پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۰۵۷۶
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۴
بیماران خاص، عدم پیش‌بینی بازار فروش، کم‌کاری بانک توسعه تعاون، عدم همکاری مدیران میانی، فرصت کم برای بازپرداخت تسهیلات بخش کشاورزی و فقدان شعب بانکی در سروآباد از گره‌های باز نشده‌ طرح اشتغال پایدار روستایی و مشاغل خانگی کردستان است.

شعارسال: پرواضح و روشن است که فردی که رنج بیماری خاص را تا پایان عمر به دوش می‌کشد، هرگز قادر نخواهد بود تا همپای یک انسان معمولی سالم به فعالیت اقتصادی و کسب درآمد و در نهایت رسیدن به سن بازنشستگی را تجربه کند و دردناک‌تر اینکه این بیماران از اقشار ضعیف جامعه هستند؛ با علم به این موضوع به خوبی مشخص است که وضعیت معیشتی این گروه از افراد جامعه درگیر و داد مشکلات عدیده‌ای قرار گرفته است.

هرچند در طرح مشاغل خانگی تأکید بر توجه به این قشر ضعیف جامعه لحاظ شده است، اما در نهمین جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان کردستان که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، شاهد بودیم که هیچ طرح و ایده‌ای از سوی اعضای کارگروه برای اشتغال بیماران خاص اعلام نشد و در در پایان این نشست مقرر شد در جلسات آتی تدبیری برای رفع معضلات این افراد لحاظ شود و در این بین تنها پیشنهاد مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان بر تحت پوشش پیشتیبان قرار دادن این افراد بود که به عنوان راه‌چاره رفع این نقیضه مطرح شد.

"بازار فروش" چالش پیش‌روی طرح مشاغل خانگی کردستان

هرچند رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان خبر از ثبت‌نام بیش از چهارهزار و 200 نفر در طرح مشاغل خانگی کردستان طی یک سال جاری داد، اما «فرانک قدسی» مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان معتقد است که در اجرای این طرح صرفاٌ نباید تأکید بر ثبت‌نام باشد، بلکه باید مسئله پشتیبان و بازار فروش قبل از ورود به فاز دوم اشتغال به جد پیگیری شود و جهاددانشگاهی با همکاری دستگاه‌های اجرایی بستر اتصال به بازار را فراهم سازد.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات اشتغال پایدار روستایی به تشکل‌ها تعلق نمی‌گیرد، اعلام کرد: به همین خاطر تصمیم بر این است که پشتیبان‌هایی برای حمایت از تشکل‌ها در نظر گرفته شود.

قدسی جهاددانشگاهی کردستان را به عنوان متولی امر شناسایی پشتیبان‌ها معرفی کرد و افزود: پس از تحقق این مهم، بانک‌ها طرف حساب پشتیبان‌ها خواهند شد.

وی با ذکر اینکه بیماران خاص دیگر گروهی هستند که در خصوص دریافت تسهیلات به دلیل فقدان ضامن با مشکل مواجه هستند، اظهار کرد: تحت لوای پیشتیبان‌ها می‌توان این افراد را نیز در بحث تخصیص اعتبارات بخش اشتغال خانگی سهیم ساخت.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان دیگر چالش پیش‌روی طرح توسعه مشاغل خانگی را فقدان بازار هدف دانست و خاطر نشان کرد: تولید محصول نیازمند نمایشگاه است و این موضوع نیز باید بررسی شود تا پس از ورود به مرحله دوم اشتغال، دچار بحران فروش محصولات نشویم.

جذب 42 درصدی تسهیلات توسط بانک توسعه تعاون کردستان توجیه‌پذیر نیست

«حسین فیروزی» معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان نیز در ادامه با تأکید بر اینکه باید تلاش کرد تا اعتبارات طرح توسعه اشتغال پایدار روستایی و مشاغل خانگی به صورت 100 درصدی جذب شود، اظهار داشت: در جذب اعتبارات باید به توزیع اشتغال شهرستانی توجه ویژه شود و در این بین شهرستان‌ سروآباد به دلیل ظرفیت‌های کشاورزی و شهرستان دهگلان در حوزه صنعت و کشاورزی، جدی گرفته شوند و برنامه این دو شهرستان با تمرکز ساختاری دنبال شود.

وی با بیان اینکه اشتغال پایدار روستایی و مشاغل خانگی گستره‌ی فراگیر و شایان توجهی را به خود اختصاص داده است، گفت: باید تلاش کرد تا حوزه دریافت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و اشتغال خانگی حداکثر میزان جذب را داشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان با ابراز تأسف از اینکه 20 میلیارد تومان سهم فناوری اطلاعات بلاتکلیف مانده و قابل جذب نیست، تصریح کرد: این اعتبار باید به صورت شناور به سایر بخش‌ها تعلق گیرد و در فرصت باقی مانده جذب و مانع بازگشت آن شد.

وی تصریح کرد: ما از بانک‌ها انتظار داریم تا ١٥ شهریورماه آتی با تمام توان براى جذب و پرداخت 100 درصدی اعتبارات اشتغال پایدار روستایى تلاش کنند.

فیروزی با تأکید بر اینکه واقف به وجود برخی مشکلات در سطح بانک‌ها هستیم، گفت: بهترین عملکرد در حوزه اشتغال توسط بانک کشاورزى استان با تحقق ٩١ درصدى تعهدات لحاظ شده است و در مقابل بانک توسعه تعاون با جذب 42 درصد کمترین پرداختی را داشته است.

وی با اعلام اینکه این میزان جذب از سوی بانک توسعه تعاون به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست، تأکید کرد: این بانک باید تلاش کند تا در فرصت باقی مانده این میزان جذب را به 100 درصد رسانده و در این بین هیچ‌گونه عذری پذیرفته نخواهد شد.

فقدان شعب بانکی در سروآباد عامل کند شدن سرعت جذب تسهیلات

«کوهسار دادور» فرماندار سروآباد، دیگر سخنران این نشست نیز با تأکید بر اینکه در طرح مشاغل پایدار روستایی باید به مشاغل مزیت‌دار توجه داشت، گفت: امری که در تحقق این طرح نباید از آن غفلت کرد توجه به مشاغل سازگار با پتانسیل، منابع و فرهنگ هر منطقه است.

وی افزود: زنجیره کسب و کار خانگی در حوزه مشاغل مزیت‌دار استان منجر به اتصال به برندهای ملی می‌شود.

فرماندار سروآباد هدف از اجرای طرح مشاغل پایدار روستایی را حمایت از افرادی دانست که به صورت خرد در این حوزه فعالیت می‌کنند و طرح های خود را به بانک معرفی کرده‌اند و افزود: در صورت عدم پرداخت این تسهیلات، یک ناراضایتی عمومی به وجود خواهد آمد.

وی تصریح کرد: متأسفانه پس از برگزاری نشست‌های کارگروه و تصویب مصوبات شاهد هستیم که برخی مدیران میانی به مصوبات کارگروه اشتغال تمکین نکرده و با این موارد به صورت سلیقه‌ای برخورد می کنند.

اعتبارات اشتغال پایدار روستایی کردستان نیازمند فرصت تنفس 18 ماهه

«خالد جعفری» رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز با بیان اینکه در بحث پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی، 722 طرح مربوط به بخش کشاورزی است، اظهار داشت: این طرح‌ها دارای ارزش 71.9 میلیارد تومان بوده که 121 درصد از سهم بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: تلاش می‌شود علاوه بر سهم پیش‌بینی شده در بخش کشاورزی، میزان قابل توجه دیگری نیز در بخش کشاورزی جذب شود.

جعفری با ذکر اینکه بخش کشاورزی در استان کردستان بیشتر از سایر نقاط کشور موضوعیت دارد، تصریح کرد: در استان کردستان عمده بخش کشاورزی در صنایع تبدیلی و دام و طیور متمرکز است.

وی این بخش را دارای توجیه سرمایه‌گذاری دانست و خاطر نشان کرد: در بحث دام مولد دوران مشارکت نیاز است چرا که در بحث پرورش دام سبک باید زمان بهره‌وری دام فرا برسد تا بتوان اقساط مربوط به آن را پرداخت کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با تأکید بر اینکه حداقل 18 ماه فرصت تنفسی برای بازپرداخت تسهیلات نیاز است، یادآور شد: طرح ابرار نیز به صورت ویژه در مقوله کشاورزی دنبال خواهد شد.

98 میلیارد تومان به اشتغال روستایی کردستان تخصیص یافت

«برهان صلواتی» مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان نیز با اعلام اینکه بر اساس اعلام کتبی بانک‌های عامل از 260 میلیارد اعتبار تخصیص یافته به توسعه اشتغال روستایی و مشاغل خانگی استان کردستان، بیش از 50 درصد آن جذب شده است، اظهار داشت: این میزان معادل 137 میلیارد و 950 میلیون تومان است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار سامانه کارا 98 میلیارد و 500 میلیون تسهیلات پرداخت شده است، افزود: بر اساس لیست ارایه شده توسط بانک های عامل استان 103 میلیارد و 400 میلیون تومان اعتبار پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با بیان اینکه مانده این اعتبارات 35 میلیارد تومان است، تصریح کرد: 420 میلیارد تومان طرح در بانک‌های عامل وجود دارد که انتظار می‌رود تا نیمه شهریورماه جاری تخصیص 100 درصدی اعتبارات را داشته باشند.

وی با ذکر اینکه درصد خوبی از اعتبارات جذب و پرداخت شده است، بیان کرد: کردستان آماده بررسی و معرفی طرح‌ها به بانک‌ها برای تسریع در روند جذب 50 درصد مرحله دوم است و به همین خاطر طرح‌های مختلفی به ارزش 42 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها معرفی شده است.

به گفته صلواتی، از مجموعه طرح‌های ملی که 200 میلیارد تومان و در قالب 15 طرح است، 4 طرح به ارزش 34 میلیارد تومان جهت اصلاح برگشت خورده است و بقیه یازده طرح به ارزش 166 میلیارد تومان در وزارتخانه در حال پیگیری است.

وی با تأکید بر اینکه باید طرح‌ها با توجه به ظرفیت اشتغال‌زایی دنبال شود، اظهار کرد: کمیته نظارت نیز در ادامه تشکیل می‌شود تا مانع فروپاشی طرح‌های تصویب شده شود و در قالب این کمیته طرح اشتغال پایدار دنبال و رصد خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان گریزی نیز به وضعیت طرح مشاغل خانگی زد و گفت: سهم استان کردستان در طرح مشاغل خانگی 19 میلیارد و 18 میلیون تومان بود که 16 میلیارد و 200 میلیون تومان این اعتبارات پرداخت شده است.

وی در بحث توزیع شهرستانی، خواستار شد: اختصاص تسهیلات به اقشار آسیب‌پذیر، بیماران خاص، معرفی‌شدگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اصحاب رسانه، سازمان‌های مردم نهاد و پشتیبان‌ها به صورت حداکثری پرداخته شوند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 29 مرداد 1397 ، کدخبر: 1807240،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین