پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۶۲۶۵
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴
مدیرعامل هلدینگ دارویی بهفار گفت: برخی ساختارهای قانونی خودش منشا تعارض منافع است. مثلا کمیسیون قانونی منبع و منشا تضاد منافع است. عده‌ای ذی‌نفعان جمع شده‌اند در کمیته قانونی و به جای سیاست‌گذاری، موردی تصمیم می‌گیرند.نگاه ما هم به سازمان پدرخواندگی است. با تاسیس فدراسیون داروسازی هم مشکلی حل نخواهد شد. تا زمانی که سازمان غذا و دارو سفره مالی پهن کرده و هر کسی سر سفره است، این مشکلات حل نخواهد شد. سازمان باید فقط سیاستگذار باشد.

شعار سال: پیام دین‌دوست در سومین ایران فارما فوروم و در پنل چالش‌های حکمرانی در نظام دارویی و راهکارها اظهاراتی را مطرح کرد که اهم آنها به شرح زیرند:

همه ما مشکلات را می‌دانیم اما چرا اتفاقی نمی‌افتد، چون بحث فساد است که اجازه نمی‌دهد هیچ کاری اصلاح شود.

قیمت‌گذاری دارو هم درست شود، یک شرکت خصوصی بهتر از یک شرکت خصوصی دیگر قیمت می‌گیرد و همینطور در بین شرکت‌های دولتی. بنابراین خودمان هم دچار مشکل هستیم.

اینکه سندیکای صنایع دارو مدام می‌گوید، قیمت را اصلاح کنید، هیچ‌وقت باعث ارتقای سیستم نخواهد شد. باید مطالبات دیگری هم داشته باشیم و انتظارات خودمان را از سیاستگذار بالاتر ببریم.

برخی ساختارهای قانونی خودش منشا تعارض منافع است. مثلا کمیسیون قانونی منبع و منشا تضاد منافع است. عده‌ای ذی‌نفعان جمع شده‌اند در کمیته قانونی و به جای سیاست‌گذاری، موردی تصمیم می‌گیرند.

تشکل‌ها هم به جای تلاش برای تغییر این وضعیت فقط دنبال این بوده‌اند که نماینده‌شان را وارد کمیسیون قانونی کنند تا امتیاز بگیرند.

نگاه ما هم به سازمان پدرخواندگی است. با تاسیس فدراسیون داروسازی هم مشکلی حل نخواهد شد. تا زمانی که سازمان غذا و دارو سفره مالی پهن کرده و هر کسی سر سفره است، این مشکلات حل نخواهد شد. سازمان باید فقط سیاستگذار باشد.

کجای دنیا سازمان غذا و دارو به فکر سود و زیان شرکت‌هاست.

وقتی می‌گویند اگر از پزشکان تاثیرگذار و مهم توصیه بگیرد کار ثبت و بیمه دارو انجام می‌شود یعنی عملا بستر فساد فراهم شده و به انجام فساد مجوز داده شده است. کجای دنیا چنین است.

الگوی دنیا قیمت‌گذاری توسط بیمه است. چون خریدار است و حق قیمت‌گذاری هم دارد.

سرتاپای وزارت بهداشت تعارض منافع است و اگر قرار بر برطرف شدن تعارض منافع در این وزارتخانه باشد، همه مدیران باید تغییر کنند. در چنین شرایطی بهترین کار شفاف‌سازی درباره تعارض منافع‌ها است تا فضا برای سوءاستفاده ایجاد نشود.

هدف تامین اجتماعی از سرمایه‌گذاری سود لحظه‌ای و سریع است. این حکمرانی بد است که بیمه، سهامدار عمده شرکت‌های داروسازی است. حداقل تامین اجتماعی از صنعت دارو خارج شود و به صنعت پول‌سازی مثل پتروشیمی برود‌. کسی نمی‌خواهد اجازه سرمایه‌گذاری را از تامین اجتماعی بگیرد.

به دلیل همین سیاست‌ها، سهم شرکت‌های تی‌پی‌کو از بازار داروی ایران از ۵۵ درصد سال‌های نه چندان دور به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته سایت خبری دارو و سلامت تاریخ انتشار 25 آذر 97، کدخبر: 16755، www.phana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین