پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۷۴۲۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۹
استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت : « تغییر در جامعه نشان دهنده سلامت ارگانیک محیط است که در برابر مشکلات با خود تطبیق می دهد، از این رو به گمان من باید قدری بهتر به مسائل روز جامعه پرداخت تا در حصار دانشگاه باقی نماند.

شعارسال: استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت : « تغییر در جامعه نشان دهنده سلامت ارگانیک محیط است که در برابر مشکلات با خود تطبیق می دهد، از این رو به گمان من باید قدری بهتر به مسائل روز جامعه پرداخت تا در حصار دانشگاه باقی نماند».

 هادی خانیکی این سخنان را در دومین روز از پنجمین همایش روز ملی علوم اجتماعی در ایران در دانشگاه خوارزمی مطرح کرد .

خانیکی در پنل اهمیت گسترش انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات اظهار کرد: در بعد کلان می توان به ضرورت توجه به نهادهای مدنی، ضرورت برقراری ارتباط با دنیای دیگر و فعالیت های میان رشته ای در انجمن علمی اشاره کرد.

وی افزود: تأسیس انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات به شیوه مدنی توسط دانشجویان انجام شد به همین دلیل می توان نتیجه گرفت که این گروه جامعه شناسی در دانشگاه اصفهان، گروهی زنده است چرا که سایر رشته ها و گروه های تحصیلی را به رسمیت می شناسد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به برجسته شدن مسائل فرعی و غفلت از مسائل اصلی در علوم اجتماعی گفت: یکی از مشکلات علوم اجتماعی در سپهر سیاست گذاری ارائه تصویر سیاه از جامعه است که گویا این جامعه در حال فروپاشی قرار گرفته و هر تغییری به صورت اشتباه تهدید فرض می شود.

وی به نوعی فرمالیسم دانشگاهی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر استادان و دانشجویان به جایگاه و تعداد مقالات بجای انعکاس نظریات خود در جامعه توجه دارند که مسئله خوشایندی نیست.

استاد دانشگاه ادامه داد: در ارزیابی های علمی و انجمن های علمی باید تجدیدنظر صورت گیرد، بسیاری از انجمن های علمی دائم در حالی به دنبال گسترش تشکیلات خود هستند که نباید به یک سازمان اداری تبدیل شوند بلکه باید با نیروهای معدود دانشجویی حلقه علمی زنده ای را تشکیل دهند.

خانیکی به رواج نداشتن گفت و گو در جامعه کنونی اشاره کرد و افزود: کمتر کسی از مهارت گفت و گو استفاده و از الزامات آن تبعیت می کند و هرکس دردنیای فرورفته خود به سر می برد.

به گفته وی، مشکل گفت و گویی نبودن در فرهنگ امروز ما نشان دهنده ضعف نهادهای مدنی به رغم فرهنگ غنی ایرانی و پیشینه اسلامی است، نهادهای مدنی بویژه در عرصه سیاست هم نیاز به تقویت دارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اهمیت برگزاری انجمن های علمی در دو سطح تخصصی و دانشجویی خاطر نشان کرد: انجمن های علمی وقتی موفق است که با انجمن های علمی دانشجویی پیوند برقرار کند، منازعات میان رشته های مختلف تحصیلی کاری اشتباه است که به طور مکرر انجام می شود.

خانیکی به درونگرا شدن گروه های علمی اشاره کرد و گفت: درونگرا شدن گروه های علمی بسیاری از منازعات میان رشته های گوناگون را ایجاد کرده است، همواره در انجمن علمی و مطالعات فرهنگی سعی شده تا مساوات میان رشته ها و دانشگاه ها برقرار باشد.

به اعتقاد وی، میان رشته ای شدن علوم در جامعه کنونی اهمیت ویژه ای دارد، هیچ علمی نباید با قاطعیت در دنیای محدود خود باقی بماند. به منظور باز شدن عرصه های تازه باید با برقراری ارتباط میان رشته های مختلف به بررسی مسائل پیشین پرداخت.

این استاد ارتباطات به ضرورت گشودگی بین دانشگاه و نهادهای دیگر اشاره و اظهار کرد: مسئله مند بودن دانشگاه می تواند ضرورت فلسفه وجودی انجمن علمی را نشان دهد. در حال حاضرانسان ها با دنیای تفکری رو به رو هستند که نمی توان خود را به مسائل خود محدود کرد، از این رو باید نوعی تعامل حداقل در منطقه وجود داشته باشد.

خانیکی افزود: در سال های گذشته همایش تفکر اجتماعی در خاورمیانه برگزار شد و از رویاروی و مواجه در جهان اسلام نتایج خوبی از وضعیت زنان، جوانان و دنیای مجازی بدست داد.

وی در ادامه درباره انجمن علمی مطالعات فرهنگی و ارتباطات اظهار کرد: در حال حاضر در اصفهان ششمین دفتر این انجمن تأسیس شده و پیش از آن در یک سال گذشته در شیراز، گرگان، کاشان و مشهد نیز دانشجویان اقدام به ایجاد چنین دفتری کرده اند.

این استاد دانشگاه گفت: انجمن علمی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در سال های گذشته به یکی از بالاترین انجمن ها تبدیل شده و همچنین نشریه فصلنامه علمی انجمن به دلیل نظم و کیفیت مناسب جزو نشریات با نفوذ ارزیابی شده قرار گرفته است.

خانیکی با اشاره به تأثیرگذاری انجمن علمی و مطالعات فرهنگی در راه اندازی دوره ها و رشته های جدید گفت: این انجمن اولین دوره آموزشی را برای دانشجویان روانپزشکی قرار داد که دانشجویان به یک کارگاه فشرده می آیند و با رشته های مرتبط با رشته تحصیلی خود ارتباط برقرار می کنند.

وی افزود که درانجمن های علمی رشته های جدیدی باید طراحی شود که به همت، انگیزه و خلاقیت نیاز دارد که از نظر من صاحب همت ترین این نوع فعالیت ها دانشجویان، استادان جوان و حرفه ای ها هستند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ،تاریخ انتشار:16 آذر 97، کدخبر:83125862 ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
0
0
س.ح75
توجه خاص به علوم احتماعی در مدارس بسیاری از مشکلات روحل خواهد کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین