پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۲۰۳۷
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۲
چند وقتی است که فرودگاه جهرم، مورد توجه خاص شرکت فرودگاه های کشور قرار گرفته و با شدتی بیشتر، سوالاتی را به جهت این میزان از رسیدگی ، در اذهان عمومی و ذهن برخی از صاحب نظران ایجاد کرده است. جای دارد، شرکت معظم فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، اقدام به شفاف سازی و ارایه توضیحات لازم در خصوص علت توجه خاص به فرودگاه جهرم، نمایند.
شعار سال
سایت شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به نقل از روابط عمومی فرودگاه های استان فارس نوشت که صبح امروز(شنبه 22 دی 1397) ، رحمت اله مه آبادی رئيس هيأت مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران به همراه ،غلامحسين باقريان معاون عمليات شركت ، به منظور بررسي پروژه‎هاي در حال اجراي فرودگاه‎هاي استان فارس عازم اين استان شده و در ابتدا از فرودگاه جهرم بازديد کردند. مه آبادي در جريان بازديد از فرودگاه جهرم، ضمن بررسي وضعيت روند احداث ترمينال اين فرودگاه راهكارهاي لازم براي تسريع در اجراي پروژه را ارائه داد. در ادامه اين بازديد، مه آبادي از ساير پروژه ها و بخش هاي مختلف فرودگاه ديدن كرد و از نزديك در جريان وضعيت پروژه ها قرار گرفت. لازم به توضیح است که ترمينال فرودگاه جهرم با زيربناي 1500 مترمربع هم اكنون در مرحله نصب سازه هوايي است و ادعا می شود که با وجود گذشت کمتر از 6 ماه از شروع اين پروژه ، حدود 35 درصد پيشرفت فيزيكي حاصل شده است.

مديرعامل شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران بعد از این بازدید، به منظور بررسي وضعيت فرودگاه فسا عازم اين شهرستان واقع در جنوب شرقي استان فارس شد. روابط عمومی شرکت فرودگاه ها بیان نموده که یکی دیگر از اهداف مهم مسافرت مه آبادی به استان فارس، دیدار وی با مدیران صنایع الکترونیکی شیراز (صاشیراز) و بازدید از تجهیزات کمک ناوبری این مجموعه بوده است .

شهرستان جهرم کجاست ؟

شهرستان جهرم را می توان بعنوان یکی از شهرهای تاریخی و پرپتانسیل و از شاخص ترین مهدهای تمدنی کشور محسوب نمود . این شهرستان استان فارس، در کنار تاریخ پر افتخار خود، دارای پتانسیل های بالای سرزمینی در حوزه کشاورزی و صنعتی و همچنین قابلیت های قابل تاکید در کیفیت جمعیتی خود نیز می باشد. 


علت توجه خاص به فرودگاه جهرم چیست؟

 از نظر تقسیم بندی کشوری، جهرم ۵۴۳۶ کیلومتر مربع وسعت داشته و از شمال به شیراز و سروستان(فاصله تا شیراز در حدود 180 کیلومتر)، از شرق به فسا و داراب ، از جنوب به لار، قیر و کارزین و از مغرب به فیروزآباد محدود می شود. جمعیت شهرستان جهرم در سرشماری سال ۱۳۹۵ برابر با ۲۲۸۵۳۲ نفر بوده‌ است. 

در حال حاضر(دور دهم) ، نماینده محترم مردم شریف این شهرستان در مجلس شورای اسلامی ،جناب آقای دکتر محمدرضا رضایی کوچی بوده که ریاست کمیسیون عمران مجلس را برعهده داشته و در دو دوره قبلی نیز (نماینده دوره های هشتم، نهم) نماینده مردم شریف جهرم بوده است. نامبرده دکتری پزشکی از دانشگاه شیراز و پزشک عمومی بوده و قبل از تصدی پست نمایندگی مجلـس ، به عنـوان شهـردار جهـرم و مدیـر پشتیبـانی و خدمات دانشگاه علوم پزشکی استـان فـارس خـدمت کـرده است . 

فرودگاه های استان فارس :

استان فارس دارای شش فرودگاه در شهرهای شیراز ، لار ،لامرد ، جهرم ، فسا ، زرقان می باشد که از این میان  فرودگاه های شیراز ، لار و لامرد بین المللی و فرودگاه‌های جهرم ، فسا و زرقان، فرودگاه‌های داخلی می‌باشند .

تسنیم در گزارشی بنام  فرودگاه‌های کوچک استان فارس بر سر دو راهی؛ منافع شرکت یا رایزنی نماینده‌ها؟ در 22 شهریور 1396 نوشت : فرودگاه‌های کوچک در شهرستان‌ها توجیه اقتصادی ندارد ، اما شرکت فرودگاه‌ها درصدد احیای این فرودگاه‌ها در قالب طرح فرودگاه‌های نسل سوم است(منظور از طرح فرودگاه نسل سوم، برقراری پرواز از فرودگاه‌های شهرستانی تنها به مراکز همان استان‌ است) . تسنیم به نقل از عبدالرضا قاسم‌پور، فرماندار داراب بیان می دارد که،فرماندار ضمن اشاره به بازدید رحمت‌الله مه‌آبادی از فرودگاه این شهرستان از امکان احیای مجدد این فرودگاه سخن می‌گوید و تاکید دارد که فرودگاه داراب به دلیل داشتن دو باند متقاطع و دیگر امکانات از بسیاری از فرودگاه‌های کوچک در شهرستان‌های استان فارس جلوتر است. فرماندار اضافه نموده است که فرودگاه داراب ،دارای ساختمان‌های ناوبری، هواشناسی، پلیس فرودگاه، آتش‌نشانی و سوله ایمنی زمینی بوده و برخی از این ساختمان ها کامل شده و برخی به صورت نیمه تمام باقی مانده است. بدیعی فرد، مدیرکل فرودگاه های استان فارس در این گزارش بیان داشته است که : برای به نتیجه رسیدن برقراری پرواز در این فرودگاه‌ها(نسل سوم - نظیر فرودگاه آباده، داراب و جهرم )، باید بررسی‌هایی به لحاظ فنی و اقتصادی انجام شود . بدیعی‌فرد با تاکید می‌گوید و تصریح می‌کند که در این میان وضعیت اقتصادی مردم شهرستان و ظرفیت‌های گردشگری، کشاورزی و غیره شهرستان نیز در این بررسی سنجیده می‌شود. مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس به نتیجه رسیدن این طرح را زمان‌بر می‌داند و می‌گوید: شرکت فرودگاه‌ها به لحاظ مالی برایش مقدور نیست که این نوع فرودگاه‌ها را توسعه دهد به همین دلیل برای تامین اعتبار این موضوع به مجلس می‌رود تا از آن طریق اعتبار و هزینه‌های جاری و توسعه فرودگاه‌ها از بودجه‌های استانی تامین شود .

قرعه بنام فرودگاه جهرم زده شد:

پانا در اوایل سال 1397(15 اردیبهشت) به نقل از مدیرکل فرودگاه های استان فارس(بدیعی فرد)،خبر از راه اندازی فرودگاه جهرم و تامین پروازها با هواپیماهای برجامی ، با اعتبار 13 میلیارد تومان داد: 

رضا بدیعی‌فرد با اشاره به راه‌اندازی مجدد فرودگاه جهرم در سال ۹۶ گفت(تاسیس 1348)، فرودگاه جهرم تقریبا به مدت ۱۰ سال غیر عملیاتی بوده و متروکه شده بود. سال گذشته(1395) با پیگیر‌هایی که شد، با صرف حدود دو میلیارد تومان اعتبار شرایط قابل قبولی برای از سرگیری پروازها ایجاد شد.  گردگیری سطوح پروازی، نصب سیستم‌های ناوبری، استقرار واحد ایمنی زمینی شامل دو دستگاه کپسول و یک تانکر، استقرار سیستم سوختگیری هوایی، استقرار پلیس و سپاه، ساخت ساختمان اداری و تجهیز آن، ایجاد زیرساخت‌های آب و برق و گاز و نصب سیستم‌های مخابراتی از جمله اقدامات انجام شده برای راه‌اندازی فرودگاه جهرم بود و خوشبختانه فرودگاه با دو پرواز در هفته عملیاتی شد.

به گفته وی تاکنون استقبال خوبی از پروازهای فرودگاه جهرم وجود داشته و همه پروازها با «لود فکتور» بالا انجام شده است. با را‌ه اندازی پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به جهرم، دو سورتی پرواز در سال ۹۵ به ۵۸ سورتی در سال ۹۶ افزایش پیدا کرد. همچنین در ماه اول سال ۹۷، ۱۶ سورتی پرواز در این فرودگاه انجام شده و ۷۲۰ نفر از طریق این پروازها جابجا شده‌اند.

مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس به نقش مهم هواپیماهای برجامی در برقرای پروازهای جهرم اشاره کرد و گفت: با توجه به محدودیت ۲۵۰۰ متری طول باند، دمای هوا و ارتفاع فرودگاه ظرفیت پذیرایی از همه تایپ‌ها را ندارد. از میان هواپیماهای موجود در کشور تنها ای‌تی‌آر‌ها و امبرائرها توان نشست و برخاست در فرودگاه جهرم را دارند. برای پذیرش هواپیماهای بدنه وسیع تر باید طول باند افزایش پیدا کند.

بدیعی‌فرد ساخت ترمینال جدید را از دیگر برنامه‌های توسعه فرودگاه جهرم دانست و افزود: ترمینال موجود قدیمی است و ظرفیت محدودی دارد، بنابراین در این فرودگاه ترمینالی به وسعت ۱۵۰۰ متر مربع با اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد تومان در حال احداث است. تا کنون مناقصه انجام شده و پیمانکار مشخص شده است. همچنین زمین جانمایی و تخصیص داده شده است و ساخت ترمینال اکنون در مرحله گودبرداری قرار دارد.

وی رفع معارض از زمین‌های فرودگاهی را نیز از جمله برنامه‌های توسعه فرودگاه جهرم برشمرد و ادامه داد: ۷۲ هکتار از زمین‌های فرودگاه معارض داشت، به همین علت ۵ میلیارد تومان اعتبار از طرف شرکت فرودگاه‌ها تخصیص داده شد که از طریق صلح و سازش با مالکین و زارعین مشکل حل شود. اکنون به دنبال مشخص شدن حدود زمین‌های فرودگاه و دریافت سند هستیم تا در آینده طرح‌های توسعه‌ای به مشکل نخورد.

آنچه که در این بین بشدت گنگ و غیرشفاف است،چگونگی ،چرایی و علل انتخاب فرودگاه جهرم برای توسعه و فراموشی نسبی سایر فرودگاه های کوچک استان است.

برخی از بازدیدهای صورت گرفته از فرودگاه جهرم :

توجه خاص به فرودگاه جهرم را نباید منحصر به چند سال اخیر و مدیر عامل جدید شرکت فرودگاه ها دانست. این فرودگاه از سالیان پیش نیز بنا بر عللی چند، مورد توجه (و شاید الزام به توجه) بوده است. وضعیت برخی از مهمترین بازدیدهای صورت گرفته از این فرودگاه به قرار زیر می باشد:

- بازدید 29 مهر 1391 رسولی نژاد(مدیرعامل شرکت فرودگاه ها) و پهلوانی(رئیس سازمان هواپیمایی کشوری) از فرودگاه جهرم( اینجا)

- بازدید 11 بهمن 1393 ایلخانی(مدیرعامل شرکت فرودگاه ها) از فرودگاه جهرم و بررسی راه های رفع موانع پروازی(اینجا)

- بازدید 9 اردیبهشت 1394 آحوندی(وزیر وقت) از فرودگاه جهرم (اینجا)

- بازدید 11 مهر 1395 رئیس کمیسیون عمران و مدیرکل فرودگاه های استان فارس از فرودگاه جهرم (اینجا)

- بازدید 31 فروردین 1396 آخوندی(وزیر وقت) ، نماینده مجلس و فرماندار جهرم از فرودگاه(اینجا)

- بازدید 11 شهریور 1396 نماینده شهرستان با مدیرعامل شرکت فرودگاه ها از فرودگاه جهرم و دفاع تمام قد رئیس کمیسیون عمران از شرکت فرودگاه ها ( اینجا)

- افتتاح پرواز تهران- جهرم با حضور عابدزاده ، رضایی ، مه آبادی، شرفبافی و سایر هیات همراه در 25 آبان 1396 ( اینجا)

- بازدید 5 آذر 1397 مدیر عامل با همراهي غلامحسين باقريان، محمدرضا رضايي كوچي و سيد اميرحسين قاضي زاده هاشمي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي (اینجا

- بازدید 22 دی 1397 مدیرعامل با هیئت همراه از فرودگاه جهرم(اینجا)

با توجه به توضیحات ارایه شده و مستندات بیان گردیده در خصوص بازدیدهای فرودگاه جهرم ، این سوال پیش می آید که واقعا علت این حد از توجه خاص به فرودگاه جهرم برای چیست؟ سوالی که ضرورت دارد، شرکت معظم فرودگاه ها بشکل شفاف اقدام به ارایه توضیح در خصوص آنها نموده و اطلاعات تکمیلی در اختیار افکار عمومی قرار دهد. شرکت معظم فرودگاه ها پاسخ دهد که :

- شیوه انتخاب فرودگاه جهرم از بین سایر فرودگاه های کوچک استان فارس و توجه ویژه به آن چیست؟
- علت این حد حساسیت مدیرعامل شرکت فرودگاه ها نسبت به این فرودگاه و بازدیدهای مکرر به این فرودگاه چه می باشد؟
- آیا توجه خاص به راه اندازی و تجهییز فرودگاه جهرم ، به شرایط نماینده این شهرستان و ریاست وی بر کمیسیون عمران ، ارتباط پیدا می کند؟
- آیا فرودگاه جهرم بعنوان فرودگاه نسل سوم در نظر گرفته شده است؟ مگر قرار نبود که فرودگاه های نسل سوم صرفا پرواز به مراکز استان ها داشته باشند(ضرورت شفاف سازی وضعیت فرودگاه جهرم و تعریف فرودگاه نسل سوم)؟
- آیا به سایر فرودگاه های کشور که در حد فرودگاه جهرم هستند، به اندازه فرودگاه جهرم رسیدگی شده است؟
- با وجود کمبود ناوگان ، آیا پرواز از فرودگاه جهرم توجیه و اولویت برنامه ای دارد؟
- آیا فرودگاه جهرم طرح جامع مصوب دارد؟ از آنجا که انتشار اسناد طرح های جامع فرودگاه های غیر نظامی و فرودگاه های تک منظوره، فاقد محدودیت اطلاعات طبقه بندی شده است، لطفا طرح جامع این فرودگاه منتشر گردد؟
- آیا ....... .
سوالات مطرح شده، تنها بخشی از سوالات قابل طرح در خصوص این فرودگاه است که پیشنهاد می شود، روابط عمومی شرکت فرودگاه ها، بنا بر وظیفه قانونی خود، اقدام به شفاف سازی در خصوص آن نمایند.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال
مغایرت و اشتباه احتمالی در ارقام یا توضیحات، قابل بازبینی بوده و گزارش تهیه شده ، در صورت نیاز قابلیت اصلاح دارد

اخبار مرتبط
برچسب ها: فرودگاه جهرم ، بازدید از فرودگاه جهرم ، توجه خاص به فرودگاه جهرم ، مدیر فرودگاه جهرم ، راه اندازی فرودگاه جهرم ، مشکلات فرودگاه جهرم ، توجیه اقتصادی فرودگاه جهرم ، عدالت در پروژه های فرودگاهی ، مدیریت پروژه های فرودگاهی ، اولویت پروژه های فرودگاهی ، ممنوعیت تاسیس فرودگاه جدید ، هزینه تاسیس فرودگاه ، مظلومیت فرودگاه داراب ، مطلومیت فرودگاه فسا ، فراموشی فرودگاه داراب ، فراموشی فرودگاه فسا ، بازدید مقامات از فرودگاه جهرم ، مدیریت پروژه فرودگاه جهرم ، تجهییز فرودگاه جهرم ، سالن مسافران فرودگاه ، اصلاح باند فرودگاه جهرم ، سند فرودگاه جهرم ، تجهییزات کمک ناوبری فرودگاه جهرم ، پارکینگ فرودگاه جهرم ، امکانات رفاهی فرودگاه جهرم ، لابی سیاسی و فرودگاه سازی ، فرودگاه های زیان ده ، فرودگاه های غیر اقتصادی ، فرودگاه های غیر ضروری ، فرودگا ههای کوچک ، فرودگاه های نسل سوم ، فرودگاه جدید ، اثر اقتصادی فرودگاه ، اثرات اجتماعی فرودگاه ، مطالعات امکان سنجی فرودگاه ، راه اندازی فرودگاه ، ایجاد فرودگاه ، تاسیس فرودگاه ، معارضین فرودگاه ، رفع معارض فرودگاه ، زمین فرودگاه ، فرودگاه های استان فارس ، ترمینال فرودگاه جهرم ، ساخت ترمینال فرودگاه
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین