پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۴۱۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
رئیس اتاق ایران در جلسه کمیسیون تخصصی کشاورزی و آب اتاق مشهد درباره خرید تضمینی گندم گفت: در کشورهای اطراف ما قیمت گندم بین ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان است؛ بررسی‌های انجام شده در چند ماه گذشته نشان دهنده این است که کمترین تحویل گندم را از استان‌های غرب کشور داشتیم؛ یعنی گندم به دولت فروخته نشده است زیرا کشاورزان گندم خود را به عراق با قیمت‌های بالاتری و به روش‌های متعددی به فروش رساندند؛ این مساله در مرزهای دیگر نیز اتفاق خواهد افتاد.

شعار سال: رئیس اتاق ایران در جلسه کمیسیون تخصصی کشاورزی و آب اتاق مشهد درباره خرید تضمینی گندم گفت: در کشورهای اطراف ما قیمت گندم بین ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان است؛ بررسی‌های انجام شده در چند ماه گذشته نشان دهنده این است که کمترین تحویل گندم را از استان‌های غرب کشور داشتیم؛ یعنی گندم به دولت فروخته نشده است زیرا کشاورزان گندم خود را به عراق با قیمت‌های بالاتری و به روش‌های متعددی به فروش رساندند؛ این مساله در مرزهای دیگر نیز اتفاق خواهد افتاد.

غلامحسین شافعی با تاکید بر اینکه درست است که دولت مشکلات عدیده‌ای در منابع دارد اما این منابع باید تعیین اولویت شوند، اظهار کرد: اگر قیمت خرید تضمینی گندم اصلاح نشود، ممکن است این گندم به روش‌های مختلف از کشور خارج شود و سال آینده میزان تولید و کشت گندم کاهش یابد و برای جبران این کمبود، باید از کشورهای اطراف گندم را با قیمت ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان خریداری کنیم. در نتیجه منطق حکم می‌کند، صرفه‌جویی‌های دیگری انجام دهیم تا قیمت اصلاح شود.

حمایت در عرضه است، نه تقاضا

وی با اشاره به اینکه مشکل اساسی در استنباط از شعارهایی که می‌دهیم داریم، خاطرنشان کرد: همه افراد گمان می‌کنند که حمایت از کالای ایرانی در واقع همان حمایت از بخش تقاضا است.در صورتی که اگر قرار باشد، حمایت از کالای ایرانی و ملی انجام شود، باید از بخش عرضه حمایت شود، نه تقاضا. شافعی ادامه داد: اگر قرار باشد تولید ایرانی یک تولید رقابت‌پذیر باشد و یک توسعه پایدار برای آن به وجود بیاید، ما باید از بخش عرضه حمایت کنیم. تعبیر ما درخصوص حمایت از کالای ایرانی یک تعبیر اشتباه است که متاسفانه همواره به آن عمل می‌کنیم و دوباره به جای اول خود باز می‌گردیم.

باید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد

وی در زمینه بودجه سال ۹۸ تصریح کرد: درخصوص این مساله حرف‌های بسیاری را می‌توان مطرح کرد و اتاق بازرگانی در این خصوص بسیار فعال است البته در این حوزه باید از دولت تشکر کنیم زیرا برای هر یک از ۱۱ و ۱۲ کمیته‌ای که در این خصوص تشکیل داده، یک نماینده از اتاق بازرگانی خواسته است. البته دولت باید توجه کند که در شرایط کنونی و پیش‌رو به لحاظ تامین منابع مالی و بودجه با مشکل مواجه خواهیم شد. شافعی افزود: برای یک‌بار هم شده به جای کسب منابع جدید روی کاهش هزینه‌ها تمرکز کنیم، این در حالی است که هیچ گاه به این مساله توجهی نداشته‌ایم. چرا به فکر این مساله نیستیم که در شرایط فعلی کشور به کاهش هزینه‌ها توجه کنیم؟ درواقع باید دایره فعالیت‌های بی‌مصرف دولت را کاهش داده و کوچک‌تر کنیم و هزینه‌های کشور را کاهش دهیم.

چگونگی توزیع منابع

رئیس اتاق ایران گفت: آن چیزی که در بخش کشاورزی و صنعت کشور ملموس است، بیش از آنکه مشکل کمبود منابع باشد، چگونگی توزیع منابع در کشور است؛ اگر چگونگی توزیع منابع اصلاح می‌شد، با چنین مشکلاتی مواجه نبودیم. ما به شدت بدمصرفی و عدم توجه به تعیین اولویت‌ها در توزیع منابع داریم.

افراد برخوردار از یارانه سود بیشتری دارند

وی درخصوص نرخ حامل‌های انرژی اظهار کرد: یکی از مشکلات ما یارانه‌های جدیدی است که به حوزه واردات تعلق گرفته یعنی سیستم اعطای یارانه یک معضل بسیار بزرگ است. اما پرسشی مطرح است که از این یارانه‌ها افراد کم‌برخوردار بیشتر سود می‌برند یا برخوردار؟ در واقع ما یارانه را بیشتر در اختیار ثروتمندان قرار می‌دهیم. از این رو ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی مانند همان یارانه‌ای است که بیشتر افراد برخوردار استفاده می‌کنند.

کاهش سهم مالیاتی استان

شافعی در زمینه مالیات مطرح کرد: سهم مالیات استان از مالیات کشور بسیار بالاست؛ در گذشته مشهد مرکز موسسات تجاری و مالی بود که دلایل خوبی هم برای سهم بالای مالیات استان از مالیات کشور بود اما تمام این فعالیت‌ها متوقف شد و نصف طرح‌های بزرگ اقتصادی استان از گردونه فعالیت خارج شدند به‌طوری که تمام این مسائل در مالیات‌دهی استان سهم داشتند و اکنون دیگر نیستند اما سال به سال سهم مالیات استان افزوده می‌شود، در صورتی که واقعیت این نیست. در نهایت با پیگیری‌های صورت گرفته قرار شد سهم ظرفیت استان مورد بررسی قرار گیرد. این تقلیل سهم مالیاتی استان از کشور فشار مالیاتی را از واحدهای تولیدی و صنعتی برخواهد داشت.

رئیس اتاق ایران افزود: همچنین سازمان امور مالیاتی پذیرفته است که سهم مالیات بخش تولید از ۲۵ به ۲۰ درصد کاهش یابد البته جبران چند برابری این امر نیز وجود دارد به‌طوری‌که ۱۰ درصد فرار مالیاتی را کاهش داد. نهادهای بسیاری که مالیات نمی‌دهند، باید مالیات دهند. برای حوزه‌های جدید نیز باید مالیات تعریف شود و در مالیات حوزه واسطه‌گری که سودهای چندین برابری نسبت به بخش تولید کشور به دست می‌آورند، تجدیدنظر شود.

اقتصاد دستوری، بلای جان

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد دستوری بلای جان اقتصاد کشور است، اظهار کرد: در تمام مسائل کشور دوگانگی شدیدی وجود دارد البته در مسائل اقتصادی خود ما نیز مقصر هستیم. صادرکنندگان حرفه‌ای‌ها هیچ‌گاه به دنبال خروج سرمایه نیستند زیرا در غیر این صورت کشور خالی از هرگونه سرمایه بود. البته از طرف دیگر آنقدر میزان نرخ ارز افزایش یافته که یک جاذبه برای بازگشت ارز ایجاد کرده است اما دست به اقدام‌هایی می‌زنیم که به خروج بیشتر ارز کمک می‌کند. در ادامه علی شریعتی‌مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد: نقش اتاق یک نقش ستادی و مشورتی است؛ تشکل‌ها منافع اعضا و صنف خود را پیگیری می‌کنند. کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی یکی از فعال‌ترین کمیسیون‌ها در حوزه کشاورزی کشور و اتاق بازرگانی خراسان رضوی بوده است که تنها این امر با همراهی، همکاری و همیاری یکدیگر صورت گرفت و اکثر مسائلی که قابل احصا بوده، با همکاری دوستان به نتیجه رسیده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 14 آذر 97، کد مطلب: 3471238، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
0
0
س.ح75
متاسفانه همیشه کشاورزان زحمت کش باش تائان بدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین