پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۶۶۴۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴
روند توسعه زیرساخت ها و پیشرفت استان کردستان با توجه به گسترش شبکه حمل نقل زمینی، ریلی و هوایی، زنجیره فولاد کردستان و طرح های اشتغال فراگیر و پایدار روستایی در دولت تدبیر و امید در مقایسه با دولت های قبلی شتاب بیشتری به خود گرفته است.
شعار سال: روند توسعه زیرساخت ها و پیشرفت استان کردستان با توجه به گسترش شبکه حمل نقل زمینی، ریلی و هوایی، زنجیره فولاد کردستان و طرح های اشتغال فراگیر و پایدار روستایی در دولت تدبیر و امید در مقایسه با دولت های قبلی شتاب بیشتری به خود گرفته است.

 روند توسعه استان کردستان با یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت و 29 هزار کیلومتر مربع مساحت، در مقایسه با استان های همجوار به دلیل وضعیت جغرافیایی و خسارت های ناشی از جنگ تحمیلی کمی دیرتر آغاز شد تا این استان برغم داشتن منابع غنی آب و خاک و دسترسی آسان به بازارهای خارجی (اقلیم کردستان عراق) هنوز هم در زمره استان های توسعه نیافته کشور قرار دارد.

دولت تدبیر و امید نخستین قدم های توسعه کردستان را با توسعه زیرساخت ها از جمله راه های ارتباطی شروع کرد و در طول چهار سال گذشته در مجموع 960 کیلومتر راه شامل 240 کیلومتر محورهای بین شهری و 720 کیلومتر راه روستایی در این استان با اعتبار 6 هزار و 500 میلیارد ریال احداث شد.

در این مدت علاوه بر طرح های توسعه شهرک های صنعتی، بهره برداری از ده ها طرح های بزرگ اقتصادی از جمله پتروشیمی و لاستیک بارز کردستان، طرح های سد سازی،گاز رسانی، تامین آب سالم و توجه به بخش های بهداشت و درمان و .... روند توسعه کردستان در این دولت با شتاب بیشتری انجام شده است.

برای بررسی بیشتر وضعیت توسعه کردستان و اجرای طرح های شتاب بخشی دولت در این زمینه گفت و گوی اختصاصی  ایرنا با بهمن مرادنیا استاندار کردستان انجام داده که مشروح آن در پی می آید.

بهمن مرادنیا دومین استاندار کردستان در دولت تدبیر و امید است که از 19 مهر سال 1396 با تصویب هیات دولت به عنوان استاندار کردستان انتخاب شد، از 10 آذر سال 1392 تایش از این انتصاب عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان بود.

مرادنیا نماینده مردم بیجار در دور هشتم مجلس شورای اسلامی بود.

در این گفت و گو استاندار کردستان به طرح های حوره راه از جمله کریدور شمال جنوب، اجرای طرح پیله وری برای بهبود معیشت مرزنشینان، تخصیص بیشتر آب به بخش کشاورزی و زنجیره فولاد کردستان و دیگر برنامه های دولت برای توسعه استان اشاره کرد.

**1500 میلیارد ریال اعتبار کریدور شمال جنوب تامین شده است

استاندار کردستان گفت: استان در مسیر کریدور شمال جنوب کشور قرار دارد و تمامی قطعات باقی مانده این پروژه به پیمان واگذار شده و برای تامین اعتبار آن یک هزار و 500 میلیارد ریال اوراق بهادار به فروش رفته است.

بهمن مردانیا اضافه کرد: این قطعات در محورهای کامیاران - سنندج، سنندج - دیواندره، دیواندره - سقز و سقز - بوکان است که شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور عهده دار اجرای این طرح ها است.

کریدور شمال - جنوب به طول یک هزار و 450 کیلومتر، کوتاه ترین مسیر اتصال اروپا به خلیج فارس است که 320 کیلومتر از آن در استان کردستان قرار دارد.

وی افزود: چندین پروژه راهسازی دیگر از جمله جاده مریوان سنندج، گردنه صلوات آباد و چندین طرح روستایی در حال انجام بوده که تمام پروژه های این حوزه تامین اعتبار شده است.

مرادنیا یادآور شد: شرایط جغرافیایی کردستان، قرار گرفتن در منطقه کوهستانی با طبیعت خشن باعث شده هزینه های راهسازی در این استان در مقایسه با استان های مرکزی بیشتر باشد اما با وجود این مشکلات نیز هم اکنون یک هزار و 400 کیلومتر راه در استان در دست احداث است که 300 کیلومتر آن محور بین شهری و یک هزار و 100 کیلومتر دیگر راه روستایی است.

وی گفت: یکی دیگر از پروژه های حمل و نقل احداث شبکه ریلی در استان است که این طرح نیز در قالب پروژه راه آهن همدان سنندج در دست احداث است.

عملیات اجرای خط آهن همدان - سنندج به طول 150 کیلومتر در سه قطعه در حال انجام است و عملیات زیرسازی قطعه اول این پروژه 67 درصد، قطعه دوم 17 درصد و قطعه سوم 100 درصد پیشرفت دارد که در مجموع دارای پیشرفت 55 درصدی است.

استان کردستان در مجموع هفت هزار و 850 کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که 6 هزار کیلومتر آن راه روستایی و هزار و 850 کیلومتر آن راه اصلی و فرعی است.

**اجرای طرح پیله وری معیشت مرزنشیان را تامین می کند

استاندار کردستان گفت: کولبری و امرار معاش مرزنشیان با آن در شان مردم استان کردستان نبود و به همین خاطر دولت با اصلاح این طرح، مرزنشیان با دریافت کارت پبله وری در بازارچه های مرزی به فعالیت تجاری می پردازند.

مرادنیا با اشاره به اینکه نخستین محموله کالا با استفاده از کارت های الکترونیکی پیله وری از روز چهارشنبه هفته قبل از طریق بازارچه مرزی سیرانبند بانه وارد کشور شد، افزود: دارندگان کارت های پیله وری برای بهره مندی از مزایای این کارت ها باید شخصا به بازارچه ها مراجعه و کارت های خود را به وارد کنندگان کالا تحویل و از مزایای تخفیف این کارت ها استفاده کنند.

وی اضافه کرد: بر اساس اجرای تصویب نامه هیات وزیران در زمینه اصلاح آیین نامه طرح ساماندهی مبادلات مرزی با کارت های الکترونیکی پیله وری هر مرزنشین هفت میلیون ریال از تخفیف سود بازرگانی و گمرکی برخوردار می شود و این تخفیف توسط وارد کننده پرداخت و به حساب پیله ور واریز می شود، هر کارت پیله وری چهار نفر را زیر پوشش خود دارد که ماهیانه تا 28 میلیون ریال از تخفیف گمرکی برخوردار می شود.

استاندار کردستان گفت: پیله وران و واردکنندگان کالا باید به توافق برسند و طرفین از مزایای اجرای این طرح به صورت مساوی بهره مند شوند تا واردات کالا در این بازارچه تداوم داشته باشد.

مرادنیا یادآور شد: براساس این طرح در سه بازارچه مرزی کردستان شامل سیرانبند بانه، خانم شیخان مریوان و سروآباد فعالیت های پیله وری شروع شده است.

استان کردستان با داشتن 227 کیلومتر مرز با کشور عراق و سالانه بیش از 6 میلیارد دلار مراودات رسمی در بازارچه های مرزی دارد.

**تخصیص آب به بخش کشاورزی کردستان افزایش می یابد

استاندار کردستان با اشاره به موافقت رئیس جمهور برای افزایش سطح زیر کشت با استفاده از آب سدهای استان گفت: ما به دنبال افزایش سطح زیرکشت با بهره مندی از آب پایاب سدها تا 300 هزار هکتار هستیم و با توجه به شرایط آب های سطحی استان این امکان فراهم است.

مرادنیا اظهار داشت: نشست هایی با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و رضا اردکانیان وزیر نیرو با حضور نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته و در این نشست ها با افزایش تخصیص آب موافقت شد.

وی اضافه کرد: تاکنون اعتبار لازم برای افزایش 51 هزار هکتار سطح زیر کشت تخصیص یافته است و به زودی اعتبار لازم برای 100 هزار هکتار تعیین شده نیز تخصیص داده می شود.

مرادنیا با بیان اینکه اکنون کردستان با چهار میلیارد مترمکعب آب استان در بحث بهره وری از منابع آب در جایگاه 27 کشور است، افزود: با افزایش سهم آب، رده استان کردستان در بهره وری از منابع آب تغییر و ارتقا پیدا می کند.

استان کردستان یک میلیون و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل 896 هزار و 235 هکتار اراضی دیم معادل 88 درصد و 121 هزار اراضی آبی معادل 12 درصد دارد.

این استان دارای 12 سد در حال بهره برداری، 17 رودخانه دائمی و 24 رودخانه فصلی با حجم منابع آب سطحی 4.3 میلیارد مترمکعب است.

**زنجیره فولاد کردستان گسترش می یابد

استاندار کردستان گفت: توافقات در زمینه احداث زنجیره فولاد هم از جمله دیگر اتفاقات مهم در حوزه ارتقای معیشت مردم کردستان است.

وی اضافه کرد: میزان سرمایه گذاری برای این طرح 36 هزار و 990 میلیارد ریال خواهد بود که با بهره برداری رسیدن از آن برای 12 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ایجاد می شود.

مرادنیا افزود: این طرح در چهار شهرستان قروه، بیجار، سقز و دهگلان اجرا می شود و می تواند از خام فروشی در بخش معادن اسان و بهره وری بیشتر از این صنعت موثر باشد.

کارخانه‌های تولید کنسانتره سنگ‌آهن، گندله‌سازی، احیای مستقیم، فولادسازی، آهک سازی و واحد نورد و آهن گرم ورق واحدهای پیش‌بینی‌شده برای ایجاد زنجیره فولاد کردستان است که طبق برنامه ریزی ها ظرف مدت سه تا چهار سال آینده احداث شود.

شهرک بیجار، گلالی قروه، ظفرآباد دیواندره، سراب بیجار، میمون آباد قروه، افکند بیجار، صاحب سقز و قوله گوره سقز از جمله معادن کنونی سنگ آهن کردستان هستند.

براساس برآوردهای کارشناسی معادن کشف شده کردستان از لحاظ میزان ذخیره سنگ آهن، استان چهارم کشور است.

**طرح های اشتغالزایی در کردستان به صورت جدی پیگیری می شود

استاندار کردستان گفت: دولت برای ایجاد اشتغال پایدار و مقابله با بیکاری در کردستان طرح های مختلفی در دست اقدام دارد.

مردانیا اضافه کرد: این طرح ها در قالب اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی (سامانه کارا) در دست بررسی و اقدام است که برخی از طرح ها به بانک های عامل معرفی و تعدادی نیز موفق به دریافت تسهیلات شدند.

وی ابراز امیدواری کرد بانک های استان بتوانند با بررسی به موقع طرح ها، در پرداخت تسهیلات بانکی تعجیل کنند و سهم کردستان از این اعتبارات محقق شود.

مرادنیا با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات به طرح ها در روزهای آینده شتاب بیشتری می گیرد، یادآور شد: هدف گذاری ما برای جذب یک هزار و 300 میلیارد ریال اعتبار مرحله اول این طرح است.

تسهیلات تصویب شده در حوزه اشتغال کردستان از محل اعتبارات سال 96 حدود 10 هزار میلیارد ریال بود که تاکنون 50 درصد از این سهمیه به بانک ها ابلاغ شده و شورای اشتغال استان و کارگروه های شهرستانی نیز طرح هایی بیشتر از سهمیه 50 درصدی به بانک ها معرفی کرده اند.

این میزان تسهیلات در سه حوزه منسجم شامل 6 هزار و 420 میلیارد ریال اشتغال فراگیر، 2 هزار و 600 میلیارد ریال اشتغال پایدار روستایی و 335 میلیارد ریال برای مشاغل خانگی است.

حدود 45 درصد از 2 هزار و 600 میلیارد ریال تسهیلات مصوب اشتغال پایدار روستایی به فعالیت های کشاروزی تخصیص یافته است.

تاکنون 2 هزار و 36 طرح با اعتبار یک هزار و 910 میلیارد ریال در سامانه کارا و در بحث اشتغال فراگیر ثبت شده و از این میزان به 238 طرح در مجموع 167 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

سامانه کارا براساس مصوبه اواخر خرداد 1396 ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ارائه تسهیلات به طرح های اشتغالزا و در راستای اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، به منظور تسهیل در فرایند ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران و کارآفرینان راه اندازی شده است.

** توسعه کردستان نیازمند تعامل و همکاری نمایندگان مردم در مجلس با مدیران اجرایی

استاندار کردستان با اشاره به پیگیری امور مختلف استان از سوی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: البته برخی نمایندگان به صورت فردی مسایل را پیگیری می کنند که این شیوه در کمتر استانی معمول است.

مرادنیا افزود: اگر برای پیگیری های مطالبات مردم استان، اتحاد و همبستگی در بین مسئولان اجرایی و نمایندگان بیشتر باشد زودتر به نتیجه می رسد و موافقیت ها نیز در سطوح بالاتری صورت می گیرد.

وی با اشاره به برخی انتظارات در مورد عزل و نصب مدیران اجرایی اضافه کرد: این عزل و نصب ها تنها برای بهبود مدیریت و حل مشکلات استان به عنوان اهرمی در اختیار استانداری است که با مشورت، معتمدان و صاحب نظران انجام می شود.

مرادنیا یادآور شد: شرط اصلی انتخاب مدیران خدمت رسانی به مردم و حل مشکلات موجود است لذا مدیرانی که نمی توانند در این شرایط راهکارهای عملی برای مشکلات پیدا کنند بهتر است از بدنه دولت خارج شوند.

**تعطیلی ادارات کردستان در روزهای پنجشنبه منتفی است

استاندار کردستان گفت: هیات دولت در مصوبه ای برای کاهش مصرف انرژی خواستار کاهش ساعات اداری در برخی استان ها شده که این طرح مخصوص استان هایی است که دمای هوا در تابستان به بیش از 45 درجه سانتی گراد برسد.

مرادنیا افزود: با توجه به اینکه در کردستان کمتر پیش می یاید دمای هوا به دمای بیش از 45 برسد این طرح برای تابستان امسال منتفی است اما ادارات مختلف ملزم به صرفه جویی در مصرف حامل های انرژی هستند.

وی اضافه کرد: با توجه به احتمال کمبود انرژی در فصل تابستان، همه ادارات و دستگاه های اجرایی استان براساس مصوبه هیات دولت، ملزم به کاهش حداقل 10 درصد برق مصرفی خود هستند.

استاندار کردستان اظهار داشت: با توجه به اهمیت این موضوع، استانداری و شرکت های توزیع، مسئول پایش و بررسی مصرف برق ادارات شده و به صورت هفتگی و ماهیانه وضعیت مصرف برق هر سازمان رصد می شود.

مرادنیا گفت: تمام دستگاه های اجرایی باید در پایان وقت اداری سیستم سرمایشی خود را خاموش کرده و سپس اداره را ترک کنند ضمن اینکه یک ساعت قبل از شروع کار سیستم سرمایشی را روشن و 1.5 ساعت قبل از اتمام وقت اداری سیستم سرمایشی خود را خاموش کنند.

در استان کردستان 624 هزار انشعاب برق وجود دارد که 95 درصد مشترکان برق استان خانگی و تجاری هستند و طول شبکه برق رسانی کردستان 16 هزار کیلومتر است.

**اتحاد جناح های مختلف لازمه شکست تحریم های غرب است

استاندار کردستان گفت: لازمه شکستن و بی اثر کردن تحریم های غرب به سرکردگی آمریکا، اتحاد همه جناح های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در کشور است.

مرادنیا اظهار داشت: ایرانیان ملتی قوی هستند که در سال های گذشته بویژه دوران دفاع مقدس و تحریم های قبل از برجام، با اتحاد و همبستگی خود به موفقیت های زیادی در عرصه های مختلف رسیدند.

وی افزود: ایران اسلامی دارای پتانسیل ها و توانمندی های خوبی در بخش مختلف بوده و ملت با اتکا به جوانان غیور این مرز و بوم، قله های پیشرفت و ترقی را یکی پس از دیگری طی کرده است.

استاندار کردستان تاکید کرد: ملت ایران ثابت کرده استقلال و شکوفایی اقتصادی کشور در حوزه های مختلف فقط با همت و وحدت توان داخلی میسر می شود و هیچ تهدید و تحریمی هم نمی تواند ما را از اهداف مان دور کند.

مرادنیا یادآور شد: استکبار جهانی در مورد تحریم هایی جدید خود علیه ایران اغراق می کند البته دنیا باید بداند این تحریم ها نمی تواند اثرات فلج کننده ای بر روی اقتصاد این کشور داشته باشد.

وی با اشاره به وجود امنیت پایدار در کشور گفت: این امنیت پایدار می تواند مهمترین عامل برای رشد و ترقی باشد و اینک ایران اسلامی در بین کشورهای منطقه خاورمیانه از امنیت و اقتدار کاملی به برکت نیروهای مسلح مقتدر و ملت همیشه در صحنه برخوردار است.

استاندار کردستان اضافه کرد: امنیت مثل زدنی در کردستان نیز می تواند زمینه ساز ورود سرمایه گذاران برای مشارکت در شکوفایی اقتصاد استان باشد اما برای رسیدن به توسعه پایدار باید زیرساخت ها دیگر نیز فراهم شود.

استان کردستان طبق سرشماری سال 1395 دارای یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت است و این استان از شمال به استان آذربایجان غربی و قسمتی از زنجان، از جنوب به کرمانشاه و از شرق به همدان و از غرب با کشور عراق همسایه است.

استان کردستان دارای 10 شهرستان، 29 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 697 آبادی دارای سکنه و 187 آبادی خالی از سکنه است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 3 تیر 1397 ، کدخبر: 721682 ، www.borna.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
0
0
ادبیات استاندار غیر از این هم نمی تونه باشه. برید واقعیت زندگی مردم خصوصا کولبران رو ببینید ،آقای استاندار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
0
0
این ها اصلا ملاک نیست
ارض استان رو زیاد کردید؟معیشت مردم که نیاز به توضیح نداره
م.ص76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین