پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۲۵۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۱
کارشناس مسائل منطقه‌ با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی موفق عمل کرده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران با اتکا به ظرفیت‌های درونی توانسته است بحران‌های موجود را خنثی و تهدید‌های موجود را به فرصت تبدیل کند و یک نوع امنیت بومی، ملی و مستقل را بوجود آورد.

شعارسال: «شعیب بهمن» کارشناس مسائل منطقه به تشریح دستاورد‌های منطقه‌ای انقلاب اسلامی در طول 40 سال گذشته پرداخت و اظهار داشت: دستاورد‌های سیاسی و منطقه‌ای ایران را در 2 دسته می‌توان تقسیم‌بندی کرد؛ دسته اول مرتبط با سیاست‌های خارجی ایران است. مسئله امنیت ملی ایران و تامین منافع ملی ایران در طول سال‌های گذشته، شاهد شکل‌گیری یک امنیت مستقل در حوزه سیاست خارجی ایران بوده است؛ به نحوی که جمهوری اسلامی ایران با اتکاء به ظرفیت‌های درونی توانسته است بحران‌های موجود را خنثی و تهدید‌های موجود را به فرصت تبدیل کند که از این حیث یک نوع امنیت بومی، ملی و مستقل را بوجود آورده است.

وی در ادامه افزود: این در حالی است که در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب، کاملا شاهد بودیم که امنیت ایران وابسته به قدرت‌های بزرگ به خصوص ایلات متحده آمریکا بود؛ بنابراین بوجود آمدن این شکل از امنیت و پیگیری منافع ملی به شکل مستقل یکی از بزرگترین دستاورد‌های ایران در حوزه سیاست خارجی به شمار می‌آید.

بهمن خاطرنشان کرد: دستاورد منطقه‌ای انقلاب اسلامی در واقع به کشور‌های منطقه مرتبط می‌شود؛ تقریبا در طول سالهای گذشته منطقه ما همواره ملتهب و با بحران‌های بی‌شماری مواجه بوده است؛ از تجاوز نظامی عراق به ایران و کویت گرفته تا تجاوز‌های آمریکا به عراق و افغانستان و همچنین بروز بحران‌های نظیر سوریه و یمن. به نظر می‌رسد در چنین منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران توانسته با هوشمندی دست به نوعی از مدیریت بحران بزند که این مدیریت بحران نه‌تنها باعث تامین امنیت در داخل کشور شده است، بلکه توانسته اقتدار ایران را گسترش دهد؛ به نحوی که امروز می‌بینیم مقامات و رسانه‌های کشور‌های غربی دائم از اقتدار ایران صحبت می‌کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در بخش دیگری از سخنانش گفت: بنابراین در بعد منطقه‌ای هم می‌توان گفت که تبدیل تهدید‌ها و بحران‌ها به فرصت، گام موثری بوده است که جمهوری اسلامی ایران توانسته در طول سال‌های گذشته برداشته و سیاست‌های خارجی منطقه‌ای ایران، موفق عمل کرده است؛ هرچند که این شیوه از سیاست خارجی باعث وجود تنش در روابط ایران با برخی از کشور‌هایی هم شده است که عموما این شیوه از سیاست خارجی را نمی‌پسندند و یا تمایل دارند که امنیت خودشان و منطقه را از طریق کشور‌های غربی و قدرت‌های بزرگ تامین کنند. نمونه واضح آن تنش در روابط ایران با عربستان است که در واقع از همین 2 الگوی متضاد نشات می‌گیرد؛ الگویی که ایران در آن معتقد به ایجاد امنیت ملی و درون‌زای منطقه‌ای هست؛ بنابراین تونسته‌ایم در این حوزه، موفقیت‌های خوبی را کسب کنیم.

وی افزود: بزرگترین مولفه‌ای که باعث بوجود آمدن امنیت درون‌زا و تبدیل تهدید‌ها به فرصت‌ها شده است؛ شکل دادن به محور مقاومت در سطح منطقه‌ای بود. ایران در طول 4 دهه گذشته موفق شده است که گستره محور مقاومت و گفتمان محور مقاومت را در سراسر منطقه گسترش دهد. این گستره از یک طرف تا دریای مدیترانه توسعه و از طرف دیگر در واقع تا دریای سرخ امتداد پیدا کرده است. همچنین در سایر کشور‌های پیرامونی ایران هم گفتمان مقاومت به یک گفتمان مهم تبدیل شده است؛ بنابراین می‌توان گفت که شکل‌گیری محور مقاومت و گفتمانش یکی از دستاورد‌های مهم انقلاب به شمار می‌رود.

بهمن در پاسخ به این سوال که در آینده چه چالش‌های انقلاب اسلامی ایران را تهدید می‌کند، اظهار داشت: چالش‌های پیش روی انقلاب اسلامی را می‌توان به 2 دسته داخلی و خارجی تقسیم کرد؛ چالش‌های داخلی از 2 دستگی‌ها و تضاد‌های فکری در داخل کشور نشأت می‌گیرد که بعضا ما شاهد این هستیم که در سطح نخبگی و یا در سطح حکمفرمایان این تضاد ایده‌ها و افکار وجود دارد که بعضا باعث بوجود آمدن ناهمسویی‌ها در حوزه سیاست خارجی ایران شده است. ضمن اینکه یک جدال فکری و عقیدتی گسترده را دامن زده است که عملا ما شاهد این هستیم که در بین جریان‌های سیاسی داخل ایران یک دیدگاه متفاوتی نسبت به سیاست خارجی وجود دارد.

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: در حوزه خارجی، چالش روابط ایران با سایر کشور‌ها و بویژه تضاد گفتمانی انقلاب اسلامی ایران با گفتمان کشور‌های غربی که مبتنی بر تفکرات لیبرالیستی است که بزرگترین چالش سیاست خارجی ایران به شمار می‌آید.

وی در پایان افزود: در مجموع اگر بخواهیم سیاست خارجی ایران را بررسی کنیم، یک سیاست خارجی مبتنی بر اصول بوده است و آن چیزی که باعث پایداری انقلاب اسلامی ایران شده، سیاست خارجی بوده است. تاکید بر اصولی که برآمده از روح انقلاب اسلامی و برآمده از بطن انقلاب اسلامی ایران بود و در واقع عدم عدول از این اصول باعث شده است که خط مشی ثابتی را در سیاست خارجی پیگیری شود؛ لذا می‌توان گفت که در آینده اگر چرخشی در این اصول و یا عدولی صورت بگیرد این موضوع می‌تواند به یک چالش بزرگ برای سیاست خارجی ایران تبدیل شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دفاع مقدس، تاریخ انتشار: 23دی1397 ، کدخبر: 327152: www.defapress.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
0
0
دستاورد 40ساله انقلاب را باید به کتاب تبدیل کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین