پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۸۷۰
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۵
«سارا خادم‌الشريعه»، بانوي شگفتي‌ساز اين روزهاي ورزش کشور است؛ بانويي که با مدال‌هاي رنگارنگش شطرنج ايران را جهاني کرده است. او که پيش از اين با مدال نقره مسابقات جوانان جهان، خود را به دنيا شناسانده بود، حالا دست به کار بزرگ‌تري زده که حتي شطرنج‌بازان مرد ايراني هم نتوانسته‌‌اند به آن دست پيدا کنند. کسب يک مدال طلا و دو نقره از رقابت‌هاي قهرماني جهان سريع و برق‌آساي بزرگسالان، افتخار تازه اوست.

شعار سال: نابغه شطرنج ايران در رقابت‌هاي بخش سريع و برق‌آسا به دو عنوان نايب‌قهرماني رسيد و در مجموع اين دو بخش صاحب مدال طلا شد. اين دختر تاريخ‌ساز درحال‌حاضر با صيد سه مدال طلا از رويداد معتبر 2018 روسيه در جايگاه نوزدهم رده‌بندي شطرنج زنان جهان قرار گرفته است. اتفاقي که براي نخستين‌بار است در شطرنج ايران رخ می‌دهد. در ادامه گفت‌وگوي اختصاصي با او مي‌خوانيد.

‌خانم خادم‌الشريعه شما در يک بازه زماني دچار افت شديد. فکرش را مي‌کرديد که بعد از گذراندن اين روزها، بازگشت شکوهمندانه‌اي داشته باشيد؟
به‌هرحال تزلزل در زندگي هر ورزشکاري هميشه وجود دارد. اين‌طور نيست که بتواني دائم در اوج باشي. خب طبيعي است که اين اتفاق هم براي من بيفتد. من چند ماهي را افت داشتم اما خدا را شکر توانستم خيلي زود آن را پشت سر بگذارم. از خردادماه در هر مسابقه‌اي که شرکت کردم عملکرد خوبي داشتم. در مسابقات فکري در جمع 20 نفر برتر قرار گرفتم. همين افزايش ريتينگي که داشتم خيلي روحيه‌ام را عوض کرد. من تا پيش از اين نتوانسته بودم جز 20 نفر اول باشم. خوشبختانه روند روبه‌رشدم در تمرينات به‌گونه‌اي بود که نزديک مسابقات جهاني ديگر به اطمينان رسيده بودم که مي‌توانم موفق باشم؛ اما واقعا فکرش را نمي‌کردم که بتوانم مدال بگيرم، چون به‌هرحال رقابت‌هاي جهاني در هر رشته‌اي بالاترين سطح را دارد. به‌ویژه اينکه در رشته شطرنج به اين صورت است که جوايز دلاري بالايي براي آن در نظر گرفته مي‌شود. همين موضوع باعث مي‌شود تا بهترين شطرنج‌بازان دنيا در آن شرکت کنند و شانس خود را براي رسيدن به اين جايزه امتحان کنند. البته اين را هم بگويم که از نظر من کسب نتيجه خوب، گرفتن مدال نيست. در ورزش واقعا هيچ‌چيز قابل پيش‌بيني نيست. من دو سال پيش هم براي اولين‌بار در همين مسابقات شرکت کرده و چهارم شده بودم. پيش‌بيني خودم اين بود که در جمع شش نفر اول قرار بگيرم. براي اينکه بتواني مدال جهاني بگيري بايد خيلي اتفاق‌ها بيفتد؛ مثلا اینکه همه‌چيز در مسابقه خوب پيش برود و آن روز واقعا روزت باشد. شايد فکرش را مي‌کردم که در يک بخش مدال بگيرم، اما برايم دور از تصور بود که در هر دو بخش روي سکو بروم.
‌کدام‌يک از مدال‌هايي که گرفتي به دلت نشست؟
مدال مجموعي که گرفتم هم به دلم نشست و هم از لحاظ اعتبار خيلي ارزشمند بود. در بخش آقايان مگنوس کارلسن از فرانسه که سال‌هاست قهرمان بلامنازع مردان در شطرنج دنياست اول شد و در بخش بانوان هم اين افتخار نصيب من شد. اينکه خودت را هم‌سطح چنين بزرگاني ببيني واقعا غرورانگيز است.
‌شما شطرنج‌بازانی را در اين مسابقات شکست داديد که همه از بزرگان اين رشته در دنيا هستند و کارنامه افتخاراتشان پر است از عناوين جهاني. پيروزي برابر اين نفرات چه حسي در شما ايجاد کرد؟
من با شش قهرمان جهان در هر دو بخش مسابقات بازي کردم و توانستم آنها را شکست بدهم. الکساندرا کاستينوک که از بچگي برايم الگو بود. با موزيچوک قبلا هم بازي کرده بودم که نتيجه آن مساوي شده بود. مصاف با جوونجو از جمله مسابقاتي بود که بسيار خوشحالم کرد. او درحال‌حاضر قهرمان بانوان جهان است. اينکه توانستم اين ستاره حال حاضر شطرنج جهان را شکست دهم بيشتر از همه مسابقه‌هايي که دادم برايم خيلي لذت‌بخش بود. من قبلا با اين شطرنج‌باز چيني بازي کرده بودم که نتيجه خوبي نگرفتم. يک بار بردمش اما در مجموع از او عقب بودم.
‌واکنش رقبا به عملکردتان چطور بود؟
خيلي خوب بود. شطرنج‌بازان واقعا جزء ورزشکاران خوب و مهربان دنيا هستند. همه با روي گشاده به سمتم مي‌آمدند و تبريک مي‌گفتند.
‌عليرضا فيروزجاه، نماينده ايران در بخش مردان بود که باوجود سن‌و‌سال اندکش (15 سال) او هم واقعا در اين مسابقات درخشيد. نظرتان درباره او چيست؟
عليرضا واقعا در اين رقابت‌ها درخشيد. او در بخش نيمه‌سريع ششم شد. من و عليرضا در روز اول مسابقات بعد از دور ششم هر دو در صدر جدول قرار گرفتيم که اين اتفاق بزرگي بود که براي شطرنج ايران رقم خورد. در اين مسابقات همه از عليرضا به‌عنوان قهرمان آينده شطرنج جهان اسم مي‌بردند. حتي يکي از شطرنج‌بازان نامدار دنيا گفته بود که من اصلا از نتايج عليرضا سورپرايز نشدم. انتظار اين را داشتم که از اين پس در حد يک فوق ستاره ظاهر شود.
‌بدون شک همه از شما به‌عنوان يکي از چهره ماندگار ورزش ايران اسم مي‌برند. به‌هرحال مدال‌هايي را در رده جوانان و بزرگسالان به دست آورديد که هيچ‌کس حتي در بخش مردان هم موفق به کسب آن نشده است. دوست داريد مسئولان ورزش کشور چطور از اين حرکت شما قدرداني کنند؟
خواسته من هم مثل بقيه شطرنج‌بازان ايران است. ما توقع زيادي نداريم. ما دلمان مي‌خواهد که به اين رشته هم نگاه ويژه داشته باشند. ما هم مثل بقيه ورزشکاران داريم زحمت مي‌کشيم و با کمترين امکانات مقام مي‌آوريم. اصلي‌ترين دغدغه ما نداشتن مربي است. فدراسيون به‌دليل اينکه بودجه محدودي دارد، نمي‌تواند مربي خارجي را به‌طور تمام‌وقت براي تيم ملي بياورد و مجبور است به‌طور مقطعي از آنها استفاده کند. ما نمي‌توانيم در سال هفته‌اي يک بار از مربي خارجي درس بگيريم. شرايط ما به‌قدري بغرنج است که يک مربي در يک مدت‌زمان کوتاه تيم‌هاي ملي بانوان و آقايان را با هم درس مي‌دهد. سطح تيم ملي مردان به‌گونه‌اي است که بايد خودشان يک مربي سطح بالاي جداگانه داشته باشند. البته درباره تيم ملي بانوان اين‌طور نيست که مربي سطح بالايي داشته باشيم. خود من براي اينکه بتوانم پيشرفت کنم در تمام اين مدت از يک مربي فرانسوي درس مي‌گرفتم و دورادور با او کار مي‌کردم. البته اين مربي در بعضي از مسابقات خارجي همراهم مي‌آمد.
‌درآمدي هم که از فدراسيون نداريد.
نه متأسفانه، درآمد ما تنها از جوايزي است که از همين رقابت‌هاي جهاني به دست مي‌آوريم که آن هم خرج مربي‌هاي خارجي‌مان مي‌شود. اکثر شطرنج‌بازان خودشان از جيب خودشان براي مربي خرج مي‌کنند. ما هيچ منبع درآمدي نداريم اين موضوع خيلي ناراحت‌کننده است. يک سال در مسابقات شرکت مي‌کنيم و جايزه مي‌گيريم اما يک سال دستمان خالي است و هيچ جايزه‌اي نصيبمان نمي‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 12 دی 97، شماره: 3332


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین