پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۴۷۷۵
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴
در حالی که واحدهای فرآوری ضایعات سنگ در استان کردستان و شهرستان قروه با هزینه ای اندک در جهت تحقق شعار اقتصاد مقاومتی قدم برمی دارند اما نبود حمایت های دولتی و نیز دست اندازی سودجویان امروز به مشکلی جدی در این واحدها تبدیل شده است.

شعار سال: ایجاد واحدهای تبدیلی و فرآوری محصولات راهکاری مطمئن برای ایجاد اشتغال های پایدار با درآمد مناسب می باشد که می تواند زمینه اشتغالزایی دیگران را نیز ایجاد کند.

مشاغل خرد و پربازده از جمله الگوهای مناسب اقتصاد مقامتی هستند که در طی سال های اخیر با حمایت های سازمان بسیج سازندگی و به همت سپاه پاسداران ایجاد شده اند.

واحدهای فرآوری ضایعات سنگی نیز یکی از این پروژه ها هستند که در استان کردستان و در شهرستان قروه می رفتند تا در ایجاد کسب و کارهای پردرآمد نقش موثر خود را ایفا کنند اما متاسفانه با وجودی که شهرستان قروه غنی از منابع معدنی و معادن سنگ و اهن می باشد و در شرایطی که می توان گفت مرغوبترین محصولات فراوری شده از سنگ از منابع این شهرستان تامین می شوند؛ جوانان این دیار خود باید تنها از طریق ضایعات سنگ امرار معاش نمایند و با فرآوری ضایعات روزگار سپری کنند آن هم در اندازه ایجاد سنگ برای انگشتر و یا تولید کاسه ها و ظرف های تزیینی که در این میان درد بزرگتر آنجایی است که برای تهیه همین ضایعات سنگ نیز این افراد با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.

متاسفانه تهیه ضایعات سنگ آن هم با وجود بازار دلالانی که به قیمتی اندک ضایعات را به سرمایه داران چینی می فروشند به یک معضل غیر قابل وصف برای جوانان و کارآفرینان شهرستان قروه تبدیل شده است.

این درحالی است که هم اکنون بیش از 30 واحد فرآوری ضایعات سنگی تنها در سریش آباد مشغول فعالیت می باشند و تمامی این واحدها با مشکل کمبود ضایعات سنگ مواجه هستند.


بدون شک وجود سودجویانی که برای درآمدی اندک نسبت به فروش ضایعات سنگ به افراد بیگانه اقدام می کنند بزرگترین تهدید برای کارآفرینان حوزه محصولات سنگی در منطقه می باشد چرا که سرمایه داران چینی با هزینه ای ناچیز نسبت به خرید ضایعات سنگ که برای مردم شهرستان قروه نقش طلا را بازی می کند اقدام می نمایند و همان سنگ را با تغییرات جزیی به قیمتی هنگفت باز هم به همین منطقه می آورند و از طریق دلالان خود به فروش می رسانند.

از یک سو بی تفاوتی مسئولین در برخورد با یک چنین حوادثی در سطح شهرستان قروه نگرانی را دوچندان می نماید و از سویی دیگر وجود دلالان خرید و فروش ضایعات سنگی است که باعث از رونق افتادن این واحدها در سطح شهرستان می شود.

این وضعیت نه تنها دلسردی و بی میلی کارآفرینان این حوزه را به وجود اورده است بلکه شرایط دشواری را نیز برای بازاریابی محصولات ایجاد کرده که به سختی می توان محصولات فرآوری شده را نیز به فروش رسانید.


محمد حاجیان یکی از افرادی است که کارگاه مصنوعات سنگ خود را ایجاد نموده است.

وی دارای کارت بازرگانی در زمینه خرید و فروش سنگ و مواد معدنی می باشد و در این خصوص می گوید: طبق گفته وزیر صنعت معدن و تجارت در دو ماه گذشته و در مراسم کلنگ زنی پروژه فولاد قروه، معادن اطراف سریش آباد اول باید سنگ های مورد نیاز کارگاه های مصنوعات سنگی بخش خود را تامین کنند و پس از آن اقدام به خام فروشی داشته باشند هر چند که خام فروشی باید کمتر شود.

وی ادامه داد: هم اکنون اما همه چیز برعکس شده است و شرکت کوثر با وجودی که مجوز پنج هزار تن برداشت را دریافت کرده است که باید هزار و 500 تن ان را در اختیار کارگاه های منطقه سریش آباد قرار دهد ، تاکنون یک گرم نیز به این کارگاه ها اختصاص نداده است.

وی در ادامه به دیگر مشکلات کارگاه ها پرداخت و گفت: مسئله دیگر این است که در حال حاضر 30 کارگاه در منطقه فعال است و اگر هر کارگاه سه نفر نیرو داشته باشد حدود 100 نفر شاغل هستند و از این طریق درآمد دارند اما مسئولین شهرستانی نیز تاکنون پیگیری خوبی برای رفع این مشکلات نداشته اند.
وی بیان داشت: در حال حاضر جلساتی با فرماندار برگزار شده که جلسات خوبی بوده و قرار بر این شده که مواد اولیه کارگاه های قروه تامین شود.

حاجیان گفت: سریش آباد هفت معدن دارد که ما با لاشه های یکی از این معادن نیز مشکلاتمان برطرف می شود و حاضریم آن را به قیمت روز خریداری کنیم .

وی با بیان اینکه در ابتدا کارگاه آنها دارای چهار نیروی فعال بود گفت : هم اکنون و از انجایی که نمی توانیم تولید و فروش مناسبی داشته باشیم تنها با دو نفر نیرو فعالیت می کنیم.

در ادامه راه خود به یکی دیگر از کارگاه های سطح شهر سریش آباد رفتیم کارگاهی که تنها فرد صاحبکار انجا بود.

علی ملاولی در خصوص کارگاه خود اظهار داشت: متاسفانه هزینه های پیش آمده برای کارگاه های مصنوعات سنگ بسیار بالا رفته است.

حاجیان ادامه داد: انها به دنبال آن هستند که سال به پایان برسد و بتوانند این سنگ را به آقایان چینی بفروشد.


وی افزود: ما دیگر نمی توانیم شبیه به سابق مواد مورد نیاز خود را خریداری کنیم و هزینه سنگ ها بسیار بالا رفته است.

این جوان کارآفرین بیان داشت: تا پیش از این ما با هفت نفر نیرو در این کارگاه فعالیت داشتیم اما حالا فقط سه نفر هستیم و وضعیت تولید مناسبی نداریم.

ملاولی ادامه داد: متاسفانه حمایتی از کارگاه های مصنوعات سنگی صورت نمی گیرد و تسهیلات مناسبی در اختیار ما قرار نگرفته است تا بتوانیم از طریق آن تولید خود را افزایش دهیم

وی ادامه داد: ما نیازمند حمایت و توجه مسئولین هستیم و باید به وضعیت کارگاه ها توجه ویژه ای شود.

یکی دیگر از صاحبان صنایع مصنوعات سنگی سریش آباد نیز در گفتگو با خبرنگار ما به تشریح مشکلات خود پرداخت.

محسن قنبری با بیان اینکه بحث گرانی اجناس کشور بر روی قیمت سنگ تاثیر گذاشته است گفت: قیمت سنگ و مواد اولیه ما به همراه وسایلی که باید استفاده شود خیلی بالا رفته است.


وی ادامه داد: مدتی بود که به دنبال دریافت وام بودم که طرح توجیهی خود را در زمانی کهع نرخ دلار سه هزار و 500 تومان بود ارائه دادم اما تا حالا وام به من تعلق نگرفته است و اگر هم تعلق بگیرد نمی توانم دیگر دستگاه های دلار سه هزار و 500 تومانی را خریداری کنم.

قنبری افزود: سریش آباد دارای معادن مرمر است و از این لحاظ دارای معادن غنی می باشد اما تا قبل از این ما سنگ را هر تن 250 هزار تومان می خریدیم که از خاک و لاشه های سال های پیش معدن به ما سنگ می دادند.


وی ادامه داد: قیمت سنگ بالا رفت و این قیمت به 600 هزار تومان افزایش یافت اما هم اکنون بنیاد کوثر کارگروه تشکیل داده است و می گویند ما 10 تن سنگ به شما می فروشیم که نرخ هر تن 900 هزار تومان است و با ارزش افزوده یک میلیون تومان خواهد شد.

قنبری گفت: این در حالی است که این میزان سنگ به صورت خام به دست ما نمی رسد و به صورت سنگ برش خورده می باشد.

سخن پایانی:

بدون شک در جهت تحقق شعار اقتصاد مقاومتی و نیز در راستای ایجاد اشتغال پایدار جوانان باید به ایجاد واحدهایی که با هزینه ای اندک راه اندازی شده اند و با کارکردی بالا دارای اشتغال زایی مناسبی در سطح شهرستان هستند بیش از پیش توجه نماییم که در این میان واحدهای فراوری ضایعات سنگی به عنوان یکی از نمادها و الگوهای موفق در این زمینه در حال فعالیت می باشند که متاسفانه دست اندازی چینی ها و دلالان سودجو امروز باعث کاهش رونق این واحدها در منطقه شده است و لازم است تا دولتمردان ما نسبت به اصلاح این وضعیت در منطقه اقدام کنند، چرا که مردم نیز خواهان حرکتی انقلابی در این زمینه هستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت کُردتودی، تاریخ 18 آذر 97، کد مطلب: 31630:www.kurdtoday.ir



اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین