پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۲۹۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
شورای اقتصاد نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی (۹۸-۹۷) را کیلویی 1470 تومان تعیین کرد که این رقم نسبت به سال زراعی گذشته 13.07 درصد رشد داشته است.با توجه به نرخ تورم امسال، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی (۹۸-۹۷) باید حدود 1800 تومان تعیین می‌شد. در همین راستا، ملک‌زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور نرخ پیشنهادی خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۹۸-۹۷ را 1800 تومان اعلام کرد و گفت: «استمرار تولید بهینه این کالای اساسی به تعیین به‌موقع قیمت در شهریورماه و تناسب آن با نرخ تورم نیاز دارد».

شعار سالشورای اقتصاد نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم برای سال زراعی (۹۸-۹۷) را ۱۴۷۰ تومان تعیین کرد که این میزان نسبت به سال زراعی گذشته ۱۳.۰۷ درصد رشد داشته است. این در حالی بود که مطابق قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی (مصوب شهریورماه 68)، دولت موظف است، نرخ خرید گندم را حداقل متناسب با نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی اعلام کند، اما دولت در سال‌های اخیر، این قانون را رعایت نکرده و روند افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در سال‌های 94 تا 97 مطابق با تورم سالانه نبوده است. در واقع، دولت با رعایت نکردن قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، حقوق قشر زحمت‌کش کشاورزان را ضایع کرده است.

با توجه به نرخ تورم امسال، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی (۹۸-۹۷) باید حدود 1800 تومان تعیین می‌شد. در همین راستا، ملک‌زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور نرخ پیشنهادی خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۹۸-۹۷ را 1800 تومان اعلام کرد و گفت: «استمرار تولید بهینه این کالای اساسی به تعیین به‌موقع قیمت در شهریورماه و تناسب آن با نرخ تورم نیاز دارد».

به همین دلیل، علاوه بر نفی خودکفایی گندم در سال آتی، انتظار می‌رود مشکلات دیگری نیز امنیت غذایی کشور را مورد تهدید قرار دهد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- بی رغبتی کشاورزان به تولید گندم و درنتیجه کاهش سطح آن: نرخ خرید تضمینی گندم باید مطابق با هزینه‌های واقعی تولید کشاورزان تعیین شود. در غیر این صورت، کشاورزان یا به کشت محصول دیگری روی آورده و یا انگیزه و رغبت آنان نسبت به تولید گندم از بین می‌رود.

2- افزایش قاچاق گندم به کشورهای دیگر: با توجه به افزایش نرخ ارز در تابستان امسال و هم‌چنین افزایش قیمت خرید گندم در کشورهای هم‌مرز با ایران از جمله عراق، پاکستان، افغانستان و ترکیه انتظار می‌رود، قاچاق این کالای مهم زمینه‌ساز وابستگی کشور به واردات آن را در سالهای آینده را در پی داشته باشد.

در نتیجه، انتظار می‌رود، نمایندگان مجلس از طریق ابزارهای قانونی، شورای اقتصاد و سازمان برنامه‌ و بودجه را موظف کنند، تا نرخ خرید تضمینی گندم را اصلاح کند و آن را مطابق با تورم سال جاری افزایش دهد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس تاریخ انتشار 4 آذر 97، کدخبر: 13970903000294، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
0
0
س.ح75
توروخدا با عدم مدیریت دیگه گرسنگی رو به مردم تحمیل نکنید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین