پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۷۴۶۹
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۹
دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران خبر داد: پروازهای گرجستان همزمان با تشدید بدرفتاری این کشور با مسافران ایرانی، خالی شده است.

شعارسال: مرتضی قربانی گفت: هرچند که در فصل پررونق سفرهای خارجی قرار نداریم اما متاثر از برخوردهایی که در مرزهای ورودی گرجستان در یک ماه اخیر با اتباع ایرانی شده، میزان تقاضا برای سفر به این کشور نیز پایین‌تر از حد معمول شده است.

وی افزود: متاسفانه گرجستان توضیح شفافی نداده است و اعلام موضع نکرده که در آینده چه خواهد شد در نتیجه مردم نگران برخوردها در مبادی ورودی این کشور هستند.

یکی از کارگزاران اصلی گرجستان که ترجیح داد نامش محفوظ بماند گفت: پروازهای گرجستان پس از بازگرداندن تعداد زیادی از اتباع ایرانی، همچنان برقرار است اما تقاضا کمتر شده. البته این روزها تعداد کمتری بازگردانده شده‌اند. دو هفته پیش این تعداد خیلی بیشتر بود.

حرمت‌الله رفیعی ـ رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران گفت: این بی‌احترامی استمرار دارد و دولت گرجستان نیز توضیحی برای آن نداده است، به زعم ما واکنش دولت ایران هم تا کنون جدی نبوده است. واکنش‌هایی نشان داده شده و پیگیری‌هایی شده است اما وقتی بازگرداندن ایرانی‌ها همچنان ادامه دارد، پس برخورد جدی هنوز نشده است. دولت ایران باید فورس بگذارد و به اتفاقی که افتاده است بیشتر اهمیت دهد.

وی افزود: اعلام کردند آن خانمی که از بدرفتاری پلیس فرودگاه گرجستان فیلم منتشر کرده، بیمار است، به فرض این‌که آن شخص مشکل داشته، بقیه مسافران که بازگردانده شده‌اند چه مساله‌ی داشته‌اند؟ چرا دلایل این رفتارها هنوز مشخص نشده است.

وزارت کشور گرجستان گزارش کرده است که ۱۱۵۱ تبعه خارجی ماه گذشته از ورود به این کشور منع شده‌اند که بیشترین آمار با ۴۳۴ نفر به اتباع ایرانی اختصاص داشته است. در بین ایرانی‌های دیپورت شده افرادی بوده‌اند که از طریق سرمایه‌گذاریِ ملک به این کشور مهاجرت کرده‌اند. گزارش کوتاه وزارت کشور گرجستان مشخص کرده جلوگیری از ورود اتباع خارجی به این کشور تنها به ایرانی‌ها محدود نشده و شهروندانی از هندوستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، روسیه، ازبکستان، پاکستان و ارمنستان هم در یک ماه گذشته از ورود به گرجستان منع شده‌اند.

سید جواد قوام شهیدی ـ سفیر ایران در گرجستان ـ در اظهار نظری تازه با اشاره به مشکلاتی که در روابط دو کشور پیش آمده است، یادآور شده که رفتار مقامات گرجستانی در این روزها مغایر با آن چیزی است که در توافق لغو روادید دو کشور در سال ۲۰۱۰ آمده است.

او اظهار کرده است: ما هیچ اطلاعاتی دال بر این‌که گرجستان در حال بررسی مجدد اعطای ویزا به ایرانی‌ها است دریافت نکرده‌ایم و آنها هیچ قصدی هم برای این کار ندارند. بنابراین، لازم است که توافق سال ۲۰۱۰ مورد بازبینی قرار گیرد. اگر معایبی در قوانین فعلی وجود دارد باید توسط ایران و گرجستان رفع شود تا ایرانی‌ها دیگر با مشکل مواجه نشوند.

سفیر ایران در تفلیس همچنین گفته از دلیل این بدرفتاری که برخلاف پروتکل دو کشور بوده است، اطلاعی ندارد.

قوام شهیدی به گوشه‌ای از این اتفاقات که در گزارش‌ها مستند شده اشاره و اظهار کرده است: مواردی وجود داشته که از ایرانی‌ها سوال شده اصلا چرا می‌خواهند در گرجستان تجارت کنند. این رویه اکنون تغییر کرده و از شهروندان ایرانی در محل اقامتشان سوال شده که آیا بلیت برگشت دارند یا خیر. سپس به خطوط هوایی اعلام شده که باید در پروازهایشان صندلی خالی داشته باشند چراکه ممکن است برخی ایرانی‌ها به کشورشان بازگردانده شوند.

او تصریح کرده است: ما با این کار مخالفیم و به رایزنی با طرف گرجستانی برای شفاف سازی درباره این مسأله ادامه می‌دهیم.

بهرام قاسمی ـ سخنگوی وزارت امور خارجه ـ این هفته اعلام کرد که پرونده گرجستان همچنان باز است و در رابطه با آخرین اقدامات وزارت امور خارجه برای دفاع از حقوق شهروندان ایرانی و تدوام بدرفتاری‌ها با وجود احضار سفیر این کشور نیز گفته است: ما اتفاقات رخ داده برای شهروندان ایرانی در گرجستان و مبادی ورودی به این کشور را مورد بررسی قرار دادیم. در تفلیس و تهران تلاش‌های بسیاری را انجام داده‌ایم تا این مشکل حل شود. در این چارچوب رایزنی‌هایی نیز با مقامات گرجستانی انجام شده است و این پرونده همچنان به صورت جدی برای ما مفتوح است و ما در حال پیگیری آن هستیم. مراتب اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم و به صورت روزانه در تهران و تفلیس این موضوع را دنبال می‌کنیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: 30آذر1397 ، کدخبر: 97092814613: www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین