پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۴۴۵۶
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۲
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: مراحل نقشه برداری پروژه لایروبی مسیرهای ورودی تالاب هامون در سیستان و بلوچستان در حال اجراست.وی بیان کرد: در دو دهه گذشته، ورودِ کم آب به تالاب هامون و خشکسالی های پیاپی و طولانی وضعیت تالاب را بحرانی کرده و این مسئله پدیده گرد و غبار را تشدید نموده است. در همین راستا این اداره کل اقدام به اجرای طرح‌های عمرانی من جمله اصلاح و ایجاد دایک برای نگهداشت بهتر آب در تالاب و همچنین لایروبی در مسیر رودخانه های منتهی به تالاب بمنظور تسریع ورود آب به تالاب هامون، پروژه نهالکاری در بستر تالاب هامون و طرح تثبیت شنهای روان با استفاده از روشهای نوین علمی نموده است.

شعار سال: به نقل از اداره‌کل حفاظت محیط زیست سیتان و بلوچستان، ‌وحید پورمردان ادامه داد: مسئله تالاب هامون یکی از اصلی ترین دغدغه های محیط زیست کشور و استان است، تالاب هامون با وسعتی بالغ بر 5700 کیلومتر مربع می باشد که وسعت 3800 کیلومتر مربع آن در خاک ایران است‌ و حوضه آبریز آن در خاک افغانستان قرار دارد و هرگونه تغییر در آن اعم از پرآبی یا خشکسالی کاملا متاثر از آن حوضه آبریز است.

وی بیان کرد: در دو دهه گذشته، ورودِ کم آب به تالاب هامون و خشکسالی های پیاپی و طولانی وضعیت تالاب را بحرانی کرده و این مسئله پدیده گرد و غبار را تشدید نموده است. در همین راستا این اداره کل اقدام به اجرای طرح‌های عمرانی من جمله اصلاح و ایجاد دایک برای نگهداشت بهتر آب در تالاب و همچنین لایروبی در مسیر رودخانه های منتهی به تالاب بمنظور تسریع ورود آب به تالاب هامون، پروژه نهالکاری در بستر تالاب هامون و طرح تثبیت شنهای روان با استفاده از روشهای نوین علمی نموده است. در همین راستا کارشناسان پروژه لایروبی مسیرهای ورودی تالاب در مرحله نقشه برداری و تهیه نقشه به منظور شروع به کار لایروبی هستند.

پورمردان اشاره کرد: تالاب هامون فقط یک دریاچه یا تالاب نیست بلکه جایگاه معیشتی و اجتماعی در منطقه داشته و بسیاری از مشاغل در شمال استان از قبیل‌ کشاورزی، صیادی، دامداری، صنایع دستی، گردشگری و ... وابسته به آن است.

وی بیان کرد: طرح های عمرانی در پروژه های در حال اقدام در بستر تالاب هامون شامل‌ اصلاح و ایجاد دایک برای نگهداشت بهتر آب در تالاب و همچنین لایروبی در مسیر رودخانه های منتهی به تالاب به منظور تسریع ورود آب به تالاب هامون، پروژه نهال‌کاری در بستر تالاب هامون و طرح تثبیت شن‌های روان با استفاده از روش‌های نوین علمی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: نیاز آبی کل تالاب هامون بمنظور احیاء، بالغ بر 10 میلیارد مترمکعب آب است و حدود یک سوم این مقدار آب می بایست بصورت سالانه وارد تالاب گردد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته خبرگزاری دانشجویان ایران تاریخ انتشار 17 آذر 97، کدخبر: 97091708184، www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین