پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۲۸۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰
کردستان یکی از استان‌هایی است که با وجود ظرفیت‌های بالقوه‌ای که دارد نتوانسته به جایگاه واقعی خود برسد، سهم آن از اقتصاد ملی تنها یک درصد و رتبه بیکاری در این استان 29 است و مردم انتظار دارند در دور جدید فعالیت دولت دکتر روحانی تغییرات بزرگی در بخش‌های اقتصادی استان بویژه جذب سرمایه و رونق تولید اتفاق بیفتد تا شاید گره برخی از مشکلات از جمله بیکاری گشوده شود.

شعار سال: کردستان یکی از استان‌هایی است که با وجود ظرفیت‌های بالقوه‌ای که دارد نتوانسته به جایگاه واقعی خود برسد، سهم آن از اقتصاد ملی تنها یک درصد و رتبه بیکاری در این استان 29 است و مردم انتظار دارند در دور جدید فعالیت دولت دکتر روحانی تغییرات بزرگی در بخش‌های اقتصادی استان بویژه جذب سرمایه و رونق تولید اتفاق بیفتد تا شاید گره برخی از مشکلات از جمله بیکاری گشوده شود. به نظر می‌رسد، دولت نیز با انتخاب استاندار بومی برای این استان ثابت کرده که توجه ویژه‌ای به کردستان دارد و رفع مشکلات این خطه از دغدغه‌های دولت است. «بهمن مرادنیا» استاندار جدید کردستان حدود 3 ماه است که به‌عنوان سکاندار جدید استان انتخاب شده و وقتی گفتیم که در نظر داریم گپ وگفتی با وی در خصوص مسائل و مشکلات استان داشته باشیم، استقبال کرد و همه مسائل و راهکارهای مورد نظر خود را روشن وشفاف بازگو کرد. وی بیکاری را از جمله بزرگترین چالش‌های استان خواند و از برنامه‌هایش برای کاهش نرخ بیکاری گفت و تأکید کرد که درهای کردستان به روی همه سرمایه‌گذاران باز است و همه مدیران استانی موظفند موانع پیش روی سرمایه‌گذاران را رفع کنند. گفت‌و‌گوی «ایران» با استاندار کردستان را در پی دنبال می‌کنیم.

نرخ بیکاری در کردستان 16.4 درصد است که از 12.6 درصد میانگین کشوری بسیار بالاتر است، به نظر می‌رسد برای کاهش آن احتیاج به برنامه‌ریزی مدون است، برای برون رفت از این وضعیت چه برنامه‌ای دارید؟

بیکاری مهم‌ترین چالش ملی در کشور به حساب می‌آید و کردستان هم از این قاعده جدا نیست و حل مشکل بیکاری نیازمند عزم همگانی است.

متأسفانه این نرخ، کردستان را در رتبه 29 استان‌های با نرخ بالای بیکاری قرار داده که دلایل متعددی از جمله نبود سرمایه گذاری‌های مناسب دولتی و خصوصی در گذشته دارد. طبق قانون دولت نمی‌تواند خود مستقیماً اقدام به سرمایه‌گذاری کند برهمین اساس همه تلاش خود را معطوف به جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی کرده‌ایم و امسال نیز دولت در دو بخش اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی حدود یک هزار میلیارد تومان به کردستان اختصاص داده که امیدواریم با تلاش بانک‌ها این میزان تسهیلات کاملاً در اختیار متقاضیان قرار بگیرد و لازم است به این نکته توجه کنید که برنامه‌ریزی برای کاهش نرخ بیکاری در استان ما با دیگر مناطق کشور تفاوت دارد، زیرا از طرفی کردستان از عقب ماندگیهایی که در طول سالیان گذشته شکل گرفته رنج می‌‏برد که در دیگر مناطق کمتر دیده می‌شود و از سوی دیگر ظرفیتهای بکر و خوبی در حوزه‌های مختلف دارد که هنوز کمتر کسی سراغ آنها رفته است. سرمایه‌گذاران هم معمولاً به‌دنبال ظرفیت‌های بکر و تازه هستند که بتوانند در اسرع وقت به بهره وری مطلوب خود برسند واز سوی دیگر کردستان آماده یک جهش مهم در مسیر توسعه و اشتغالزایی است. لذا فراهم کردن زمینه ورود سرمایه‌گذاران به استان در صدر برنامه هایم قرار دارد و مدیران استانی را هم موظف کرده‌ام از همین قاعده پیروی کنند. از آن سو، مردم استان نیز نشان دادهاند میهمان‌نواز و قدرشناس هستند و میتوانند فضایی مناسب برای فعالیت در اختیار سرمایه‌گذارانی که قصد آبادانی، تولید و اشتغالزایی در استان را داشته باشند قرار دهند.

نبود زیرساخت‌های مناسب حمل ونقل و راه‌های ارتباطی یکی از بزرگترین مشکلاتی است که سد راه توسعه استان شده، برنامه‌تان برای توفیق در این بخش چیست؟

کردستان در این حوزه یک عقب ماندگی مفرط تاریخی دارد که دلایل زیادی برای آن می‌توان عنوان کرد. زیرساخت مناسب حمل و نقل اعم از هوایی، ریلی و زمینی سنگ بنای توسعه و از نیازهای اساسی برای جذب سرمایه‌گذار در کردستان است. خوشبختانه در دولت تدبیر و امید طی پنج سال گذشته با وجود کاهش شدید درآمدهای دولت گام‌های بلندی برای رفع این کاستی‌ها برداشته شده است.

طرح اتصال سنندج به راه‌آهن به کجا رسیده؟

امسال ریل‌گذاری راه‌آهن همدان به سنندج آغاز شده و همین‌طور در بازدیدهای مکرری که توسط وزیر راه وشهرسازی از استان صورت گرفته در بخش راه‌های اصلی و هم راه روستایی پروژه‌های متعددی تعریف شده است. یکی از ظرفیت‌های استان مرز باشماق مریوان است که به یک مرکز ترانزیتی تبدیل شده وسالانه بالغ بر 5 میلیارد دلار ترانزیت کالا از آن صورت می‌گیرد.

کردستان یکی از قطب‌های بخش کشاورزی است و در تولید برخی محصولات مانند توت فرنگی حرف اول را در کشور می‌زند ولی می‌بینیم هنوز به جایگاه واقعی خود در این بخش نرسیده، چرا؟

همانگونه که اشاره کردید، رتبه اول تولید توت فرنگی، رتبه چهارم تولید گندم (525 هزارتن گندم خریداری شده امسال)، رتبه چهارم تولید سیب زمینی (300هزار تن) و رتبه اول کشت دیم کشور (87 درصد مساحت استان قابلیت کشت دیم دارد) را در اختیار داریم و با توجه به ظرفیت‌ها و دلایل دیگری که توضیح خواهم داد برنامه‌های توسعه کردستان، کشاورزی محور است و این برنامه‌ها وجود دارد و اتفاقات خوبی هم افتاده است، اما رضایت بخش نیست چون هنوز به هدف مطلوب نرسیده‌ایم. در بخش تولید گوشت قرمز ظرفیت خوبی در استان وجود دارد، اما متأسفانه براساس آخرین سرشماری مطلع شدیم که 40درصد دام سبک استان کاهش پیدا کرده و این وضعیت موجب تخلیه روستاها و توسعه حاشیه نشینی شده است. با توجه به این امر حلقه مفقوده‌ای در استان ایجاد شده که کار برای جبران آن و توسعه دامپروری آغاز شده و بنا داریم تسهیلات کم بهره و بدون بهره پرداخت کنیم که هم ماندگاری در روستاها و همچنین افزایش درآمد سرانه را در پی داشته باشد. از سوی دیگر، با توجه به اینکه صنعت کردستان در سطح کشوری حرفی برای گفتن ندارد، از طرفی بازار کردستان تحت تأثیر کشاورزی است و اگر این بخش رونق نداشته باشد، سایر بخش‌های بازار هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد ما به بخش کشاورزی خیلی اهمیت می‌دهیم.

با وجود اینکه کردستان قطب تولید توت فرنگی است، اما پایانه صادراتی محصولات کشاورزی ندارد.

اشتراکات مرزی یک فرصت است، اما متأسفانه کردستان از این ظرفیت استفاده نمی‌کند و جا دارد تشکل‌های کشاورزی استان تمام توان خود را برای صادرات دام و طیور و بخش کشاورزی در مرزها مستقر کنند و ما هم با تمام توان از آنها حمایت خواهیم کرد.

برای ایجاد نشاط بین مردم بویژه جوانان چه برنامه‌هایی دارید؟

با توجه به جمعیت بالای جوانان استان و همچنین درصد بالای شهرنشینی در کردستان نشاط اجتماعی جهت بهداشت روان و آرامش اجتماعی از اهمیت خاصی برخوردار است خوشبختانه کردستان از استان‌های فرهنگی کشور بوده و از غنای فرهنگی خیلی خوبی برخوردار است. معتقدم باید همه نهادها در کنار مردم خصوصاً سمن‌ها در راستای افزایش شور و نشاط اجتماعی جامعه تلاش کنند. در حال حاضر جشنواره‌های ملی مختلفی در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی در کردستان به صورت سالانه و فصلی برگزار می‌شود که تأکید من بر برگزار شدن این جشنواره‌ها در تمامی شهرستان‌های استان با مشارکت فعالانه همه آحاد جامعه است.

کردستان برای ایجاد همدلی بین قومیت‌های مذهبی چه برنامه‌ای دارد؟

همبستگی اقوام و مذاهب در کردستان دارای تاریخی کهن است و خوشبختانه هیچ وقت در استان شاهد تنش‌های قومی و مذهبی نبوده‌ایم و اقوام مختلف اعم از شیعه و سنی همانند دو روح در یک کالبد در کنار هم زندگی کرده و شانه به شانه هم برای توسعه استان تلاش کرده‌اند. در استان شهرها و روستاهای زیادی داریم که اقوام و مذاهب مختلف با هم طی سالیان متمادی معاشرت، ازدواج و زندگی می‌کنند. نگاه من هم در امور مختلف رعایت مساوات و توجه به تخصص و پرهیز از نگاه‌های مذهبی و قومی بوده و انتصابات اخیر در استان هم سندی بر این ادعاست.

کردستان چه میزان طرح‌های نیمه تمام دارد؟

متأسفانه از دولت‌های نهم و دهم طرح‌های نیمه تمام بسیاری در کردستان به جای مانده است. بنابر بررسی وآمارهای موجود در حال حاضر و به نرخ امروز بالغ بر 7 هزار میلیارد تومان پروژه زخمی شده و نیمه تمام در استان وجود دارد. امیدواریم بتوانیم این پروژه‌های نیمه تمام را که از سیاست‌های دولت است را به بخش خصوصی و براساس فرآیندهای قانونی واگذار کنیم.

آیا از نیروهای بومی برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای استان استفاده خواهید کرد؟

تأکید من برای توسعه کردستان بهره‌گیری از جوانان نخبه وتحصیلکرده وبومی استان در پست‌های مدیریتی است. جوانانی که در صورت مهیا بودن بسترهای مناسب در سطح کشور نیز می‌توانند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند. خوشبختانه حدود 80درصد مدیران کردستان را نیروهای بومی تشکیل می‌دهند کما اینکه انتصاباتی که در سه ماه تصدی من بر استانداری کردستان می‌گذرد خود مؤید این نکته است که به نیروهای بومی، جوان و دارای انگیزه بها داده‌ام و این روش همچنان استمرار خواهد داشت.

مهم‌ترین برنامه‌های شما در سال 1397 چیست؟

مهم‌ترین برنامه من برای سال آینده تمرکز بر رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال‌های مولد و پایدار وجذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای حضور در بخش‌های مختلف خواهد بود. امیدوارم در سال آینده چرخ‌های از حرکت بازایستاده اقتصادی استان به گردش درآید و با گردش این چرخ‌ها زندگی مردم نیز بر مدار آرامش و رفاه به حرکت درآید.

برش

افزایش سهم آب از رودخانه‌های مرزی مطالبه همیشگی مردم کردستان

آب کردستان داستان پرغصه‌ای برای مردم سختکوش این منطقه است. کردستان حدود 7 درصد آب‌های قابل استحصال کشور را تأمین می‌کند، اما متأسفانه خود کمترین بهره‌مندی را از این آب برای مصارف کشاورزی و صنعتی دارد. معتقدیم انتقال آب استان برای شرب به دیگر استان‌ها هیچ اشکالی ندارد، اما اگر آب کردستان برای مصارف غیرشرب به دیگر استان‌ها انتقال داده شود دور از انصاف است. خواسته ما نیز مشخص است، معتقدیم از لحاظ اقتصادی عاقلانه است که با همین آب استان و زمین‌های مستعد، اول باید کشاورزان کردستانی منتفع شوند. با رسیدن کردستان به میانگین کشوری در بهره‌مندی از تخصیص آب رودخانه‌های مرزی میزان درآمد سرانه کردستان دوبرابر خواهد شد لازم به ذکر است، هم‌اکنون که با شما صحبت می‌کنم درآمد سرانه هر فرد کردستانی نصف میانگین کشوری است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازروزنامه ایران ، تاریخ انتشار ------، کدمطلب: 458787 ، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
0
باید اشتغال های پایدار را برای شهر های وابسته به کردستان هم ایجاد کرد تا این مسیر کامل تر طی شود
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین