پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۳۶۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۱
در منطقه شرقی استان اصفهان یعنی «جرقویه سفلی» اقدام به کشت گونه‌های جدید گیاهانی از جمله «کوشیا» و «کینوا» شده که گیاهانی مقاوم به کم آبی و شرایط شوری و سختی خاک و آب هستند، کشت این 2 گیاه در سطح حداقل 7 هزار متر مربع در روستاهای «حسین آباد» و«نصرآباد» انجام شده است.

شعارسال: خشکسالی پدیده‌ای است که در مناطق مختلف جغرافیایی و در مقاطع مختلف زمانی رخ می‌دهد؛ این پدیده مانند همه پدیده‌های طبیعی دوره آغاز و پایان دارد و در هیچ نقطه‌ای از عالم به طور بی‌انتها ظهور نکرده است. این رخداد طبیعی چند سالی است کشور را هم درگیر و کشاورزانی که تنها راه امرار معاش‌شان از این طریق است را گرفتار گذران زندگی کرده است. اما در این میان کشاورزانی هستند که در مقابل این پدیده، کوتاه نیامدند و کمرهمت بستند و بازهم کشاورزی کردند، ولی این بار از راهی جدیدتر و شاید هم پرسودتر.

کشت گونه‌های جدید «کوشیا» و «کینوا»

 «حسن احمدی»؛ مسئول مرکز خدمات جهاد کشاورزی جرقویه سفلی با بیان اینکه ایده کاشت این گیاهان را برای اولین بار کارشناسان کشاورزی استان پیشنهاد دادند، افزود: «حسین حاجیان»، کشاورز مددکار ترویجی(افتخاری) ما بود که این پیشنهاد را قبول کرد و در سطح 5 هزار مترمربع در 16 فروردین ماه سال 97 در اراضی کشاورزی «حسین آباد»، کینوا را کاشت و در 16 مرداد ماه سال 97 برداشت کرد. عملکرد آن حدود 2.5 تن در هکتار بود؛ جهاد کشاورزی استان هم بذر این گیاهان را به همراه سم و کود به‌طور رایگان در اختیار وی قرار داد و کشت آن شروع شد.

به گفته وی، این گیاه، بومی امریکای جنوبی است که 4 تا 5 سال پیش برای اولین بار در خراسان رضوی و بعد از آن در استان‌های یزد و اصفهان کشت شد. کینوا مصرف غذایی دارد و به «خاویار گیاهی» نیز معروف است. کوشیا یا «جارو باغی» هم علوفه‌ای است که برای تغذیه دام مورد استفاده قرار می‌گیرد. کوشیا نسبت به کینوا مصرف آب کمتری دارد.

کینوا مقاوم به شوری و سختی آب و خاک

احمدی خاطرنشان کرد: کینوا نسبت به شوری و سختی آب وخاک مقاوم است و کل زمان کاشت، داشت و برداشت کینوا 4 ماه است. برداشت آن از هر هکتار 2 تا 2.5 تن است و از بذر آن در شیرینی جات و سالادها و دیگر مصارف غذایی استفاده می‌شود.

مشکل فروش کینوا

وی فروش کینوا را به‌دلیل اینکه مصرف غذایی دارد کم مشکل دانست و گفت: هم‌اکنون تنها یک شرکت در مشهد وجود دارد که این محصول را خریداری می‌کند و این موجب می‌شود، سود کشاورز کم و بیشترین سود نصیب واسطه شود؛ واسطه‌ای که هر کیلو از کینوا را 6 هزار تومان می‌خواهد بخرد و در بازار بالای 60 هزار تومان بفروشد، اما کشاورز معتقد است این مقدار، خیلی کم است و متضرر می‌شود زیرا بذر آن کیلویی 55 هزار تومان است. این تفاوت قیمت، ظلمی است که در حق کشاورز می‌شود.

پوست کندن کینوا دستگاه مخصوص می‌خواهد

مسئول مرکز خدمات جهاد کشاورزی جرقویه سفلی با اشاره به اینکه فرآوری کینوا نیاز به دستگاه مخصوص دارد، افزود: یکی از مشکلات ما این است که دستگاه فرآوری کینوا را در اختیار نداریم و کشاورز اگر بخواهد این دستگاه را تهیه کند باید آن را با هزینه شخصی خود تهیه و خریداری کند و ما در این زمینه نمی‌توانیم کمکی کنیم. با این حال همیشه از تغییر الگوی کشت به منظور توسعه منطقه حمایت می‌کنیم.

پیشنهاد کشت کوشیا وکینوا از طرف اداره جهاد کشاورزی

«حسین حاجیان»، نیز کشاورزی است که به‌طور افتخاری اقدام به کشت کوشیا و کینوا در جرقویه سفلی کرده است. وی درباره هدفش از این کار اظهار داشت: پیشنهاد کشت کوشیا وکینوا از طرف اداره جهاد کشاورزی مطرح شد و بنده نیز به‌منظور تغییر الگوی کشت با توجه به خشکسالی و شور بودن آب منطقه و از طرفی مقاوم بودن این 2 گیاه به چنین شرایط آب وهوایی از آن استقبال کردم. جهاد کشاورزی منطقه معمولاً طرح‌های مختلفی را به امثال بنده که مددکار ترویجی یا افتخاری هستیم پیشنهاد می‌دهد و ما نیز طرحی را که مناسب با شرایط آب و هوایی منطقه باشد اجرا می‌کنیم. البته قبول کردن و اجرای این طرح‌ها به نوعی «ریسک» است، زیرا زیان آن با خود کشاورز است و جهاد کشاورزی هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن ندارد. از سویی هم نباید از جهاد کشاورزی توقع چندانی داشت زیرا خود آنها نیز تأمین مالی نمی‌شوند تا بتوانند کمکی به ما کنند.

باید رقم «تی تی کاکا» را می‌کاشتید

حاجیان گفت: این کار را شروع کردیم و جهاد هم قول داد بذر را بخرد، اما متأسفانه این کار را تاکنون نکرده است. روزی که برداشت محصول انجام شد، جهاد کشاورزی اعلام کرد به شما توصیه کرده بودیم که باید رقم «تی تی کاکا» را که از ارقام کینواست، کشت می‌کردید زیرا این رقم در مرکز تحقیقات کرج بهتر جواب داده و محصول درشت تری داده، اما شما «کیو29» و «گیزا 1» که از دیگر ارقام کینواست را کشت کردید. این درحالی است که شرایط آب وهوایی کرج با آب وهوای منطقه جرقویه سفلی یکی نیست. این منطقه خشک است و ممکن است رقم «تی تی کاکا» در آن جواب ندهد.

ادامه کشت کوشیا و کینوا در صورت حمایت شدن

این کشاورز افتخاری ادامه داد: کشت این 2 گیاه شروع شده و در صورتی که جهاد با ما همکاری کند، کشت آن را به دیگر کشاورزان هم توصیه می‌کنیم اما اگر این اتفاق نیفتد خودم هم دیگر آن را انجام نمی‌دهم. وی معتقد است اگر در این مدت که کشت کوشیا و کینوا را انجام داده یک تن آهن خریداری کرده بود اکنون کلی سود هم عایدش شده بود.

قول جهاد کشاورزی برای خرید بذر کینوا

وی درباره جلسه‌ای که اخیراً با «احمدرضا صادقی»، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان در زمینه خریداری بذر این گیاهان داشتند، یادآور شد: ایشان قول دادند که بذر ما را در مرکز تحقیقات کرج آزمایش کنند اگر جواب داد و تولیدش بیشتر بود؛ بذر ما را به قیمت 55 هزار تومان خریداری کنند. درحال حاضر تنها یک شرکت درمشهد است که خریدار بذرهاست که آن هم کیلویی 6 هزار تومان می‌خرد در این صورت متضرر می‌شوم. حاجیان با اشاره به اینکه در زمینه فروش کوشیا مشکل چندانی نیست زیرا گیاهی است علوفه‌ای و مصرف دامی دارد و طرف ما دامدار است، افزود: فروش کینوا چون مصرف خوراکی و غذایی دارد و کشت آن هم مقرون به صرفه نیز هست کمی مشکل است. با این حال اگر جهاد کشاورزی از کشت هایم حمایت کند امسال اراضی بیشتری را به کشت کوشیا و کینوا اختصاص می‌دهم اما اگر کمکی صورت نگیرد این کار را نمی‌توانم ادامه دهم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار: 12آذر1397 ، کدخبر: 491807: www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
0
0
س.ح75
اگر طرح خوبیه پس چرا تو کل کشور اجرا نمیشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین