پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۶۹۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: به‌نظر می‌رسد تولید گندم سال 98 با سطح کشت 8/5 تا شش میلیون هکتار به 13/5میلیون تن و تولید بذر گواهی شده گندم به 470 هزار تن برسد‌.

شعارسال: اسماعیل اسفندیاری‌پور درباره برنامه 10 ساله تولید گندم گفت: نخستین محور این برنامه تهیه بذر گواهی شده و اصلاح شده است که براساس برنامه‌ریزی، سال آینده 470 هزار تن بذر گواهی شده تهیه می‌کنیم و برای کشت و کار در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد‌. اسفندیاری‌پور درباره پیش‌بینی تولید گندم در سال آینده گفت: به نظر می‌رسد تولید گندم در سال 98 از سطح کشت 5/8 تا شش‌میلیون هکتار زمین به 13/5 میلیون تن برسد‌. وی گفت: این مقدار بذر در طبقات مختلف و ارقام مختلف توسط بخش خصوصی تولید می‌شود‌. به گفته اسفندیاری‌پور دومین برنامه ارتقای مکانیزاسیون کشاورزی در کشت گندم و سومین برنامه کنترل ضایعات گندم از مزرعه تا سفره مردم است که در این راستا کمباین‌های برداشت گندم نوسازی و تنظیم می‌شود تا ضایعات هنگام برداشت به حداقل کاهش پیدا کند‌. به گفته مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی تنظیم کود شیمیایی و تغذیه مناسب زمین با کود از دیگر برنامه‌های 10 ساله برای کشت گندم است، در این زمینه کود ازته سالانه 5/5 میلیون تن ظرفیت تولید کود ازته در کشور داریم که استفاده از یک کیلو کود ازت برای هر هکتار باعث افزایش 10 تا 15 کیلوگرم تولید محصول در هکتار می‌شود‌. مصرف کود ازته در کشور 2/2 میلیون تن و کل نیاز کود کشور 530 هزار تن کود فسفاته، 280 هزار تن کود پتاسه است‌.

غنی‌سازی گندم با آهن و روی

اسفندیاری‌پور با بیان این‌که با برنامه‌ غنی‌سازی دانه گندم با عنصر روی در دستور است، گفت: این عنصر ضروری، اما بسیار اندک مورد نیاز است و در هر هکتار که با میانگین پنج‌تن گندم تولید می‌شود، حدود 260 گرم عناصر میکرو ازجمله عنصر روی از زمین گرفته می‌شود که باید به‌وسیله کود این عنصر مورد نیاز به زمین برگردد‌. در این زمینه عنصر آ‌هن و روی را به دانه گندم اضافه می‌کنیم‌. وی با بیان این‌که غنی‌سازی دانه گندم به عنصر روی در هر کیلو 80 تا 100 تومان هزینه دارد، گفت: برای کل کشور غنی‌سازی گندم با عنصر روی 15 تا 20 هزار تومان در هکتار مورد نیاز است که با این اقدام کوچک از مریض شدن مصرف‌کنندگان یعنی انسان‌ها جلوگیری می‌شود‌. مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی درباره کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی گفت: 30 درصد تولید به وسیله آفات و بیماری‌های گیاهی از بین می‌رود که باید با این آفات مقابله شود، در استان‌های خوزستان، ایلام، جنوب کرمان با بیماری‌ها مبارزه می‌شود و برای مقابله با علف‌های هرز از تمام کارشناسان کشاورزی و تجربه کشاورزان پیشرو استفاده می‌شود‌. اسفندیاری‌پور همچنین به طرح PVS یعنی مشارکت، گزینش بذر و واریته‌های مناسب برای کشاورزان در قالب مشارکتی اشاره کرد و گفت: کشاورزان در منطقه راز و جرگلان خراسان شمالی کلزا می‌کارند، در استان کرمانشاه، آذربایجان و کردستان این طرح از دو سال قبل شروع شده که در مناطق دیم بیش‌ترین بهره‌وری برای کشاورزان ایجاد شود که ازجمله این طرح‌ها اجرای کشاورزی حفاظتی است که با یک‌بار رفتن تراکتور در زمین همه کارهای کشت انجام شود‌. وی گفت: در هفت‌استان کشور یعنی سه استان آبی شامل خوزستان، فارس و گلستان و در چهار استان دیگر شامل قزوین زنجان، همدان و اردبیل، گندم به‌صورت پروژه‌های مشترک اجرا می‌شود‌. به گفته وی، از بارندگی موجود بیش‌ترین بهره‌برداری برای کشاورز انجام می‌شود و تنوع محصول شامل کشت علوفه‌ لگوم برای تثبیت ازت هوا، کشت حبوب، یونجه، شبدر، ماشک برای تنظیم خاک استفاده می‌شود که هم تولید پایدار و هم آفات زمین کنترل شود‌.

تولید گندم در افق ۱۰ ساله به 14/8 میلیون تن می‌رسد

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه 10 ساله کشت گندم گفت: تا سال 1404 شمسی که جمعیت کشور به حدود 87 میلیون نفر خواهد رسید تولید گندم به 14/8میلیون تن خواهد رسید‌.

افزایش هزینه کشاورز

وی درباره هزینه تمام شده گندم گفت: کشاورز انتظار زیادی ندارد، قدرت مبادله کالا در خارج از کشور و داخل بخش کشاورزی باید یکی باشد‌؛ مثلاً تراکتور امسال نسبت به سال گذشته 32 درصد افزایش قیمت پیدا کرده یا کمباین از 130 میلیون تومان به 206 میلیون تومان افزایش یافته و حدود دوبرابر شده است و این هزینه‌ها برای کشاورز تحمیل می‌شود؛ بنابراین کشاورز حساب می‌کند که چرا پول اضافه صرف هزینه‌های تولید کند؛ درحالی‌که قیمت گندم متناسب با نهاده‌های تولید افزایش پیدا نکرده است و ظرف سه تا چهار سال گذشته قیمت تضمینی گندم متناسب با سایر هزینه‌ها افزایش نیافته است‌. اسفندیاری‌پور درباره این‌که نظام مالکیت و خرد بودن زمین‌های کشاورزی گفت: هر کشور قاعده خاصی دارد، در جنوب شرق آسیا و ژاپن برخورداری کشاورزان از زمین در حد نیم هکتار و یک هکتار است و در برخی کشورها زمین‌های بزرگ در ا ختیار کشاورزان قرار دارد‌. در کشور ما میانگین برخورداری کشاورزان از زمین حدود 5/2 هکتار است و باید طبق این میزان زمین برنامه‌ریزی انجام شود‌. وی گفت: سایر هزینه‌های مترتب بر کشاورزی از بیرون تحمیل می‌شود، مثلاً تورم موجود در جامعه که این تورم به آدم‌های ضعیف ازجمله کشاورزان فشار بیش‌تری وارد می‌کند؛ اما تورم برای افراد پولدار خوب است‌. اکنون گندم ایران در مقایسه با اکثر کشورهای دیگر مزیت تولید دارد؛ اما قیمت ارز تعیین‌کننده است که گندم ما در گذشته با پایین بودن مصنوعی قیمت ارز بسیار گران تمام می‌شد، اما اکنون گندم در بازار جهانی بین 230 تا 240 دلار در هر تن در حال مبادله است که با هزینه حمل آن به 280 دلار در هر تن می‌رسد که اگر با دلار هشت‌هزار و 400 تومانی هم حساب کنیم کیلویی دوهزار و 352 تومان خواهد بود؛ درحالی‌که قیمت تضمینی گندم یک‌هزار و 600 تومان است‌. مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان این‌که 98 درصد تولید کشاورزی ما در بخش خصوصی و غیردولتی انجام می‌شود، گفت: اما در گندم قیمت‌گذار و خریدار یکی است و آن دولت است، تصمیم‌گیر دولت است‌.

تغییر روش کشت از بهاره به پاییزه

وی با بیان این‌که نهاده‌های دامی مانند ذرت که در کشت بهاره و تابستانه است در کشور ما مزیت‌ ندارد، زیرا آب فراوان می‌خواهد؛ بنابراین عمده آن وارد می‌شود. اما در گندم و جو مزیت وجود دارد‌. در چغندر سالانه 1/2 میلیون تن شکر در کشور تولید می‌شود، اکنون باید با یک تصمیم عاقلانه از کشت بهاره به پاییزه تغییر مسیر دهیم تا بیش‌ترین استفاده از بارندگی‌های زمستان شود‌. به گفته اسفندیاری‌پور یکی دیگر از زمین‌های خودکفایی تهیه بذر خوب و گواهی شده است که بذر گواهی شده از 290 هزار تن سال 92 به 476 هزار تن رسیده است، همچنین باید ادوات و تراکتورها نو شود؛ گرچه 12 درصد سطح کشت گندم کم شد، اما با بهره‌وری تولید افزایش یافت و از 6/2 میلیارد دلار که در سال‌های قبل صرف واردات گندم می‌شد، به کشور جلوگیری شده و باید معادل این ارقام برای تهیه تراکتور و کمباین و ادوات کشاورزی اختصاص پیدا کند‌. به گفته وی، در حال حاضر نرخ سود بانکی برای تهیه کمباین برای کشاورز 15 درصد است که دولت باید کمک کند و بخشی از این سود بانکی را متقبل شود تا کشاورز ایرانی بتواند با کشاورزان خارجی که ادوات ارزان‌تر تهیه می‌کنند، رقابت کند‌.

کیفیت گندم بهانه‌ای برای واردات

اسفندیاری‌پور درباره کیفیت گندم داخل گفت: مباحث کیفی گندم زمانی مطرح می‌شود که عده‌ای می‌خواهند به این بهانه به واردات گندم اقدام کنند‌؛ درحالی‌که کیفیت گندم ما در بازار جهانی قابل قبول و بلکه در سطح بالاست‌. در زمانی که قیمت ارز در داخل کشور به‌صورت مصنوعی پایین‌ بود و در واقع دولت یارانه‌ای برای پایین بودن دلار اختصاص می‌داد قدرت رقابت از کشاورز ما سلب می‌شد، اما اکنون که نرخ دلار کمی واقعی‌تر شده قدرت رقابت گندم‌کاران ما بالا رفته است‌. مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی افزود: هر سال که در کشور ما تأمین نیازهای داخلی ازجمله گندم انجام می‌شود، صدای برخی از واردکنندگان و دلالان درمی‌آید و بهانه‌هایی مانند کیفیت پایین گندم مطرح می‌کنند‌؛ درحالی‌که تنها پنج درصد نان کشور صنعتی است که برای این نان گندم استان‌های گلستان و خوزستان برای تهیه نان صنعتی کافی است و گندم بقیه استان‌ها با اختلاط مناسب برای تهیه نان پهن کافی است‌. اسفندیاری‌پور گفت: مگر آبا و اجداد ما همین نان و گندم را نمی‌خوردند و از طرفی گندم فقط 35 درصد در کیفیت نهایی نان دخیل است‌؛ 65 درصد عوامل دیگر مانند خمیر، خمیرمایه‌، دستگاه، نانوا و کیفیت نگهداری نان در کیفیت نهایی آن مؤثر است و مردم ما طبق فرهنگی که دارند می‌خواهند نان گرم بخورند‌. وی افزود: سابقه کشت گندم در کشور ما به هفت‌هزار سال می‌رسد که اخیراً در کاوش‌های باستان‌‌شناسی تپه علی‌کش در موسیان استان دهلران گندم هفت‌هزار ساله پیدا کردند و سرزمین اصلی پیدایش گندم خاورمیانه، قفقاز و ایران است‌. ما در کشور 85 تا 90 نوع گندم آبی و دیم با لاین‌های مختلف داریم‌. وی گفت: گندم کردستان 98 درصد به‌وسیله روش مکانیزه انجام می‌شود که طی پروژه مشترکی که ایران با سمیت انجام داده و تحقیقات سمیت امسال در پنج استان فارس، خوزستان، گلستان، قزوین، زنجان، اردبیل و همدان اجرا می‌شود‌. در کردستان 550 هزار هکتار گندم که شامل 520 هزار تن دیم و 30 هزار تن گندم آبی به‌صورت مکانیزه کشت می‌شود‌.

سهم کشاورزی از سرمایه‌گذاری ملی فقط ۵ درصد

اسفندیاری‌پور در پایان گفت: طبق بررسی انجام شده از سال 62 تا 96 کم‌تر از 5 درصد سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در اقتصاد کشور به بخش کشاورزی اختصاص پیدا کرده است؛ درحالی‌که توقع از بخش کشاورزی بیش از این سهم در برخورداری از سرمایه‌گذاری‌هاست‌.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار:14بهمن1397 ، کدخبر: 62125: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
0
0
این همه کشت و صنعت داریم و فناوری نمیدونم چرا اینقدر مردم مشکل دارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین