پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۰۱۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱
ایران در حوزه توليد علم طی سال‌های گذشته با رشد چشمگیری مواجه بوده و در رتبه اول کشورهای اسلامی از لحاظ تولید علم قرار گرفته است.توسعه دانشگاه‌ها، افزایش تعداد آنها، به وجود آمدن رشته های مختلف، گسترش فعالیت جهاد دانشگاهی و به وجود آمدن موسسه های علمی همه و همه سبب شدند تا ایران بتواند از لحاظ علمی در رتبه بالایی قرار گیرد.

شعار سال: از بهمن ماه سال ۱۳۵۷ و با شروع جنگ تحمیلی جوانان ایرانی دریافتند که خودشان در شرایط تحریم باید به فکر بیفتند و برای پیشرفت ایران تلاش کنند؛ در آن زمان کشور گمنامی چون ایران که همواره وابسته به دیگر کشورهای جهان بود توانست روند رشد بسیار خوبی را در پیش بگیرد و در دهه نخست هزاره سوم به جمع بزرگان علم و فناوری بپیوندد.

توسعه دانشگاه‌ها، افزایش تعداد آنها، به وجود آمدن رشته های مختلف، گسترش فعالیت جهاد دانشگاهی و به وجود آمدن موسسه های علمی همه و همه سبب شدند تا ایران بتواند از لحاظ علمی در رتبه بالایی قرار گیرد؛ تعداد مهندسین کشور ایران بسیار زیاد شده است و اکنون به لحاظ تعداد مهندسین توانستیم در جایگاه دوم جهان قرار بگیریم و همچنین تدوین اسناد بالادستی و راهبردى در زمینه‌های مختلف علمی و ابلاغ آنها به دانشگاه ها سبب شده تا راه رشد و پیشرفت ایران به خوبی طی شود.

آوازه دانش جوانانی که در گوش جهانیان پیچید/ ایران اولین کشور به لحاظ تولید علم و تعداد مقالات

یکی از جدید ترین و موثرترین راه ها برای پیشرفت علمی کشور تولید مقالات در مراکز دانشگاهی است؛ مقالاتی که می توانند سبب افزایش و گسترش میزان دانش در دانشگاه ها و کشور شوند؛ طی سال های گذشته کشور ایران با رشد بسیار خوبی مواجه بوده است و توانسته رشد خوبی داشته باشد و در جایگاه خوبی قرار گیرد، به طوری که طی ۱۶ سال گذشته میزان تولید مقالات در ایران ۱۸ برابر افزایش یافته است.

ایران سرآمد کشورهای اسلامی به لحاظ تولید علمی

بر اساس جدیدترین آماری که از سوی پایگاه استنادی جهان اسلام منتشر شده است کشور ایران در ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی با رشد بسیار خوبی مواجه بوده است و در رتبه اول به لحاظ تولید مقالات علمی کشور های اسلامی ایستاده است؛ ایران توانسته بیش از ۲۲ درصد کل تولیدات علمی کشورهای اسلامی را به خود اختصاص دهد.

محمدجواد دهقانی سرپرست پايگاه استنادى علوم جهان اسلام گفت: جمهوری اسلامی ایران از لحاظ کمیت تولید علم، سریعترین رشد را در بین کشورهای دنیا تجربه كرده است.

دهقانى افزود: جمهوری اسلامی ایران نه فقط از جنبه کمیت تولید علمی که در بهترین مجلات دنیا منتشر شده است بلکه به لحاظ کیفیت تولید علم نیز پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته است. یکی از شاخص های ارزیابی کیفی میزان استنادات صورت گرفته به مقالات و چاپ مقاله در مجلات با ضریب تاثیر بالا است.

سرپرست پايگاه استنادى جهان اسلام گفت: در واقع ضریب تاثیر مجله بیانگر میزان اثرگذاری آن مجله در حوزه موضوعی مورد نظر می دانند و در بسیاری متون آن را نشانه میزان کیفیت مجلات می دانند، از همین رو مقالاتی که در مجلات با ضریب تاثیر بالاتر چاپ می شوند را نشانی از کیفیت مقالات می دانند.

وی یادآور شد: در چند سال اخیر توجه مسئولان آموزش عالی، دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور به مساله کیفیت مقالات و تولیدات علمی معطوف شده است.

کشورمان با ثبت بیش از ۲۵ هزار مقاله ISI توانست برای اولین بار در میان ۱۵ کشور جهان از لحاظ تولید و تعداد مقالات قرار گیرد مقامی که برای ایران بسیار حائز اهمیت است و نشان دهنده رشد و پیشرفت این کشور است؛ رتبه ای که برای اولین بار نصیب ایران شده است و نشان دهنده توانمدی جوانان نخبه و ارزش علمی دانشگاه‌های کشور و افتخاراتی که طی چند سال گذشته به دست آمده‌اند است.

در حال حاضر بیش از ۲۲ درصد تولیدات علمی در میان کشورهای اسلامی متعلق به ایران است و پس از ایران کشورهای ترکیه، عربستان سعودی و مالزی به ترتیب با ۱۶ درصد، ۸درصد و ۷ درصد جایگاه های دوم تا چهارم را به خود اختصاص داده‌اند.

رشد 37 پله‌ای ایران طی بیست سال گذشته

اگر نگاهی به جایگاه ایران در سال ۱۹۹۸ بیندازیم می‌بینیم که در آن زمان ایران در رتبه ۵۲ به لحاظ تولید علم در میان دیگر کشورهای جهان قرار داشت اما اکنون و در سال ۲۰۱۸ رتبه ایران از ۵۲ به پانزده رسیده است؛ همچنین در آن سال ایران در میان کشورهای اسلامی در رتبه چهارم قرار داشت که اکنون مقام نخست و سردمداری کشورهای اسلامی به ایران رسیده است.

از همان سال ۱۹۹۸ تا کنون ایران رشد بسیار خوبی را طی کرده به طوری که در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ رشد هزار و ۶۰۰ درصدی را تجربه کرد و توانست سال به تالش با شتاب علمی و فوق العاده و ب همت دانشمندان و جوانان خود مقام‌های علمی را یکی پس از دیگری کسب کند و آوازه جوانان ایرانی را به گوش همگان برساند.

موفقیتی که در شرایط سخت تحریمی جوانه زد

باید بدانیم که اگر موفق به کسب رتبه‌ای شده‌ایم و اکر موفقیتی داشته‌ایم به واسطه تلاش جوانان و دانشگاهیان در شرایط سخت تحریمی و با وجود مشکلات بسیار بوده است؛ باید به کشوری که با دست خالی و به پشتوانه تلاش خود توانسته در رتبه اول کشورهای اسلامی و درمیان پانزده کشور جهان با ایستند بالید و به دانشجوبان آن افتخار کرد.

رشد علمی به سادگی محقق نمی‌شود و به سادگی نمی‌توان رتبه خوبی به لحاظ تولید علم به دست آورد اما اکنون برای جهانیان ثابت شده است که این موضوع برای هر کشور دیگر جز ایران صدق می‌کند زیرا این کشور بدون ذره‌ای پسرفت هرسال از لحاظ تولید علم و تعداد مقالات رشد می‌کند؛ مقام معظم رهبری فرمودند:« ایران یک درصد جمعیت جهان را به خود اختصاص داده و دانشگاه‌ها به سمتی حرکت کند که بتوانند ۲ درصد تولید علم جهان را به خود اختصاص دهند.» البته همه میدان می دانیم که رسیدن به این مهم سخت نیست و می‌توانیم شاهد آن باشیم و تنها کافیست به توان جوانان و موفقیت‌های کشور باور داشت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان تاریخ انتشار 14دی 97، کدخبر: 6785147، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
0
0
تولید مقاله دردی از این مملکت دوا نمیکنه باید تکنولوژی و صنعت تولید بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین