پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۱۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۳
رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها وزارت بهداشت گفت: تحقیقات نشان می‌دهد وضعیت تغذیه در بیمارستان‌های کشور وضعیت مناسبی ندارد؛ در حالی که موضوع سوءتغذیه در زمان بستری بیماران می‌تواند سیر درمان را طولانی یا با اشکال مواجه کند.

شعار سال: مهدی شادنوش روز شنبه درباره اهمیت تغذیه بیمارستانی اظهار داشت: وضعیت تغذیه در آی سی یو بیمارستان‌ها و همچنین بخش‌های تخصصی، کودکان، زنان و غیره یکی از مباحث مهم در روند درمان بیماری‌ها محسوب می‌شود.

شادنوش ادامه داد: در برخی از تحقیقات مشاهده می‌شود که موضوع سوءتغذیه در زمان بستری بیماران در بیمارستان‌ها یکی از امور آزاردهنده‌ای است که می‌تواند بهبود بیماری را به تاخیر بیندازد یا حتی سیر درمان را طولانی کند و اثرات منفی بیشتری به جا بگذارد.

وی در این خصوص توضیح داد: یکی از مهمترین قسمت های درمان، تعیین کالری مصرفی برای بیمار و تهیه غذاهای تخصصی برای بیمارانی است که به طور مثال مبتلا به دیابت یا فشار خون هستند.

شادنوش ادامه داد: همچنین اگر پیچیده ترین عمل جراحی مغز و اعصاب هم انجام شود، پس از اتمام جراحی یکی از مهمترین فرآیندها، تعیین میزان کالری دریافتی برای بیمار است. در حال حاضر این موضوع در کشور توسط پزشکانی انجام می شود که فقط دوره های عمومی یا تجربی در امر تغذیه را گذرانده اند اما در کشورهای پیشرفته این کار توسط متخصصان تغذیه انجام می شود و مشاوره هایی که این افراد ارائه می کنند، مدنظر قرارمی گیرد.

حضور کارشناسان تغذیه در بیمارستان ها نهادینه نشده است

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها وزارت بهداشت درباره نقش دانش آموختگان تغذیه در بهبود روند درمان بیماری های اظهار داشت: نقش کارشناسان و متخصصان تغذیه در بهبود و درمان بیماری ها بسیار اهمیت دارد و حتی اهمیت این موضوع در زندگی روزمره نیز کاملا مشهود است.

وی افزود: البته علاوه بر احساس نیاز نظام سلامت، باید برای کارشناسان تغذیه بالینی در بیمارستان ها نیز دوره های بازآموزی بیشتری برگزار کرد تا این افراد با علوم روز دنیا در تغذیه بیماران در بیمارستان ها بیشتر آشنا شوند.

اهمیت تغذیه در پیش‌گیری و درمان

وی با اشاره به اهمیت تغذیه در حوزه پیش‌گیری بیان کرد: با توجه به گسترش بیماری‌های غیرواگیر در کشور، تغذیه یکی از مهمترین بخش های حوزه پیش‌گیری محسوب می شود. زیرا تغذیه مناسب یکی از پایه های مهم و اساسی کنترل بیماری های غیرواگیر است و بر بیماری هایی مانند سرطان، فشار خون و دیابت تاثیر دارد.

شادنوش اظهار داشت: از طرف دیگر، نقش تغذیه در حوزه درمان در بیمارستان ها نیز بسیار مهم است. امروزه باید به غذایی که در بیمارستان برای بیماران تهیه می شود به صورت تخصصی نگاه شود، زیرا در روند درمان بیماری موثر است.

نیازمند نگرش جدیدی در تغذیه بیمارستان‌ها هستیم

وی درباره ایجاد نگرش جدید در زمینه تغذیه بیمارستان ها بیان کرد: برای ایجاد این نگرش تازه، از کارشناسانی که در حوزه بیمارستان ها فعال هستند و کارشناسان مسئول دانشگاه های علوم پزشکی دعوت کردیم در نشست هایی منظم طی سال شرکت کنند تا این امور را به دقت زیرنظر داشته باشیم و وضعیت تغذیه بیمارستان ها و کیفیت آنها بهبود پیدا کند.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها وزارت بهداشت گفت: همچنین لازم است در جامعه سلامت کشور و در حوزه های مختلف آن، از جمله پزشکان در تخصص های مختلف و حوزه توانبخشی و پرستاری و غیره تعامل جدیدی در زمینه تغذیه ایجاد شود و اهمیت تغذیه در بهبود بیماری ها را بیشتر از قبل تبیین و مشخص کنیم. اگر این اتفاق بیفتد، می توان شاهد صرفه جویی و مدیریت منابع مناسبی در حوزه درمان بود، زیرا این موضوع منجر به کاهش طول روند درمان خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت ایران پزشک، تاریخ 8 دی 97، کد مطلب: 10838:www.iranmd.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
0
0
وزیر بهداشت به نظر بنده باید فکر رییس جمهور شدن رو فراموش کنه با این افتضاحی که سر بهداشت و درمان کشور اورد با این وضعیت افتضاح بیمارستان ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین