پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۷۴۶۴
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۰
از ابتدای امسال تا ۲۸ آذر ماه تعداد روزهای پاک تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۳ برابر شده است. سال گذشته در مدت ذکر شده شهروندان تنها ۴ روز هوای پاک با شاخص کیفیت هوای کمتر از ۵۰ واحد تنفس کردند و این در حالی است که امسال تاکنون هوای تهران ۱۵ روز پاک بوده است. افزون بر این تعداد روزهای سالم پایتخت نیز در این مدت به شکل محسوس و قابل‌توجهی افزایش یافته و از روزهای ناسالم کاسته شده است.

شعارسال: تهرانی‌ها از ابتدای امسال تا کنون ۲۱۸ روز سالم و ۴۱ روز ناسالم برای گروه‌های حساس با شاخص ۱۰۱ تا ۱۵۰ واحد را پشت سر گذاشتند؛ اما در همین مدت در سال ۹۶ تعداد روزهای سالم ۱۸۵ و تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس ۵۶ بوده است. همچنین در سال گذشته حتی در روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس اغلب شاخص کیفیت هوا در مرز تنزل به وضعیت «ناسالم برای عموم جامعه» قرار داشت و همین وضعیت به تعطیلات پیاپی مدارس انجامید، در حالی که امسال حتی در روزهای ناسالم، شاخص کیفیت هوا کمتر از روزهای ناسالم سال گذشته بود. در طول ۲۷۴ روز سپری شده از ابتدای سال ۹۶ تا پایان ۲۸ آذر ماه، هوای تهران دو روز برای عموم ناسالم شد و شاخص کیفیت هوا از ۱۵۱ واحد فراتر رفت که همان‌طور که اشاره شد در مدت مشابه امسال هیچ روزی شاخص به این حد نرسید.

کارشناسان دو عامل برای بهبود کیفیت هوا در سال جاری معرفی می‌کنند که یکی از آنها اثربخش بودن برنامه جدید مدیریت شهری در حوزه کنترل معاینه فنی تمام خودروهای در حال تردد در تمام سطح معابر شهر تهران در قالب اجرای فاز دوم طرح موسوم به «کاهش» از ابتدای آذر ماه ۹۷ است. اجرای فاز دوم این طرح پس از گذشت حدود دو سال از شروع فاز اول آن به مراجعه اغلب خودروهای در حال تردد در شهر تهران با سن بیش از ۴ سال به مراکز معاینه فنی و رفع عیب و نقص احتمالی موتور که به تولید و انتشار آلاینده‌های بیشتر در هوای شهر فراتر از حد استاندارد و مجاز منجر می‌شد، انجامید و همین موضوع در بهبود کیفیت هوا اثرگذار بوده است. همراهی پلیس در اعمال جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی نیز به‌عنوان ضمانت اجرایی قوی فاز دوم طرح کاهش موجب شد شهروندان سهم خود از کاهش آلودگی هوا را جدی‌تر بگیرند.

در همین زمینه سید نواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران از اعمال جریمه ۵۰۰ هزار خودروی فاقد معاینه فنی در مدت سپری شده از اجرای فاز دوم طرح کاهش توسط پلیس راهنمایی و رانندگی خبر داد. وی با اشاره به اینکه در روزهای ابتدایی اجرای طرح، مراکز معاینه فنی شلوغ بود، گفت: در حال حاضر این مراکز خلوت شده و مراجعات روزانه به زیر ۵ هزار خودرو رسیده است. به گفته وی حدود ۳۰۰ هزار خودروی پلاک تهران هنوز گواهی معاینه فنی دریافت نکرده‌اند اما از آنجا که بسیاری از آنها تاکنون توسط دوربین‌های ترافیکی مشاهده و ثبت نشده‌اند، به نظر می‌رسد تعدادی از آنها صرفا پلاک تهران داشته و در سایر شهرها در حال تردد هستند. همچنین تعدادی از خودروهای فاقد معاینه فنی، کاربراتوری هستند و به دلیل بیش‌آلایندگی از مراجعه به مراکز معاینه فنی سر باز می‌زنند. مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروی شهر تهران با بیان اینکه روزانه به‌طور متوسط ۲۰ هزار خودرو در تهران به دلیل نداشتن معاینه فنی جریمه می‌شوند، گفت: خودروهای فاقد معاینه فنی روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

عامل دومی که برای بهبود کیفیت هوا از سوی کارشناسان معرفی می‌شود، وضعیت جوی تهران در پاییز امسال است که با پاییز سال گذشته به کلی متفاوت است. دمای بالاتر هوا در اغلب روزهای آبان و آذر نسبت به ماه‌های مشابه پارسال سبب شده امسال کمتر شاهد پدیده وارونگی هوا (اینورژن) و حبس آلاینده‌ها در لایه‌های پایینی جو باشیم. همچنین بارش باران بلافاصله پس از برخی از روزهایی که هوا برای گروه‌های ناسالم حساس شد، به تلطیف هوا و کاهش غلظت آلاینده‌ها کمک زیادی کرد که نتیجه آن در کاهش محسوس تعداد روزهای ناسالم در سال جاری قابل مشاهده است. البته محاسبه سهم هر یک از دو عامل مذکور در بهبود کیفیت هوا نیازمند مدل‌سازی‌های دقیق و در نظر گرفتن تمام پارامترهای موثر بر کیفیت هوا در ایام مشابه امسال و سال گذشته است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار: 29آذر1397 ، کدخبر: 3476815: www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین