر گرفته است.

در طی این مدت هیچ گزارشی در رابطه با عدم تحویل حق آبه کشاورزان شرق و غرب اصفهان داده نشده است.
از سال ۱۳۷۸ تا ۹۱ یعنی ۱۳ سال هیچ اعتراضی از سوی کشاورزان نبوده و آنچه سبب مشکلات بعدی شده است بار گذاری های پس از بهره برداری بوده است. مشکل جای دیگری است. برخی مافیاها به کشاورزان زحمتکش، آدر غلط میدهند.

* خط انتقال آب یزد تعمیر شد

با تلاش زائد الوصف و شبانه روزی اکیپ های فنی و تعمیراتی شرکت سهامی آب منطقه ای یزد در شرایط سخت و برودت هوا پس از ۴۸ ساعت ، تعمیرات لازم انجام و جریان آب انتقالی مجددا برقرار شد.

تصاویری از تلاش شبانه روزی تیم تعمیر خط لوله آب شرب یزد و کار در دمای زیر صفر

مهمترین دروغ هایی که به کشاورزان اصفهانی درباره انتقال آب یزد گفته شده و باعث حمله آنها به خط می شود:

آب انتقالی به یزد از  محل حقابه کشاورزان است( بررسی اسناد نشان میدهد این دروغ است)

اختصاص آب به یزد به شرط اجرای تونل سوم کوهرنگ بوده( بررسی اسناد نشان میدهد این دروغ است)

شورای نگهبان در مصوبه ای اعلام کرده انتقال آب یزد، غیرشرعی است( ( بررسی اسناد نشان میدهد این دروغ است)

اختصاص آب به یزد فقط برای شرب بوده ( بررسی اسناد نشان میدهد این دروغ است)

از آب انتقالی یزد برای کشت گلخانه ای استفاده می شود ( بررسی ها و بازدیدها نشان میدهد این یک دروغ است)


کشاورزان اصفهان بخوانند:
اختصاص آب به یزد هیچ ارتباطی با اجرای تونل سوم کوهرنگ ندارد

گفته می شود انتقال آب به یزد به شرط اجرای سد و تونل سوم کوهرنگ بوده اما بررسی اسناد رسمی نشان میدهد این حرف، یک دروغ بزرگ است.

متن صوتجلسه سال1368( بند4): اعضای جلسه بر اجرای هرچه سریع تر سد و تونل سوم کوهرنگ و ... تاکید کردند.
متن کاملا مشخص است که برای انتقال آب به یزد هیچ شرطی برای تونل سوم  تعیین نکرده بلکه صرفا بر ضروری بودن پروژه اشاره کرده است.

* کمتر از ۴ساعت بعد از وصل شدن مجدد آب یزد، دوباره به خط انتقالی یزد تعرض شد!

تعرض به خط انتقالی آب یزد در اصفهان به بیست و هفت بار رسید!

عصر امروز با تلاش های فراوان، آب انتقالی به استان یزد که دیشب برای بیست و ششمین بار در منطقه سیان اصفهان(نزدیک شهرستان اژیه) قطع شده بود مجددا در حوالی ساعت ۵بعدازظهر وصل شد.

اما حوالی ساعت ۸ امشب مجددا به خط انتقالی یزد تعرض شد و چند تیربرق در منطقه ورزنه اصفهان شکسته  و در نتیجه ایستگاه شماره 4 خاموش و انتقال آب به یزد مجددا قطع شد.

گفتنی است از اسفند سال ۹۶ تاکنون بیست و هفت بار به خط انتقالی آب یزد در اصفهان تعرض شده است

مقایسه آب معدنی و آب استان یزد


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت قطره، تاریخ 6 آذر 97، کد مطلب: 45287347: www.ghatreh.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین