پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۳۰۳۸
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
مساله نجات روان ۶۰۰ کودک مطرح است. نجات روان، کمتر از نجات جان نیست. این‌ رقم، تعداد تقریبی کودکانی است که در زلزله سال گذشته کرمانشاه گرفتار ضایعه PTSD (اختلال استرسی پساحادثه)‌ و «اختلال سوگ» شده‌اند.
شعار سال : مساله نجات روان ۶۰۰ کودک مطرح است. نجات روان، کمتر از نجات جان نیست. این‌ رقم، تعداد تقریبی کودکانی است که در زلزله سال گذشته کرمانشاه گرفتار ضایعه PTSD (اختلال استرسی پساحادثه)‌ و «اختلال سوگ» شده‌اند. خیلی از خانواده‌های زلزله زده اصلا نمی‌دانند که کودکشان گرفتار PTSD شده است و حتی اصلا نمی‌دانند که ضایعه‌ای به نام PTSD‌ وجود دارد. فقط می‌بینند بچه شب ادراری دارد؛ بچه از خواب می پرد و گریه می‌کند و می‌گوید خواب وحشتناک دیده است؛ بچه با یک صدا مثل به هم خوردن درب اتاق یا لرزش ناشی از راه رفتن داخل کانکس، مضطرب می شود؛ از تاریکی می ترسد؛ دائما به مادرش چسبیده است و وحشت دارد از او دور شود؛ و .... و معمولا خانواده‌ها این‌ها را عادی می‌دانند و فکر می کنند وقتی بچه بزرگتر شد همه این مسائل حل می‌شود. نمی دانند که اگر این ضایعه درمان نشود تا آخر عمر می‌ماند و روزبه‌روز بدتر می شود.
 کودکی که پس از یک حادثه ترسناک گرفتار PTSD می‌شود اگر در همان چند ماه پس از حادثه به سرعت درمان نشود، این ضایعه روزبه‌روز در او جدی‌تر می شود و در بزرگسالی گرفتار اضطراب، روان‌پریشی، توهم شنیدن صدا، دیدن کابوس، بی‌عاطفگی، اختلال حافظه، اختلال خواب، پایین بودن اعتماد به نفس، انزوا طلبی و افکار خودکشی می‌شود. چنین افرادی معمولا زندگی را بر اطرافیان سخت می‌کنند و اگر ازدواج کنند زندگی‌ پر تنش و ناموفقی خواهند داشت. و بازی معجزه کرده است. «بازی درمانی» برای درمان این کودکان معجزه می‌کند. اما کودک گرفتار PTSD باید یک سال تحت درمان «بازی درمانی» باشد.
من در یادداشت پیشین (آئین وفا و مهربانی)، گزارش فعالیت‌های مربوط به شناسایی کودکان PTSD‌ سرپل ذهاب را در بخش سوم یادداشت‌ آوردم؛ اما بعداً متوجه شدم، و خیلی‌ها هم تذکر دادند، که چون آن یادداشت طولانی بوده و گزارش کودکان زلزله هم در انتهای آن آمده است، معمولا افراد بخش آخر را یا نمی‌خوانند یا سرسری از آن می‌گذرند. بنابراین پیشنهاد شد که گزارش مربوط به کودکان زلزله را به صورت یک یادداشت جداگانه منتشر کنم.
و اینک این گزارش را دوباره جداگانه منتشر می کنم و خواهش می کنم که اگر آن را در یادداشت قبلی نخوانده‌اید اکنون بخوانید واگر در دوستان و اطرافیان خود کسی را می‌شناسید که ممکن  است تمایل یا توانایی کمک به پویشی که برای درمان این کودکان شکل گرفته است را داشته باشد، حتما این یادداشت را برای او ارسال کنید. با همین گام‌های کوچک و با یاری هم اگر به پیش برویم، قله‌های بزرگ را فتح خواهیم کرد.

شعارسال، بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته از کانال توسعه اقتصاد
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین