پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۷۹۳۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۶
یکی از دانشجویان پرستاری گفت: پایان نامه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران، بهشتی، بقیه الله، تربیت مدرس که مدرک دکترا چاپ می‌کنند را بررسی کردم، اما دریغ از یک عنوان رساله که در خصوص کمبود پرستار کار کرده باشد.

شعار سال : یکی از دانشجویان پرستاری ، در خصوص مشکلات این دانشجویان در سال‌های اخیر گفت: نظر من کمی با نظر دیگر هم صنف هایم متفاوت است. در ماه‌های اخیر آماری مبنی بر کمبود ۱۷۰ هزار نیروی پرستاری منتشر شد، اما باید پرسید این آمار از کجا و به چه صورت منتشر می‌شود؟ معتقدم ما یک نظام واحد برای پرستاری نداریم که شامل یک بانک جامع اطلاعاتی باشد تا براساس آن مشخص کنیم هر پرستار چند ساعت در طول روز باید کار کند؟ روش ارائه خدمتش چگونه باشد؟ براساس چه استانداردی باید کار کند؟ چه جایگاه و شأن و مقامی به پرستار داده می‌شود؟ نظام پرداخت و نظام تشویق پرستاری نیز شامل چیزی که گفتم می‌شود.

وی ادامه داد: داده‌ها در شغل پرستاری براساس منابع مختلفی نقل می‌شود یعنی وزارت بهداشت یک آمار، رئیس جمهور یک آمار و دولت یک آمار برای خود ارائه می‌دهد شاید همگی آن‌ها درست باشد، اما به صورت یک نظام واحد درنیامده اند. مادامی که ما بر این اساس جلو برویم و سیستم نظام پرستاری دولتی باشد مشکلات پرستاران ادامه خواهد داشت. 

این دانشجوی پرستاری خاطرنشان کرد: حق مشارکت و تصمیم گیری به نظام پرستاری داده نمی‌شود. تعداد پرستارانی که جذب می‌شوند همیشه توسط سازمان برنامه و بودجه مشخص می‌شود. همچنین ارزشیابی پرستاران با دقت انجام نمی‌شود، به عبارتی جذب، ارزشیابی و به کارگیری پرستاران همگی توسط یک سازمان انجام می‌شود و این طبیعی است که در بعضی از این موارد کم و کاستی ایجاد شود.

به کمبود پرستار دچار هستیم یا کمبود مجوز استخدام؟

وی ادامه داد: پرستاران توانایی اداره خودشان را دارند، اما وارد بدنه مدیریت نمی‌شوند. در حال حاضر سالانه ده هزار پرستار از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل می‌شوند، به خاطر همین باید این مسئله روشن شود که آیا ما سالانه به ده هزار کمبود نیروی پرستار دچار هستیم یا کمبود مجوز استخدام؟

دانشجوی پرستاری تصریح کرد: در اینکه به مردم ایران خدمت رسانی کم می‌شود و این خدمت با چیزی که باید در شان مردم باشد فاصله دارد شکی نیست، اما ضعف در این خدمت رسانی از ضعف در مدیریت نشات می‌گیرد. آیا ما از نیروی انسانی خود که پرستاران هستند می‌خواهیم که به نفع احسنت کار کنند؟ حقیقتا خیر. برای پی بردن به این مسئله کافی است به چند بیمارستان در سطح شهر سر بزنیم. مردم معمولا از این می‌نالند که پزشک خود را ندیده اند و پرستار جواب سوالشان را نمی‌دهد.

پاسخ پرستاران را وزیری دهد که به پرستاران آمپول زن می‌گوید!
وی در ادامه در خصوص اجرای طرح تربیت کمک پرستار بیمارستانی گفت: اجرای این طرح از سال گذشته به خاطر دید اقتصادی در نظام سلامت ماست. وقتی بعضی از کار‌های بیمارستان را کسانی می‌توانند با حقوق یک و نیم میلیون تومان انجام دهند چرا بیمارستان آن کار‌ها را به افرادی که دو تا سه میلیون حقوق می‌گیرند بدهد؟ دانشجویان پرستاری به اجرای این طرح اعتراض زیادی داشتند و معتقد بودند حق آن‌ها که چهار سال وقت و عمرشان را صرف تحصیل در این رشته کرده اند، حالا با ماندن کسانی که یک دوره شش ماهه گذرانده اند ضایع می‌شود. پاسخ آن‌ها را باید وزیر بهداشت دهد که پرستاران را آمپول زن خطاب می‌کند.

دانشجوی پرستاری افزود: پرستاری باید به روز اداره شود و برای این کار به نظر می‌رسد وجود یک تعاونی لازم باشد و توسط آن کمبود پرستاری اعلام، نیروی پرستاری تامین و همه امورات پرستاران توسط این تعاونی مورد بررسی و پیگیری شود. وزارت بهداشت از اینکه امروز نیرویش با دو دقیقه تاخیر آمده است خبر داد، اما از اینکه چرا از سیستم خارج می‌شود برایش مهم نیست و همیشه در لیست خود کسانی را برای جایگزین کردن دارد.

تعداد بستری بیماران سه برابر شده، اما تعداد پرستار نه...
وی یادآور شد: براساس گفته مسئولین تعداد بستری بیماران پس از اجرای طرح تحول سلامت به بیش از سه برابر افزایش پیدا کرد یعنی افزایش سه برابری کار پرستاران و نیاز سه برابری به وجود پرستار، اما پرستار نیست. می‌گویند با کمبود پرستار مواجهیم از طرفی مجوز جذب پرستار هم نمی‌دهند. وزیربهداشت می‌گوید به من مجوز جذب نمی‌دهند از آقای نوبخت بخواهید.

مدیریت جامعه پرستاری به بخش دانشجویی واگذار شود
دانشجوی پرستاری با اشاره به اینکه جامعه پرستاری خدوم به ملت است خاطر نشان کرد:‌ای کاش مدیران رده بالا منافع شخصی خود را به منافع مردم و پرستاران ترجیح ندهند. من پیشنهاد می‌کنم برای برطرف شدن این پاسکاری‌ها بین مسئولین، مدیریت جامعه پرستاری به بخش دانشجویی مثل بسیج دانشجویی واگذار شود؛ چرا که دانشجویان در این زمینه متعهدتر عمل خواهند کرد. طبیعتا اطلاعات بانک جامع اطلاعاتی پرستاران باید محرمانه بماند، اما در بخش دانشجویی مدیریت شود.

دریغ از وجود یک رساله ارشد و دکتری در خصوص کبود پرستار!

وی با اشاره به اینکه مشکلات جامعه پرستاری کمتر در رساله‌های دکترا و پایان نامه دانشجویان پرستاری دیده می‌شود گفت: پایان نامه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران، بهشتی، بقیه الله، تربیت مدرس که مدرک دکترا چاپ می‌کنند را بررسی کردم، اما دریغ از یک عنوان رساله ارشد و دکترا که در خصوص کمبود پرستار در کشور کار کرده باشد. این در حالی است که از دهه
۸۰ کمبود نیرو در حوزه پرستاری جزو دغدغه‌های اصلی این حوزه عنوان شده بود.

دانشجوی پرستاری ادامه داد: این نشان می‌دهد دانشگاه‌های ما از اصل مطلب خیلی پرت هستند که از آن موقع تا به حال هیچ پایان نامه‌ای به این موضوع مهم نپرداخته است. در حال حاضر کدام یک از مسئولین حاضرند فرزندانشان برای تحصیل رشته پرستاری را انتخاب کنند؟

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار: 24 اردیبهشت 1397 ، کدخبر: 684843، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
0
0
ما مشکل مدیریت در بخش درمان داریم نه کمبود پرستار
ا.ف75
ناشناس
Norway
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
0
0
واقعا پرستارها تو ایران نباید هیچ وقت روز خوش رو ببینن؟
ر
ناشناس
Norway
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
0
0
واقعا پرستارها تو ایران نباید هیچ وقت روز خوش رو ببینن؟
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین