پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۲۳۵۰۲
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۴
گرجستان مدعی شده به دلیل لزوم رعایت استاندارد‌های اروپایی، اقدام به مماتعت از ورود کالا‌های ایرانی به این کشور کرده است. وضعیت اخیر اعتراض تجار ایرانی را به همراه داشته، اما دستگاه دیپلماسی کشور نیز نسبت به این وقایع بی تفاوت نبوده است.

شعارسال: گرجستان مدعی شده به دلیل لزوم رعایت استاندارد‌های اروپایی، اقدام به مماتعت از ورود کالا‌های ایرانی به این کشور کرده است. وضعیت اخیر اعتراض تجار ایرانی را به همراه داشته، اما دستگاه دیپلماسی کشور نیز نسبت به این وقایع بی تفاوت نبوده است.

 گرجستان در حال تدوین لایحه‌ای است که بر اساس آن ورود کالا‌های ایرانی را که هم اکنون با توجه افزایش نرخ ارز، مزیت بالایی برای رقابت در این کشور به ویژه با تولیدات داخلی گرجستان پیدا کرده‌اند، محدود خواهد کرد.

اتاق بازرگانی ایران در نامه‌ای به اتاق‌های سراسر کشور نوشت: افزایش نرخ ارز‌های خارجی در بازار ایران باعث عرضه کالا‌های ایرانی به خصوص سیمان، فولاد و میلگرد به بازار گرجستان با قیمت بسیار پایین‌تر نسبت به مشابه داخلی آن شد؛ به گونه‌ای که قیمت محصولات وارداتی از ایران حتی از قیمت مواد خام تولیدکنندگان گرجی پایین‌تر بود.

این موضوع با اعتراض تولیدکنندگان گرجی روبرو شد و دولت گرجستان برای مقابله با آن ابتدا اعلام کرد که سیمان وارداتی از ایران برای تطبیق با استاندارد‌های اروپایی نیاز به توقف یک ماهه در گمرک این کشور و آزمایش‌های کنترل کیفیت دارد. پیرو این تصمیم افزایش قیمت تمام شده برای صادرکننده ایرانی، عملاً صادرات سیمان را به این کشور محدود کرده است.

پیش از این نیز سرمایه‌گذاران ایرانی در گرجستان به مشکلات عدیده‌ای روبه رو شده بودند. سایت رسمی سفارت ایران در گرجستان در بخش «سوالات متدوال» خود تاکید کرده این کشور به هیچ عنوان سرمایه خارجی‌ها را تضمین نمی‌کند.

در پی لغو ویزای تعداد زیادی از هموطنان، سفارت ایران در گرجستان در توضیحاتی رسمی خطاب به کسانی که قصد دریافت اقامت گرجستان از طریق سرمایه‌گذاری را دارند گفته، در قوانین گرجستان هیچ مکانیسمی برای تضمین امنیت سرمایه‌گذاری خارجی پیش بینی نشده است. با توجه به سختگیری‌های اخیر گرجستان در نحوه صدور مجوز اقامت به اتباع ایران و یا هنگام ورود به این کشور، می‌بایست قبل از هر گونه سرمایه‌گذاری در گرجستان شرایط اخذ اقامت و امکان تردد آسان به این کشور بطور دقیق از سوی هم وطنان بررسی شود.

تحولات اخیر در روابط تجاری ایران و گرجستان در حالی اتفاق افتاده که به گفته سفیر ایران در این کشور، مقامات گرجی رعایت استاندارد‌های اروپایی را بهانه ایجاد ممانعت برای کالا‌های ایرانی عنوان کرده است.

سید جواد قوام شهیدی سفیر ایران در گرجستان در خصوص محدودیت‌های ایجاد شده برای صادرکنندگان مصالح ساختمانی ایرانی از جمله میلگرد و سیمان در مبادی ورودی گرجستان گفت: موانعی که امروز برای ورود کالای ایرانی میلگرد از مبدا ایران به وجود آمده پیش‌تر نیز برای سیمان به دلیل انجام آزمایش‌های کنترل کیفیت و مطابقت با استاندارد‌های اروپایی اعمال شده بود.

وی با بیان اینکه همه استاندارد‌های مورد نظر کشور گرجستان به شرکت‌های صادر کننده ابلاغ شده و این کالا‌ها برابر استاندارد گرجستان از ایران وارد می‌شوندُ گفت: در گذشته گرجستان مستمرا از این کالای ایرانی استفاده می‌کرد و امروز ریشه مشکلاتی که در مرز گرجستان به وجود آمده جای سوال دارد!

سفیر ایران در گرجستان افزود: امیدوارم این موضوع، سیاستی برنامه ریزی شده و از پیش تعیین شده توسط دولت گرجستان نباشد. ما معتقدیم حل و فصل اصولی این مشکل برای هر دو طرف مفید و سودآور خواهد بود و از این رو انتظار داریم دولت گرجستان نیز علت موانع ورود این کالا‌ها در مرز را اعلام کرده و در خصوص رفع توقیف کامیون‌های ایرانی، همکاری‌های لازم را انجام دهد.

او با بیان اینکه گرجستان نباید به سودجویان اجازه دهد به روابط و مناسبات تاریخی دو کشور لطمه وارد گفت: ۱۱ کامیون ایرانی حامل میلگرد که به یک شرکت گرجی بنام استیل هاوس تعلق دارد، به مدت ۲۵ روز در گمرک متوقف شده‌اند که باعث اعتراض رانندگان و صاحبان کالا شده است.

شهیدی درباره دلایل ذکر شده از سوی مقامات دولت گرجستان برای اخلالی که در ورود این کالا‌ها در مرز ایجاد شده گفت: دولت گرجستان روند توسعه‌ای را در پیش گرفته که یک الزاماتی را برایش ایجاد کرده است. این روند تغییراتی را می‌طلبد، ولی در اجرای تغییر قوانین و مقررات جدید هماهنگ با اتحادیه اروپا، عواملی در چگونگی روند انتقال همگون سازی مقررات دخالت کرده که به ضرر مناسبات تجاری دو کشور است.


با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی  رویداد 24، تاریخ انتشار:6  مرداد 1398 ، کدخبر: 182939،www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین