پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۲۸۹۴
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵
گردهمایی کشورهای گروه 20 فرصتی برای بن سلمان بود تا بتواند با پولپاشی و خریدن برخی از کشورهای مشروعیت دوباره خود را بدست بیاورد اما حوادث قابل تاملی درباره حضور ولیعهد عربستان در آرژانتین افتاد که نشان داد موضوع آل سعود با سیاست بازی غربی ها برای دوشیدن گاو شیرده و همچنین نگاه بین المللی با این موضوع فضای پیچیده ای بوجود آورده است.

شعارسال:گردهمایی کشورهای گروه 20 فرصتی برای بن سلمان بود تا بتواند با پولپاشی و خریدن برخی از کشورهای مشروعیت دوباره خود را بدست بیاورد اما حوادث قابل تاملی درباره حضور ولیعهد عربستان در آرژانتین افتاد که نشان داد موضوع آل سعود با سیاست بازی غربی ها برای دوشیدن گاو شیرده و همچنین نگاه بین المللی با این موضوع فضای پیچیده ای بوجود آورده است.

روزی نیست که خبری درباره «جمال خاشقچی» روزنامه نگاری که به دست سعودی‌ها سربه نیست شد، در محافل خبری منتشر نشود. این مسئله که جامعه جهانی بخصوص اصحاب بین المللی رسانه را به شدت جریحه دار کرد باعث شد تا رژیم سعودی که تا پیش از این دستش به خون های بسیاری آلوده بود، با رسوایی بزرگی روبر شود. عربستان در ماجرای پشتیبانی تروریسم بخصوص تولد داعش در منطقه و ناامن سازی خاورمیانه و کشورهای مسلمان بعد از بیداری اسلامی نقشی اساسی داشت. درواقع بسیاری تروریسم منطقه ای را حاصل برنامه ریزی عربستان و غرب برای درامان ماندن این کشور از موج بیداری اسلامی که کشورهایی مانند تونس و لیبی را در هم درنوردید و مصر را نیز فتح کرد، می دانند. آل سعود دومینوی بیداری اسلامی را به شدت احساس می کرد و سعی کرد با ایجاد تروریسم و ریختن خون های زیادی خود را از آتش بیداری اسلامی در امان بدارد.

«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در کانون این اتهامات قر ار دارد. وی که سودای پادشاهی عربستان بعد از پدرش را دارد و در این راه با یک کودتای خاموش «محمد بن نایف» ولیعهد سابق عربستان را برکنار کرد و خود را به جانشینی پدر نشاند، با مشکل بزرگی دست و پنجه نرم می کند. قتل خاشقچی به عنوان یکی از مشکلات بزرگ ولیعهد عربستان آینده وی را به شدت به چالش کشیده است. وجهه آل سعود و بخصوص محمد بن سلمان به شدت دچار خدشه شده است و کشورهای غربی در این رابطه با یک تناقض جدی در قبول یا رد بن سلمان مواجه شده‌اند. به نظر می رسد بن سلمان هم در حال هزینه بسیار و خرج کردن پول های عربستان است تا بتواند وجهه از دست رفته خود را دوباره بدست بیاورد و کاری کند که غربی ها دوباره وی را بپذیرند. درواقع چالش بزرگ امروز عربستان در نظام بین الملل چالش اعتبار از دست رفته و مشروعیت است.

گردهمایی کشورهای گروه 20 فرصتی برای بن سلمان بود تا بتواند با پولپاشی و خریدن برخی از کشورهای مشروعیت دوباره خود را بدست بیاورد اما حوادث قابل تاملی درباره حضور ولیعهد عربستان در آرژانتین روی داد که نشان می‌دهد موضوع آل سعود با سیاست بازی غربی ها برای دوشیدن گاو شیرده و همچنین نگاه بین المللی با این موضوع فضای پیچیده ای بوجود آورده است.

تلاش آمریکا برای ایران هراسی

پروژه ایران هراسی از جمله سیاست های همیشگی آمریکا علیه کشورمان بوده است. بیانیه ترامپ درباره «جمال خاشقچی» و اتهامات عربستان درباره قتل این روزنامه نگار بیشتر از اینکه درباره این موضوع بود، حمله به کشورمان بود.

موضوعی که «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان در حساب کاربری‌اش در توئیتر اینگونه به آن واکنش نشان داد:«آقای ترامپ در اقدامی عجیب اولین بند بیانیه شرم‌آورش درباره جنایت‌های سعودی را به متهم کردن ایران به انواع شرارت‌هایی که در تصورش می‌گنجد، اختصاص داده است. شاید مقصر آتش‌سوزی کالیفرنیا هم ما هستیم، چون به جارو کردن جنگل کمک نکردیم- همان‌ کاری که فنلاندی‌ها انجام می‌دهند؟»

در همین رابطه، یک تحلیلگر ارشد مسائل آمریکا گفت: «آمریکا با برگزاری نمایش‌هایی علیه ایران فشارها را از ولیعهد عربستان منحرف کرده و متوجه ایران کرده تا استدلال کنند که برای مقابله با خطر بزرگتر - که بنا بر ادعای آنها، ایران است، باید از برخی اشتباهات محمد بن سلمان چشم‌پوشی کرد.»

البته به نظر می رسد که تلاش های ترامپ برای حمایت از بن سلمان بسیار زیاد به شرایط بین الملی و افکارعمومی نسبت به وی بستگی دارد. ترامپ که نظریه پرداز گاو شیرده است در حال دوشیدن عربستان است و این موقعیت و شکاری بزرگ برای آمریکاست. هر چند که گفته می شود که بن سلمان با توجه به مشکل عمیقی که دارد نمی تواند در این پست باقی بماند و تنها زمینه دوشیدن بیشتر عربستان را فراهم می‌کند.

بی‌توجهی رهبران جهان به بن سلمان در اجلاس گروه ۲۰ در آرژانتین

در پی جنجال گسترده به دلیل حضور محمد بن سلمان در اجلاس بین‌المللی گروه ۲۰ به دلیل قتل جمال خاشقجی حضور او در این اجلاس هم بی‌حاشیه نبود به طوریکه او در جریان گرفتن عکس دسته جمعی رسمی رهبران و شخصیت‌های برجسته در این اجلاس در آرژانتین مورد بی‌توجهی قرار گرفت و در حاشیه بود.

به دلیل بی اعتنایی رهبران جهان، این حاکم دوفاکتوی سعودی به سرعت بدون هیچ دست دادنی و صحبتی با هیچ یک از مقامات محل را ترک کرد.

رویترز هم درباره این موضوع نوشت: «بن سلمان در «عکس خانوادگی» سران کشورهای گروه ۲۰ منزوی شد. بن‌سلمان در این عکس در یک گوشه ایستاده و با بی‌توجهی سران سایر کشورها مواجه شده است.»

در دیدار کوتاه ماکرون و بن سلمان در حاشیه جی 20 چه گذشت؟

برخی از کشورهای غربی دیگر از جمله فرانسه و انگلیسبه همراه آمریکا در پی دوشیدن عربستان هستند. ماکرون دیداری با بن سلمان در حاشیه اجلاس گروه 20 داشته که بسیار جنجال ساز شده است. بسیاری مطرح می کنند که این رویه فرانسه و کشورهای غربی در برابر بن سلمان با ادعای حقوق بشر همخوانی ندارد. در ویدئویی که از دیدار پنج دقیقه ای میان آن ها منتشر شده است، ماکرون و بن سلمان در حالی که سرهایشان را به هم نزدیک کرده اند در حال گفتگو با صدایی آرام دیده می شوند.

از صدای مکالمه نیز می توان فهمید که بن سلمان می گوید "نگران نباشید"، ولی ماکرون در پاسخ به او جواب می دهد: «نگران هستم».

در ادامه این کلیپ کوتاه، ماکرون می گوید: «تو هیچ وقت به حرف من گوش نمی دهی»، ولی بن سلمان در پاسخ می گوید: «البته که گوش می دهم.»

در آخر نیز رئیس جمهور فرانسه به ولیعهد سعودی می گوید: «من مردی هستم که سر حرفش می‌ماند.»

انگلیسی ها هم بن سلمان را می پذیرند

«ترزا می»، نخست‌وزیر انگلیس می‌گوید هنگامی که با محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی دیدار می‌کند با او درباره جنگ یمن و قتل جمال خاشقچی قاطع گفت‌وگو خواهد کرد.

بعد از فرانسوی‌ها انگلیسی ها از جمله کشورهایی هستند که قول دیدار با بن سلمان داده اند. بن سلمان این روزها به شدت نیاز به این دیدارها برای مشروعیت بخشی به خود دارد. وی از سوی دیگر برای آینده خود یعنی پادشاهی عربستان باید خود را ازاین چالش نجات دهد و گرنه به شدت آینده اش به خطر می افتد.

روس‌ها نیز قول دیدار با بن سلمان را داده اند. خوش و بش بن سلمان و ترامپ در حاشیه اجلاس گروه جی 20 نشان داد که این تمایل برای روس ها وجود دارد که به خاطر تجارت اسلحه کماکان با عربستان رابطه خوبی داشته باشند.




رویارویی ترامپ و بن سلمان در حاشیه جی ۲۰

کاخ سفید درباره این دیدار توضیح داده است که «ترامپ همان طوری با بن سلمان خوش و بش کرده است که به رسم ادب با بقیه رهبران حاضر در نشست جی 20 در بوینس آیرس احوال پرسی کرده است.»

برخی منابع دیگر نیز از قول ترامپ گفته اند: «ما جملات دوستانه ای را با بن سلمان ولیعهد سعودی رد و بدل کردیم، ولی گفتگویی انجام ندادیم.»

به نظر می رسد که بین سازمان سیا و ترامپ بر سر بن سلمان مجادله ای وجود دارد. در این زمینه، مایکل اسپرینگمن، رئیس سابق اداره ویزای آمریکا در جده، عربستان سعودی، طی سالهای 1987 تا 1989، گفت: « بهتر است که آنها (قانونگذاران آمریکا) در مورد توقف فروش سلاح به عربستان سعودی صحبت کنند. این همان مجلس سنا است که در اوایل ماه به قطعنامه توقف فروش تسلیحات به کشور سرکوبگر بحرین به ارزش 300 میلیون دلار رأی داد.»

سازمان سیا بر این باور است که محمد بن سلمان دستور قتل خاشقچی، ساکن آمریکا از سال 2017 و مقاله نویس واشنگتن پست که منتقد سرسخت رهبر بالفعل عربستان سعودی بود را صادر کرده است.با این حال، ترامپ در مورد اظهارنظر سازمان سیا شک دارد و به خبرنگاران گفته است که آژانس اطلاعاتی نتیجه قطعی نداشته است.

پیشتر یک رسانه وابسته به عربستان سعودی مدعی شده «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی در حاشیه نشست گروه ۲۰ در آرژانتین دیدار کرده‌اند.

بن سلمان با ۴ خودروی زرهی و ۴۰۰ محافظ در بوینس آیرس!

روزنامه های آرژانتین، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را مرد عجیب و مشکوک توصیف کردند و نوشتند: او چهار خودروی زرهی را از طریق هواپیماهای باربری به بوینس آیرس منتقل کرده تا از او در جریان حضور در نشست گروه بیست محافظت کنند.

روزنامه های آرژانتین تعداد هیات همراه محمد بن سلمان را حدود چهار صد نفر اعلام کرده و آورده اند: «بن سلمان علاوه بر این خواستار امکانات بهداشتی خصوصی و سالن های نماز خصوصی در هتل محل اقامت خود شده است.»

هر چند رسانه‌های آرژانتین ولیعهد عربستان سعودی به جای اقامت در هتل رزرو شده برای وی در سفارت کشورش در بوینس‌آیرس اقامت کرده است.

چهره بن سلمان در مواجهه با اردوغان در اجلاس جی 20؛ ترکیه نقش مهمی در رسوایی ولیعهد سعودی داشته است

براساس این گزارش، ناوگان هواپیمایی همراه بن سلمان در سفر به آرژانتین متشکل ۶ هواپیمای مسافربری و باربری است و پس از ناوگان هواپیمایی آمریکا قرار می گیرد که متشکل از هشتصد سرباز، ۸ هواپیمای وابسته به خطوط هوایی آمریکا، یک کادر مدنی و یک کادر نظامی است.

بوینس آیرس در آستانه اجلاس جی بیست به پادگان نظامی تبدیل سده است به طوری که حدود ۲۴ هزار نیروی امنیتی در سراسر این شهر مستقر شده اند و علاوه بر این حرکت مترو و قطارها نیز تعطیل شده است. آرژانتین از مدرنترین تجهیزات امنیتی برای تامین امنیت این نشست استفاده کرده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار10 آذر 97، کدخبر: 1433904، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین