پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۲۳۴۷
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵
با گذشت بیش از 10 سال از رسمی‌شدن مرز باشماق مریوان در استان کردستان، همچنان مشکلاتی وجود دارد و اگر چه طی دو سال اخیر مسؤولان استانی وعده‌های یک ماهه و 45 روزه و ... مبنی بر ساماندهی این مرز داده‌اند اما هنوز رنگ عمل به خود نگرفته و همین موجب دلخوری‌هایی برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی شده است.
شعار سال: با گذشت بیش از 10 سال از رسمی‌شدن مرز باشماق مریوان در استان کردستان، همچنان مشکلاتی وجود دارد و اگر چه طی دو سال اخیر مسؤولان استانی وعده‌های یک ماهه و 45 روزه و ... مبنی بر ساماندهی این مرز داده‌اند اما هنوز رنگ عمل به خود نگرفته و همین موجب دلخوری‌هایی برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی شده است.

 مرز بین کشورها بیش از آنکه تنش‌آفرین و نگرانی‌های را به وجود آورد، توان و ظرفیت فرصت‌آفرینی و خاصه فرصت‌های تجاری و بازرگانی و مبادله سودمند کالا و مسافر را داراست.

کردستان یکی از استان‌های مرزی در غرب کشور است که بیش از 10 سال است دارای مرز رسمی باشماق مریوان و نیز بازارچه‌هایی برای مبادلات مرزی است.

مرز باشماق در ترانزیت کالا یکی از مرزهای موفق به لحاظ مثبت‌بودن تراز تجاری است، ظرفیتی که می‌تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی و افزایش درآمد مردم ایفا کند.

مرز باشماق مریوان نه تنها دروازه توسعه کردستان بلکه می‌توان از آن به عنوان دروازه توسعه غرب کشور نام برد، این مرز که به عنوان بازارچه مرزی و منطقه پیله‌وری بود در سال 1386 با تصویب هیأت وزیران به عنوان مرز رسمی و بین‌المللی اعلام شد که بعد از آن توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پایانه مرزی آن احداث شد.

این مرز با گذشت حدود 11 سال از رسمی‌‌شدن همچنان درگیر مشکلات ریز و درشتی است که در حد وعده مسوولان باقی مانده است.

* مشکلات مرز باشماق باید ظرف ماه آینده مرتفع شود


استاندار کردستان 16 آبان‌ماه سال گذشته در حاشیه بازدید از این مرز اظهار کرد: مرز باشماق به عنوان دریچه اتصال استان کردستان به خارج از کشور و دریای مدیترانه از اهمیت خاصی برخوردار است و ساماندهی آن در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته وی، هم‌اکنون باشماق از مرزهای مستعد کشور برای برقراری ارتباطات تجاری با سایر کشورها از جمله اقلیم کردستان عراق است و تلاش می‌شود با ساماندهی، رونق تجاری در آن افزایش یابد.

مرادنیا عنوان کرده بود: دغدغه‌های فعالان در این مرز را شنیدم لذا انتظار می‌رود در کمتر از یک ماه آینده و با مشارکت همه ادارات، سازمان‌ها و نهادهای دولتی مرتبط این دغدغه‌ها را رفع کنیم.

بهمن مرادنیا در همین بازدید گفت: ماه آینده بازهم از مرز بازدید خواهم کرد و مسؤولان ادارات و سازمان‌های دولتی مرتبط باید ضمن بررسی موضوع، با برگزاری جلسات کارشناسی‌شده مشکلات آن را رفع کنند.

*مشکلات مرز باشماق باید حل شود و هیچ عذری از هیچ مسؤولی پذیرفتنی نیست


وی در 15 فروردین امسال هم در جلسه ساماندهی و بررسی مشکلات مرز باشماق مریوان یکی از مشکلات اساسی این مرز را نبود متولی رسمی عنوان کرده و گفته بود: زمانی که مرز یک متولی مشخص داشته باشد، مسائل دیگر سامان پیدا خواهد کرد و دیگر بخش‌ها نیز فعالیت‌های معین خود را انجام خواهند داد.

وی اذعان کرده بود؛ مشکلات مرز باشماق باید حل شود و هیچ عذری از هیچ مسؤولی پذیرفتنی نیست، سازمان حمل و نقل و پایانه‌های استان باید محدوده ۳۰ هکتاری مرز را تحویل بگیرد و نسبت به ساماندهی آن اقدام کند.

استاندار کردستان در همین جلسه هدف از ساماندهی مرز  را مشخص کردن متولی واحد، اعمال نظم و حاکمیت و افزایش رضایت‌مندی و درآمد برای مردم عنوان کرد و گفته بود: منافع استان و عموم مردم با هیچ چیزی قابل معاوضه نیست و متولیان امر هر شخص و یا شرکتی که از جانب هرکس برای فعالیت در مرز سفارش شده باشد را با حمایت من قاطعانه رد کنند.

استاندار کردستان عنوان کرده بود، قطع کردن دست سودجویان در مرز حتما هزینه‌هایی دارد و بنده حاضر به پرداخت چنین بهایی در راستای حمایت از منافع عموم مردم هستم.

* ساماندهی مرز باشماق ظرف ۴۵ روز آینده به پایان می‌رسد


بعد از گذشت 7 ماه از عدم عملیاتی شدن وعده آقای مرادنیا استاندار کردستان که در روند بازدید از مرز داده بود، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در 10 خردادماه 97 در نشست شورای مبادلات مرزی استان کردستان وعده «ساماندهی مرز باشماق ظرف ۴۵ روز آینده» را می‌دهد و عنوان می‌کند: عملیات ساماندهی پایانه مرزی باشماق از جمله آسفالت محوطه، نصب تابلو و خط‌کشی تا ۴۵ روز آینده به پایان می‌رسد.

حسین فیروزی در همین نشست بیان کرده بود: استاندار کردستان در آبان ماه سال گذشته از این مسیر بازدید کرد و به همین منظور باید بررسی مشکلات این منطقه تا قبل از پایان سال گذشته انجام می‌شد و به سال جاری نمی‌رسید.

*انگیزه و اراده‌ای برای حل مشکلات مرز باشماق وجود ندارد


نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با گذشت بیش از 400 روز از وعده‌های استاندار کردستان عنوان می‌کند: اگر مشکلات مرزی برطرف نشود شاهد سیر نزولی صادرات در مرز رسمی باشماق خواهیم بود و تبعات اقتصادی آن کردستان را تهدید می‌کند.

 محمد هلاکو اضافه کرد: در خصوص حل مشکلات زیرساختی مرز باشماق مریوان در جلسات متعدد مکررا صحبت و وعده دادن می‌شود، اما متاسفانه هیچ انگیزه و اراده‌ای برای حل این مشکلات وجود ندارد و در صورت ادامه این روند باید انتظار کم شدن صادرات این مرز را داشته باشیم.

سی‌امین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در حالی به موضوع حل مشکلات مرز باشماق مریوان اختصاص گرفت که بیش از 430 روز از وعده‌های آقای مرادنیا استاندار کردستان در خصوص ساماندهی این مرز در کمتر از یک ماه می‌گذرد!

*حل مشکلات مرز باشماق با وعده امکان‌پذیر نیست


معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کردستان از وجود مشکلات در پایانه‌های مرزی باشماق گله‌مند است و می‌گوید: در محوطه گمرک واگذاری‌هایی صورت گرفته که اکنون به آسیب‌های طرح دعوا تبدیل شده است.

رضا اعظمی معتقد است، حل مشکلات مرز با وعده امکان‌پذیر نیست و باید یک تیم قوی برای بررسی مشکلات گمرک باشماق وارد عمل شود.

بر اساس آمارهای موجود گمرک باشماق دومین گمرک شناخته شده کشور است، اما به قول اعظمی، وضعیت کنونی برازنده این مرز رسمی نیست.

معاون امور گمرکی اداره‌کل گمرکات استان کردستان هم از کمبود انبار در مرز باشماق به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات در بحث ساماندهی این مرز نام می‌برد و می‌گوید: طبق تغییرات هیئت مدیره در شرکت‌های انبار عمومی مرز اگر قراردادهایی با صاحبان انبار بسته شود، مشکل انبار باشماق برای همیشه حل و فصل خواهد شد و نیازی به ساخت و ساز انبار وجود ندارد.

حامد رنجبر نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج هم  وجود دفاتر تجاری پارسیان را از مشکلات اصلی در این مرز می‌داند و می‌گوید: در محوطه مرز باشماق ساختمان‌هایی با عنوان دفاتر تجاری پارسیان وجود دارد که متأسفانه این مجتمع‌ها در حال نابودی است.

* مشکلات مرز باشماق به صورت شفاف بیان شود

استاندار کردستان همچنین در آخرین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی کردستان و بعد از 430 روز از وعده‌‌اش در مورد ساماندهی مرز باشماق در کمتر از یک ماه، خواستار شفاف‌سازی مسایل و مشکلات مرز باشماق است.

وی اضافه کرده بود: به جای بیان حجم زیادی از مشکلات که امکان رسیدگی به آنها در یک نشست مقدور نیست، بهتر است در هر جلسه یک یا دو مشکل مهم مطرح شود!

مرادنیا همچنین گفته بود: انبارهای موجود در مرز باشماق در اختیار ما نیست و ما هم بارها برای تعیین‌تکلیف آنها مکاتبه کرده و معتقدیم باید مورد استفاده قرار گیرند چون یکی از دلایل مخل مرز باشماق، این انبارهاست.

وی بیان کرده بود؛ شرکتی که منحل شده و وجود خارجی ندارد به اندازه‌ای لابی دارد که حتی استانداری را محکوم می‌کنند، بیش از چندین بار این انبارها پلمب شده و روز بعد پلمب‌ را می‌شکستند که این مسائل واقعا نگران‌کننده و سوال‌برانگیز است.

******

علیرغم تمام اقدامات صورت گرفته از سوی متولیان امر و گذشت بیش از یک سال از وعده یک ماهه استاندار کردستان مبنی بر ساماندهی مرز رسمی باشماق مریوان، این مرز رسمی همچنان با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند!

مرز رسمی باشماق مریوان یکی از مرزهای ترانزیتی و گمرکی کشور است که 25 درصد صادرات ایران به کشور عراق از طریق این مرز انجام می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 23 دی 1397، کدخبر: 13971022000066 ، www.kordestan.farsnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین