پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۴ - 2025 May 13
کد خبر: ۱۸۱۳۶۶
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱
تصمیمات مردان شماره یک وزارت صنعت، معدن و تجارت در چند سال گذشته باعث شد رشته‌های چندین‎ساله بخش واردات خودرو برای ایجاد رقابت سازنده بین خودروسازان و ارتقای کیفیت محصولات داخلی پنبه شود. ایجاد چنین وضعیتی موجب شد سرمایه‌های شرکت‌های نمایندگی رسمی و همچنین درآمدهای چشمگیر دولت از حوزه واردات خودرو به باد داده شود و اشتغال‎زایی قابل‌توجه این حوزه نیز با چالش‎های جدی مواجه شود. محمدحسین برخوردار، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در این خصوص معتقد است: «در ماه‌های گذشته اکثر شرکت‌های واردکننده تعدیل نیرو داشتند و حتی برخی از شرکت‌ها زیربار هزینه‌ها دوام نیاوردند یا قید سرمایه‌گذاری در این بخش را زدند و سرمایه‌های خود را به کشورهای همجوار کوچ دادند.

شعار سال: شائبه ادامه‌دار بودن ممنوعیت واردات خودرو در سال آینده، مدیران ارشد شرکت‌های نمایندگی را بر ‌آن داشت که به تعدیل گسترده نیروهای بخش کارگری و حتی متخصص خود اقدام کنند؛ موضوعی تاسفبار که حالا با استمرارش به یک رویداد عادی تبدیل شده است.

محمدحسین برخوردار، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در این خصوص معتقد است: «در ماه‌های گذشته اکثر شرکت‌های واردکننده تعدیل نیرو داشتند و حتی برخی از شرکت‌ها زیربار هزینه‌ها دوام نیاوردند یا قید سرمایه‌گذاری در این بخش را زدند و سرمایه‌های خود را به کشورهای همجوار کوچ دادند. این سرمایهگذاران ترجیح دادند باقی عمر خود را بدون دردسر با سرمایهگذاری پول‌هایشان در کشورهای خارجی بگذرانند و استرس بیزینس در ایران را به جان نخرند

بلایای دامنگیر ممنوعیت واردات خودرو

برخوردار درخصوص پیامدهای ممنوعیت واردات خودرو گفت: «تبعات ممنوعیت واردات خودرو از سوی هیات دولت تنها به کاهش درآمدهای دولت، از بین رفتن اشتغال این حوزه و ضرر و زیان بالای شرکت‌های واردکننده خودرو ختم نمی‌شود، بلکه تبعات این موضوع در بخش‌های دیگر هم نمود پیدا خواهد کرد

وی افزود: «برای نمونه باید به بخش پراهمیت اسقاط خودروهای فرسوده اشاره کرد که مدتها است به دلیل ممنوعیت واردات خودرو تقریبا تعدیل شده و وضعیت خودروهای فرسوده هم بعد از سالها که یک برنامه مدون و کارشناسی‌شده برای خروج آنها از طریق واردات خودرو تدوین شده بود، حالا به حالت قبلی خود برگشته و نیم میلیون دستگاه خودرو فرسوده و بسیار آلاینده به دلیل ممنوعیت واردات خودرو در 6ماه از سال گذشته و 7ماه از سال جاری اسقاط نشدهاند. بدین ترتیب، همچنان شاهد انباشت این خودروها در پارکینگهای اسقاط و از آن بدتر تردد این خودروهای مرگآور در سطح کلانشهرها هستیم

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: «بر این اساس، درک تبعات منفی ممنوعیت واردات خودرو بسیار ساده است؛ چراکه هزینه‌های هنگفت درمان سرطانهای ناشی‌از آلودگی‌های کلان‌شهرها بسیار بیشتر از هزینه واردات خودرو در این شرایط حساس ارزی است

معضلات تازه تداوم یک ممنوعیت

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دلسردی سرمایه‌گذاران در بخش واردات خودرو به دیگر حوزه‌های اقتصادی کشور نیز تسری پیدا کرده است، افزود: «قطعا با اتخاذ تصمیمات یکشبه و غیرکارشناسی، ریسک سرمایه‌گذاری در همه بخش‌های اقتصادی افزایش مییابد و کمتر سرمایه‌گذاران را راغب به فعالیت در این شرایط می‌کند. از سوی دیگر، این ممنوعیت قطعا تاثیر منفی را بر کیفیت خودروهای داخلی خواهد گذاشت، کما اینکه با اعلام آمارهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از کیفیت خودروهای تولیدی داخل در 3ماه گذشته این مهم بهعینه مشاهده می‌شود که کیفیت خودروهای تولید داخل نهتنها افزایش نداشته بلکه در بسیاری موارد کاهش نشان داده است. کاهش تنوع محصولات و قدرت انتخاب مشتریان هم از دیگر معضلات این تصمیم غیرکارشناسی است

به گفته وی، شرکت‌های واردکننده‌ای که اکنون در حال فعالیت هستند، با ادامه این روند و استمرار هزینه نمایندگی‌ها و حقوق کارکنان و... قطعا به تعطیلی کشیده خواهند شد و این وسط مشتریان این شرکت‌ها می‌مانند و خودروهایی که نیاز به دریافت خدمات پس‌از فروش و تامین قطعات یدکی دارند.

برخوردار در پایان گفت: «معضلی جدی که در راه است و هماکنون هم با حذف گارانتی خودروها و همچنین کمیابشدن قطعات یدکی در بازار و نمایندگی‌ها استارت خورده، در بخش خودروهای سواری خاص است که خودرو برای تعمیر نیاز به کاپیتاژ دارد، یعنی باید به خارج از ایران منتقل شود. همچنین در بخش قطعات خودروهای دیزلی، یعنی کامیون‌های دیزلی و اتوبوس‌ها هم نیز در بسیاری از موارد دچار کمبود هستیم و رانندگان و صاحبان این خودروها برای تعمیرات به کشورهای همسایه مراجعه میکنند

بازهم وعده ترخیص خودروهای بلاتکلیف

در همین راستا، مهدی رضایی، مدیرکل گمرک شهید باهنر بندرعباس با بیان اینکه هنوز بخشنامه‌ای برای آزادسازی واردات خودروهای رسوبکرده در گمرک این بندرگاه به ما ابلاغ نشده است، گفت: «تعداد ۳۴۶۰خودرو در این گمرک دپو شده و از زمانی هم که شرکت‌های نمایندگی رسمی امیدوار به ترخیص این خودروها شده‌اند، انتقال خودروها از دیگر بندرها به شهید باهنر بندرعباس افزایش یافته است

وی با بیان اینکه شرکت‌های خودروسازی داخلی ثبت سفارشی در گمرک شهید باهنر نداشتهاند، مدل خودروهای خارجی وارداتی را هیوندای و نیسان اظهار کرد. رضایی افزود: «طرح ترخیص خودروهای وارداتی در هیات وزیران مطرح شد و توسط سران قوه به تصویب رسید، اما با رفع ایرادات مطرحشده در وزارت صنعت و گمرک ایران این طرح دوباره به شورای عالی هماهنگی اقتصادی متشکل از سران سه قوه ارجاع داده شد که احتمالا طی هفته جاری عملیاتی خواهد شد.»

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته سایت خبری پدال نیوز تاریخ انتشار 18 دی 97، کدخبر: 97657، www.pedalnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین